Kan een verdachte gerust een misdrijf aan zijn advocaat bekennen?

Kan een advocaat dit geheimhouden en hem alsnog helpen een zaak te winnnen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het is altijd beter om met een advocaat uitgebreid te bespreken wat zich precies heeft voorgedaan. Het helpt om datgene te doen wat het beste is voor hem/haar.
Geheimhouding wordt een tweede natuur. Het verschoningsrecht is het verlengde van de geheimhoudingsplicht. Dat is het recht van de advocaat om tegenover iedereen, ook tegenover de rechter, de geheimhoudingsplicht ten aanzien van zijn cliënt trouw te blijven.

Antwoorden (3)

Ja dat kan de advocaat heeft namelijk de plicht om te zwijgen en het beste voor zijn client te doen.
ronron1212
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een advocaat is geen tovenaar. Winnen van een strafzaak is niet altijd het hoogste doel, maar zorgen dat de cliënt een eerlijk proces krijgt. Dan wil het wel eens helpen als men van alle ins en outs voor 100% op de hoogte is om de rechter te overtuigen van hetgeen de verdediger vindt.
Samen met de cliënt bepalen wat de beste processtrategie is en dan is het heel frustrerend als een cliënt ontkent en tijdens de rechtszaak plotseling spontaan tot in detail gaat vertellen hoe het allemaal zo heeft kunnen gebeuren.
Dan is samen je even terugtrekken op de gang wel een optie om nog te redden wat er te redden valt.
Alles wat een verdachte aan zijn advocaat vertelt en met deze bespreekt valt onder geheimhouding. Een advocaat moet dit geheimhouden en kan altijd ook met deze wetenschap helpen om een zaak te winnen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ja, dat kan hij.
En bovendien is het ook zeer raadzaam. De advocaat kan alleen de beste verdediging voeren als hij van alle feiten op de hoogte is.
Een rechtszaak gaat over bewijs dat op feiten is gebaseerd.
Een bekentenis is geen bewijs.
Het zou je verbazen hoeveel mensen bekennen een misdrijf te hebben gepleegd terwijl ze het niet gedaan hebben.
Nogmaals, een bekentenis is geen bewijs.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Reddie, dat is helemaal waar. Er zijn verhoormethoden bekend waarbij een onschuldige nog zou bekennen dat hij Sint Bonifatius heeft vermoord. Alleen als je als advocaat denkt van de volledige feiten op de hoogte te zijn kun je de proceshouding bepalen die het beste is voor de cliënt. Zwijgen, ontkennen of bekennen.
LeonardN
5 jaar geleden
-min
Een bekentenis aan een advocaat, is niet hetzelfde als een bekentenis aan de politie/justitie of de rechtbank. "Het zou je verbazen hoeveel mensen bekennen een misdrijf te hebben gepleegd terwijl ze het niet gedaan hebben. "
Dan spreek je over een bekentenis tegenover de politie. Tegenover je advocaat zou het wat raar zijn te bekennen als je het niet gedaan hebt.
Hiermee verwar je meer dan je uitlegt. De vraag gaat over bekennen tegenover je advocaat, halverwege je antwoord verlaat je dat concept en ga je met de bekentenis tegen politie verder, zonder de twee expliciet te scheiden.