Waarom worden er geen nieuwe grote flats in de randstad gebouwd om meer woonruimte te creeeren?

Er is nagenoeg geen eige woonruimte te vinden in steden als Rotterdam. En als er gebouwd wordt dan zijn het eensgezinswoningen. Waarom geen flats, zodat meer mensen een huis hebben?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.6K
crispy
5 jaar geleden
Ik heb me ooit laten vertellen dat het benodigde grondoppervlak per woning niet veel meer is bij laagbouw als bij hoogbouw. Je kunt geen flats pal naast elkaar bouwen, dan zitten de onderste verdiepingen altijd in het donker. Bovendien is er groen om de flats heen nodig om de bewoners te laten recreeren
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ @crispy, dat is helemaal juist. De totale oppervlakte inclusief de gemeenschappelijke grond eromheen is ongeveer gelijk aan de oppervlakte die gebruikt wordt voor laagbouw. De kosten voor hoogbouw zijn vaak hoger dan de totale kosten voor laagbouw.
[PDF]Afstudeeronderzoek “Hoe hoger, hoe duurder?” - TU Delft Repositories
SentWierda
5 jaar geleden
Heel simpel: elke woning boven, onder en naast jou is een potentiele 'brandhaard'. Ik heb het deze week meegemaakt: buren zijn met vakantie en de boiler gaat stuk. Gevolg dagenlange overstroming in de woning. Elke woning daaronder kan ook wateroverlast krijgen,.
ronron1212
5 jaar geleden
@SentWierda dat is geen reden waarom er geen hoogbouw zou worden bijgebouwd.
SentWierda
5 jaar geleden
Er zijn vele redenen die tegen hoogbouw pleiten. Zo gaat de waterdruk standaard tot en met de derde verdieping. Daarboven is een hydrofoor nodig, een pomp. Die kan het begeven en dan zit je zonder water. Twee dagen geleden overkwam dat de bewoners van een 13 verdiepingen hoge seniorenflat in Drachten. Zeventien uur zonder water (die zeventien uur weet je pas achteraf, dat is het frustrerende).
SentWierda
5 jaar geleden
Nog een reden: er is veel veengrond in de Randstad en trouwens ook buiten de Randstad. Veel nieuwbouwwijken worden gepland op veengrond. Verstandig is het niet om daar hoge flats neer te zetten. Scheurvorming en scheefstaan kunnen gevolgen zijn.
Onlangs is een snellere spoorlijn aanleggen tussen Zwolle en Kampen (bij de slappe bodem van Vinexwijk Stadshagen) op een financieel fiasco uitgelopen. De rails bewegen teveel als de trein snel rijdt.

Antwoorden (3)

De omgeving wordt er niet fraaier op met veel hoogbouw. En als er leegstand ontstaat of veel bewonerswisselingen wordt de woonkwaliteit van de buurt er ook niet beter op.
Computoon
5 jaar geleden
Niet iedereen wil in een flat wonen. Al te veel mensen met een keurig salaris en eventueel een paar kinderen zijn vertrokken uit de stad, omdat ze geen woning naar hun zin konden vinen. Waardoor de samenstelling van de bevolking onevenwichtig wordt. Door meer ruitjeshuizen met een tuintje te bouwen probeert men dat te herstellen. of althans een verdere scheefgroei te voorkomen.
5 jaar geleden
Voor grote flats is tegenwoordig nauwelijks belangstelling. Alleen studenten en yups willen er graag wonen in resp. de goedkope en de dure variant. Bovendien zijn hoge grote flats niet snel te ontruimen bij calamiteiten.