Kunnen klanten die beschonken zijn geweigerd worden alcohol te kopen in een supermarkt?

Mag een cassiere als een klanten dronken, wankelend en sterk naar alcohol ruikt de klant dan Nee verkopen Als diegene blikken bier wilt kopen? In de horeca weg staat duidelijk dat een barman de klant moet weigeren mocht hij in beschonken toestand zijn.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
7.7K
LeonardN
5 jaar geleden
Interessanter of het kan, is de vraag of het moet. Barpersoneel moet weigeren. Supermarkt personeel mag weigeren. Zo lijkt het.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
In de drank en horeca staat bij artikel 20 letterlijk "Het is verboden in een slijtlokaliteit of horecalokaliteit of op een terras de aanwezigheid toe te laten van een persoon die in kennelijke staat van dronkenschap of kennelijk onder invloed van andere psychotrope stoffen verkeert.
Het is verboden in kennelijke staat van dronkenschap of kennelijk onder invloed van andere psychotrope stoffen dienst te doen in een slijtlokaliteit of horecalokaliteit" Bedoeld men hierbij dan ook de supermarkt zelf, ipv alleen de slijterij? Ik bedoel een dronken klant is een dronken klant, en alcohol is alcohol.

Antwoorden (2)

Het is aan de winkel zelf om te beslissen aan wie ze wat willen verkopen, dus ja een kassière mag de verkoop van bier aan een beschonken persoon weigeren er is geen wet die de verkoop verplicht.
Of haar baas daar mee eens is is een ander hoofdstuk en zal per supermarkt anders kunnen zijn.
Na verdere studie moet ik erkennen dat mijn antwoord hierboven niet correct is:

artikel 252 Wetboek van Strafrecht:

1 Met gevangenisstraf van ten hoogste negen maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft:

1°. hij die aan iemand die in kennelijke staat van dronkenschap verkeert, bedwelmende drank verkoopt of toedient;

2°. hij die een kind beneden de leeftijd van zestien jaren dronken maakt;

3°. hij die iemand door geweld of bedreiging met geweld dwingt tot het gebruik van bedwelmende drank.

Het is dus niet toegestaan.
Toegevoegd op 23 mei 2018 07:40: bron, tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Maar hier geldt dan niet diezelfde regel als in een café? Daar staat letterlijk dat een barman verplicht is de klant die beschonken/dronken alcohol te weigeren.
LeonardN
5 jaar geleden
Turfgraver lijkt de sleute; gevonden te hebben. art 252 sw
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@LeonardN Weet niet wat Turfgraver heeft gevonden maar dit is art. 252 uit de strafwet: Art. 252. Zij die een ambtenaar, een openbaar officier, een met een openbare dienst belast persoon, een gezworene, een scheidsrechter of een (rechter-assessor) door geweld of bedreiging dwingen of door een belofte, aanbod, gift of geschenk omkopen om een zelfs rechtmatige maar niet aan betaling onderworpen handeling van zijn ambt of van zijn bediening te verrichten, ofwel om zich te onthouden van een handeling die tot zijn ambtsplichten behoort, worden gestraft met dezelfde straffen als de ambtenaar, officier, gezworene, scheidsrechter of (rechter-assessor) die, zich laat omkopen. <W 10-10-1967, art. 139, § 3>
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Heb het vermoedde dat Trufsteker dit bedoeld: Artikel 252 1 Met gevangenisstraf van ten hoogste negen maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft: 1°. hij die aan iemand die in kennelijke staat van dronkenschap verkeert, bedwelmende drank verkoopt of toedient; staat in het WvS (Wetboek van Strafrecht). Hierdoor is mijn antwoord inderdaad totaal verkeerd.
Nee, dit mag onder GEEN voorwaarde, ik ben zelf ook cassiere, heb laats een dronken persoon aan mijn kassa gestaan, en heb het hem geweierd, simpelweg omdat dit niet mag! Hier staat zelfs een boete op, dit kan lopen tot in de duizenden euro's.

Ik citeer: ''Er mag geen alcohol verkocht worden aan personen die al dronken zijn.'' (2e bron)
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
-Je eerste bron die over winkels gaat meldt een slijterij
De tweede bron gaat over plaatsen waar alcohol geschonken wordt. Ik zeg niet dat je antwoord niet klopt. Maar zoals nu voorgeschoteld iig nog niet.
Antoni
5 jaar geleden
Als je het eens bent met wat in de vraag wordt gesteld, moet je JA antwoorden, niet NEE. Wat je nu precies bedoelt, is niet meteen duidelijk.
TurfGraver
5 jaar geleden
Het mag niet verkocht worden.
http://maxius.nl/wetboek-van-strafrecht/artikel252
Met gevangenisstraf van ten hoogste negen maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft: 1°. hij die aan iemand die in kennelijke staat van dronkenschap verkeert, bedwelmende drank verkoopt of toedient; 2°. hij die een kind beneden de leeftijd van zestien jaren dronken maakt; 3°. hij die iemand door geweld of bedreiging met geweld dwingt tot het gebruik van bedwelmende drank.
LeonardN
5 jaar geleden
Dat lijkt me een duidelijkere bron bij dit antwoord.