Waarom wordt een vrouwelijke burgemeester nog steeds geen burgemeesteres genoemd?

Toen ik een nieuwsbericht las over Femke Halsema, die als burgemeester op bezoek was bij de bewoners van de Johan Huizingalaan, begon ik mij af te vragen waarom er geen vrouwelijke titel is voor burgemeester. Ondertussen praten we ook over brandweervrouwen en weervrouwen. Ondertussen telt Nederland al 99 vrouwelijke burgemeesters van de in totaal 393, want 25% is

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.3K
Amadea
5 jaar geleden
Volgens http://anw.inl.nl/article/burgemeesteres gebeurt dit wel, maar dan hoofdzakelijk in België.

Antwoorden (2)

De beroepsnaam 'burgemeester' heeft een vorm die eigenlijk mannelijk is, maar die ook voor vrouwen wordt gebruikt omdat een vrouwelijke pendant niet bestaat. Andere voorbeelden zijn: dokter, hoogleraar en minister.
Antoni
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Misschien ook omdat onder een meesteres, toch wel een heel ander persoon verstaan kan worden.
Een broeder, als in ziekenbroeder, wordt ook geen, broedster, in vrouwelijke vorm.
tinus1969
5 jaar geleden
Klopt, maar is geen antwoord op de vraag. Waarom hebben deze termen geen vrouwelijke vorm?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Klopt, het was een reactie.
Computoon
5 jaar geleden
Omdat er geen behoefte is aan een vrouwelijke vorm. Het is een neutrale benaming. De functie heet nu eenmaal burgemeester. En die kan zowel door een man als vrouw uitgevoerd worden.
Als een vrouw secretaris is, wordt ze geen secretaresse genoemd maar secretaris. Een vrouwelijke arts is geen dokteres. Een vrouwelijke koning is voor de grondwet nog steeds een koning. Daarom werd prins Claus destijds ook geen "koning Claus" genoemd, dat zou misverstanden kunnen oproepen met de grondwettelijke functietitel. Een vrouwelijke agrarische ondernemer is boer, geen boerin. Een boerin is de echtgenote van de boer.
Femke Halsema oefent hetzelfde beroep uit als een (mannelijke) burgemeester.
Dus is ze gewoon burgemeester.
En geen burgejuffrouw, of burgemeesteressse of burgemeesterin, of burgermoeder.
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
@Computoon, maar waarom hebben burgemeester/arts/secretaris dan geen vrouwelijke vorm, terwijl bv leraar/lerares of verpleger/verpleegster die wel hebben?