Hadden bepaalde wijken 200 jaar geleden dezelfde reputatie?

In elke (grote) stad heb je wijken waarvan men zegt dat ze een zekere reputatie hebben. Is dit voor de bewuste wijken altijd (bijvoorbeeld 200 jaar geleden) al zo geweest? Of zijn verschillende sociale klassen in de loop der tijd verschoven van wijk naar wijk? Was bijv. wat nu een "slechte buurt" wordt genoemd 200 jaar geleden een "goede" buurt en viceversa met wat nu een "goede" buurt genoemd wordt? (Ik had graag bepaalde wijken in bepaalde steden bij de naam genoemd maar dat wordt misschien niet gewaardeerd..)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, ik heb in 2 prachtwijken gewoond wat vroeger zogenaamd nette wijken waren, maar nu een reputatie hebben: Oosterparkbuurt Groningen (Irislaan e.o.) en Slotervaart in Amsterdam (nabij station Lelylaan). Overigens de meeste wijken die we nu probleemwijken noemen zijn niet ouder dan 100 jaar.

Toegevoegd na 1 uur:
Wijken van 200 jaar en ouder zijn ofwel gesloopt, weggebombardeerd, of geyuppificeerd. De Rotterdamse sloppenwijken (Zandstraat, Stroveer) zijn gebombardeerd, de Amsterdamse Jordaan was een probleemwijk, maar nu een nieuwe goudkust.

Toegevoegd na 7 uur:
Het villadorp Haren bij Groningen is nu "het Wassenaar van het Noorden" maar was toen mijn voorouders er 200 jaar geleden woonden een broedplaats van arme keuterboeren. Dat is wel veranderd, ja.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wijken van 200 jaar en ouder liggen altijd in het centrum en zijn nooit probleemwijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom zou een wijk in een centrum geen probleemwijk kunnen zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan wel maar komt in Nederland weinig voor. Of je moet een voorbeeld hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ben meer benieuwd naar de reden waarom het niet zo is, is dat toeval?
Ik ken zo geen voorbeelden dat niet.

Andere antwoorden (2)

Nee, dit hoeft zeker niet altijd zo te zijn geweest.
Wat ik zelf merk in de wijk waar ik woon. 10 Jaar geleden was de buurt heel anders. Er hing een gezellige en respectvolle sfeer. Door de tijd heen verandert de samenleving. Mensen komen, mensen gaan..
Nu wordt deze wijk zeker niet meer als de 'goede' buurt van vroeger gezien. In deze stad is sinds 2 jaar een nieuwe grote nieuwe wijk gebouwd. Veel mensen die in deze straat woonde, zijn naar deze 'nieuwe wijk' die nu ook als 'goede buurt' wordt gezien verhuisd.
Wat ik nu zeg is gewoon iets wat ik om me heen ervaar. Het hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn, dat als een bepaalde wijk een bepaalde reputatie heeft gehad dit na zoveel tien/honderdtallen jaren nog zo is. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor. Er zijn wijken, b.v. in Den Haag, waar ik ben opgegroeid, waar men spreekt van vergane glorie. 100 jaar geleden een wijk met mooie huizen en nu armoe troef.

Toch heeft de theorie over de zg "krachtwijken"" wel zin.
Als de verpauperde zooi netjes wordt opgeruimd en de huizen zien er weer goed uit, kan zo n buurt er weer een tijd tegen, daar gaat dan weer stimulans van uit om het zo te houden.

De grote steden trekken de ""droesem"" de onderlaag van een maatschappij aan. En armoede heeft ook een eigen cultuur. Er zullen altijd lelijke wijken blijven.
Reden waarom ik niet in een grote stad wil wonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ik juist wel, bij de armen, vreemdelingen, dames van lichte zeden, dronkaards. Ik lijk onze lieve heer wel.