wat kan ik doen als mijn copyright geschonden wordt?

Ik maak wallpapers van mijn eigen foto's. Ik plaats ze op internet met de bedoeling dat men die mag gebruiken voor eigen gebruik. Nu is er een site die mijn werken de naam eraf heeft gehaald en hun eigen naam erop hebben gezet en daar plaatst alsof zij ze gemaakt hebben. Wat kan ik nu doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ondanks dat die site erg zielig is, is het toch best vet dat ze jou werk stelen? Op een rare manier dan..

Het beste antwoord

In theorie : verhaal halen bij degene die ze wederrechtelijk gebruikt en schadevergoeding vragen.
In de praktijk : niks. Balen.

Ik heb hier met zekere regelmaat mee te maken, en hoewel ik me er in het begin nogal druk om maakte, heb ik inmiddels ook gemerkt dat je er in de praktijk vrijwel niets mee opschiet. Kopers zijn kopers, pikkers zijn pikkers, en dat blijft ook zo. In die gevallen zie ik het maar als extra reclame (want ook via illegale patronen komen mensen uiteindelijk bij mij terecht).

Jou verhaal steekt echter nog weer iets anders in elkaar ; daar wordt je naam gebruikt. En dan hangt het weer sterk af of dat bedrijf er een commercieel oogmerk mee heeft. Zeker in het laatste geval zou je je licht eens moeten opsteken bij een goede (internet)advocaat. Soms is het voldoende de site op de hoogte te brengen van het feit dat je er niet van gediend bent, maar zeker als er geld mee wordt verdient, mag je onmiddellijk zwaardere stappen ondernemen.

Begin in elk geval je licht eens op te steken via onderstaande link. De man in kwestie is erg behulpzaam, goed op de hoogte en zal je zeker snel adviseren. Ik heb er in elk geval goede ervaringen mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Kosten in rekening brengen. Bij weigering een advocaat in de arm nemen.

Je moet wel aannemelijk kunnen maken dat jij inderdaad eea gemaakt hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het doet niet ter zake of het gebruik commercieel is, of de naam van de auteur vermeld wordt, of dat de webmaster reclame voor hem maakt door het gebruik van de foto's, of wat dan ook. De maker kan schadevergoeding eisen en/of eisen dat de webmaster zijn werk van de site afhaalt. Bij foto's is het gebruikelijk om een schadevergoeding te eisen (en te krijgen) van 3 maal het gebruikelijke tarief van die maker!

Toegevoegd na 3 minuten:
onderaan dit artikel staat de naam van een ICT specialist die je voor vragen kunt benaderen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel vervelend, ik ken het maar al te goed. Ik maak krabbelplaatjes en ook deze zie ik regelmatig verschijnen zonder mijn naam erop (die er wel stond). Ik weet dat het wettelijk niet mag maar om daar iemand voor naar het gerecht te slepen... Ik mail ze wel en waarscchuw ze toch. Sterkte ermee.

Groet Yara
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Erg rot voor je! Wat je kan doen, indien je géén toestemming hebt gegeven voor vermenigvuldiging en/of verspreiding (en dat heb je zo te leven niet gedaan), is het aanspannen van een civiele rechtszaak. Je kan daarin onder andere een schadevergoeding eisen. Of deze weg voor jou het te bewandelen pad is, moet je natuurlijk zelf overwegen. Weegt alles wat er bij een rechtszaak komt kijken op tegen wat je gevoel bij verspreiding van je foto's is, etc.. Succes in ieder geval!

Toegevoegd na 15 minuten:
"zo te leZen" bedoelde ik dus.