Een sikkel, een zicht (kleine zeis) en een zeis maak je als volgr scherp.
Eerst moet je de snijkant met een haarhamer op een haarijzer haren tot je een snijrand van ca. 5mm breed hebt die zo dun is als een scheermes.
Daarna maak je de snijkant scherp met een strekel.
Telkens als de sikkel etc. een beetje bot wordt (niet meer zo goed snijdt) scherp je hem weer met de strekel.
Uitleg:
Een haarijzer is een klein aambeeld, ca. 5x5x2 cm, op een lange puntige staaf die je in de grond slaat.
Een haarhamer heeft een kop die er ongeveer uitziet als de achterkant van een niet-klauwhamer.
Door het haren smeed je de snijrand uit tot hij smal en zo dun mogelijk is.
Als de snijrand heel dun is hoef je maar heel weinig materiaal weg te slijpen om hem vlijmscherp te maken.
Dat is gewenst omdat de snijkant snel afslijt, en je dus redelijk vaak met de strekel moet slijpen .
Bovendien kun je dan langer toe met hetzelfde gereedschap.
De strekel is een lat, ca. 40cm lang, 4cm breed en 0,5 cm dik.
De ene helft van de lengte is handvat. De andere helft is aan twee kanten voorzien van een laag slijpmateriaal (ca. 3mm dik).
Om te slijpen maak je uit de pols zwaaibewegingen, waarbij je de slijpkant langs de snijkant haalt.
Bovenlangs, onderlangs, bovenlangs, etc., in soepele bewegingen.
Zie voor afbeeldingen en filmpje:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Haarhamer
Zie ook:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zeis
De strekel is zo lang, omdat je dan met je vingers op grote afstand blijft van de vlijmscherpe rand.
Toegevoegd op 24 mei 2018 19:43: tekst