Hoe zou ik een debat over o.a. racisme, leefbaarheid, taalgebruik en alcohol- en drugsgebruik aantrekkelijker kunnen maken voor jongeren?

Voor een project op mn werk (jongerenwerk) heb ik een debatavond georganissred voor jongeren. als randactiviteit heb ik al een hemaquiz erbij georganiseerd,ze kunnen prijzen winnen met het debatteren en de quiz.

hebben jullie misschien verder nog tips om het debatteren nóg antrekkelijker te maken voor jeugd van 14 jaar en ouder?

Toegevoegd na 3 minuten:
hemaquiz moet themaquiz zijn natuurlijk

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Velen hebben op school het keuzevak MAW (maatschappijwetenschappen). De leraren die dat geven kennen vaak jongeren die daar echt in geïnteresseerd zijn. Zoek contact met dat soort leraren, die helpen je verder.

Want de mensen die bewust voor dat vak kiezen vinden het vaak ook leuk, belangrijk of interessant ;)

Toegevoegd na 15 minuten:
Ik wilde er nog wat bij zeggen ;) Ik ben zelf namelijk zo'n jongere. Wat je niet moet doen: Denken dat ze andere wezens zijn en proberen krampachtig "leuke, hippe, moderne" dingen te bedenken en bang zijn dat ze anders niet willen. Dat doorzien ze meteen :p en dat irriteert mateloos. Laat iedereen zichzelf zijn, laat alles op zijn beloop, en laat zien dat je elkaars mening op prijs stelt, daar houden pubers het meeste van. Althans, in mijn klas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ons stootte dat niet zo af, meningen laten horen en lekker discussiëren gaat er meestal wel in ;) Eindelijk eens goed zeggen wat je vind zonder de klas uitgestuurd te worden, haha.

Andere antwoorden (4)

Zorg voor intermezzo's van +/- 5 minuten van muziek/dans/toneel/cabaret die wordt verzorgd door de jongeren zelf, waarmee zij hun meningen en visie op een expressionele manier kunnen uiten.

Dit zorgt dat ze hun creativiteit en enrgie aan mogen wenden om hun visie vorm te geven. Deze intermezzo's zouden goed kunnen dienen als katalisator voor de onderwerpen die erin uitgebeeld worden.

Als je het debat wat aan specifieke stellingen gebonden wilt laten zijn, kun je de groepen/personen die deze intermezzo's gaan verzorgen opdracht geven deze stellingen vorm te geven met voorgenoemde disciplines.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze nog niet echt gewend zijn om te debatteren , zou je met een jongere een oefen-debat kunnen laten zien van een paar minuten. Ligt er ook een beetje aan wat voor een jongeren het zijn; goed van de tongriem gesneden of niet gewend om in het openbaar te spreken. Je kunt met zelf bepaalde stellingen werken, of je laat ze eerst in groepjes stellingen bedenken. Het is lastig om adviezen te geven als de informatie zo summier is. Jongeren die op een VMBO-school zitten benader je wat anders dan jongeren die een HAVO/VWO niveau hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat dacht je van een donkervrouw met een Lonsdale T-shirt aan, aanwezig op deze debat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Lagerhuismodel, weet je wel van de uitzending met Paul Witteman kan je helpen een en ander overzichtelijk en in de hand te houden. Werk dus met stellingen waar tien minuten over gesproken mag worden. En maak heel duidelijk dat de gespreksleider bepaalt wie aan het woord is. Heel streng zijn.

Dus met een jury die bepaalt wie zijn/haar standpunt het best heeft verwoord.

Tweemaal een uur, met een redelijk rustig intermezzo, en nadien een wat rumoeriger uitloop.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus dan werk je met een aantal scherpe stellingen.