Als je iets verteld maar je vertel het verhaal niet volledig ,is dat dan een leugen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeie vraag plus 1

Het beste antwoord

Hangt ervan af in welke situatie met wie en wat is de context.
Ik kan me voorstellen dat het liegen is maar anderzijds hoef ook niet altijd iedereen het hele verhaal te vertellen. Een beetje politiek zijn mag wel toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (18)

Nee, want wat niet weet wat niet deert.
Zodra je iets vertelt wat niet waar is, dan is het een leugen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat is dan geen leugen! een leugen is onwaarheden verspreiden! iets niet geheel vertellen is informatie achterhouden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, omdat je juist niets bent verplicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geen leugen : maar het is een verhaal onvolledig vertellen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Theoretisch is het geen leugen, maar men ervaart het vaak wel zo. Het heeft soms hetzelfde effect als een leugen vertellen (als het uitkomt natuurlijk).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Formeel is het geen leugen.
Maar als je ern de vertrouwensrelatie die je met iemand zegt te hebben ondergraaft, dan komt het op hetzelfde neer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het is een onvolledig verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt aan de situatie, me dunkt. Als je een vriend/in hebt en je hebt tijdens een avondje stappen, zonder haar/hem, een vette flirt gehad met de andere/zelfde sekse, je bent vreemd gegaan. Je vertelt je vriend/in de volgende dag dat het reuze gezellig was, dat je wel wat interesse hebt gehad van de andere/zelfde kunne, maar verder niets. Je gaat je douchen om de 'hete' nacht van je af te wassen. Maak jezelf dan nog maar eens wijs dat je niet hebt gelogen tegen je vriend/in.

Dus het antwoord op deze vraag luidt : indien je intentie met het verzwijgen/ half vertellen is om jezelf te vrijwaren van de eventuele consequenties, die aan de orde zouden komen indien je wel de hele waarheid had vertelt, is een onvolledig verhaal een vorm van liegen.

"schat hoe was je avondje stappen, nog wat leuks meegemaakt?"

"Was wel leuk, niet veel gebeurt, beetje gedronken, gedanst, Joop en Jaap en Karel ontmoet, mannen onder elkaar je kent het wel". ( verzwijgen dat je de halve nacht tussen de lakens hebt gelegen met een andere aangeschoten diva/divo ).

mmmm ja das liegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw intentie maakt de leugen.

Vergeet jij een deel van je verhaal, of vertel jij een wat kortere versie van een verhaal omdat de lange versie slaapverwekkend saai is, dan is er niks aan de hand, dan is het een onvolledig verhaal.

Maar als jij opzettelijk details gaat achterhouden omdat jij vindt dat je gesprekspartner deze beter niet kan weten, dan is het een leugen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een leuegen is de waarheid verdraaien, de waarheid achterhouden is soms net zo erg, maar dus niet hetzelfde als liegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een onvolledig verhaal als niet alles word verteld.
Dan word een deel verzwegen.
Dat is geen vorm van liegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom vertel je het verhaal niet volledig? Dat heeft een reden.
Sommige mensen kunnen niet liegen, anderen kunnen de waarheid niet vertellen .
Dus je liegt niet, maar vertelt de waarheid ook niet.
Dat is misleidend
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij is het wél liegen, vooral als je iets weglaat waarvan je voelt of weet dat het eigenlijk verteld zou moeten worden voor een eerlijk beeld. Maar de een vindt het erg, de ander niet, en dat is doorgaans degeen die het meest baat heeft bij weglaten..

In het engels wordt het liegen `by omission`genoemd: liegen door weg te laten:

Lies Defined:

1) To make a statement that one knows to be false, especially with the intend to
deceive.
2) To give a false impression.
3) Anything that gives or is meant to give a false impression.

Variations of the Lie:

1) Derail: To change the subject of discussion in order to avoid the truth. (For
example, one might feign being offended in order to stop a conversation about
ones questionable actions.
2) Confuse: quibble or confuse the issue, or deliberately use ambiguity in order to
deceive or mislead.
3) Misinform: To invent or perpetrate a false story with the intent to
deceive or mislead.

The Lie of Omission:

A lie of omission is to remain silent when ethical behavior calls for one to speak up. A lie of omission is a method of deception and duplicity that uses the technique of simply remaining silent when speaking the truth would significantly alter the other person's capacity to make an informed decision.

The Truth About Lies:

A lie is not in the words, or lack of words; it's in the intention of the deceiver.

The Biggest Lie About Lies -- A Lie of Omission Is Not a Lie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als de waarheid er anders door gaat uitzien,door het verzwegen gedeelte kan je het een leugen noemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dan zouden alle advocaten ook leugenaars zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is vaak niet eerlijk om een deel van de waarheid achter te houden. Maar het is geen leugen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gezegde " een halve waarheid erger is dan een hele leugen" zegt veel.
Daarmee wordt echter bedoeld wat je in de politiek veel ziet VOOR de verkiezingen.
Je geeft een op feiten berustend eenzijdig vertekend beeld van de gehele waarheid, daarmee betrouwbaarheid insinuerend.
Als je een deel van het verhaal vertelt, -op GV soms noodzakelijk ivm max 2500 tekens-
probeer dan wel een evenwichtig verhaal te geven, behalve als het ook een opinie inhoudt.
Dus als een uittreksel uit het hele verhaal wel een evenwichtig beeld van het verhaal geeft , zou ik dat geen leugen willen noemen.
Laat je echter de belangrijkste argumenten bewust weg dan is het wel een leugen.
Dus moet het uittreksel weergeven waar het werkelijk om gaat en in de juiste verhouding van voors en tegens.
Dan is er geen sprake meer van een leugen of leugenachtigheid.
Maar dat is mijn mening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens Van Dale is een leugen:

Een onware mededeling met het doel om te misleiden

Als je iets niet volledig vertelt, doe je dus ook impliciet geen onware mededeling.

Het is dus absoluut geen leugen, maar, als je iets relevants niet vertelt, is het mijns inziens wel een:
bewust incompleet verhaal om te misleiden.

Misleiding dus, maar vaak gewoon ..."om bestwil"
zoals dat zo mooi heet.