Is er een instantie waaraan je misbruik van kinderbijslag kunt melden?

Een vriendin van mij woont bij haar moeder thuis en ze hebben het niet zo breed. Haar moeder werkt niet en ze is een kettingroker wat betaalt word door de kinderbijslag waardoor er nooit geld is om iets te kopen voor mijn vrienden ook al heeft ze het hard nodig. Ze heeft bijna geen kleren die haar passen en moet vaak met honger naar bed. Haar moeder zegt dat ze niet zo egoïstisch moet zijn en dat ze zelf maar moet gaan werken (ze is bijna 16) maar ondertussen rookt haar moeder wel elke dag een pakje sigaretten.

Toegevoegd na 16 minuten:
Ze word ook wel mishandeld enzo (geslagen enzo) maar ze heeft nooit hulp gekregen van jeugdzorg want die hadden niet genoeg bewijs geloof ik. En nu is ze te depressief om nog om hulp te vragen dus ik wil haar helpen maar weet niet hoe.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.7K
Ritsuka
6 jaar geleden
Als iemand niet genoeg kleding en eten heeft om de dag door te komen, dan is het gewoon kindermishandeling.

Antwoorden (2)

Aan het bericht te zien is het probleem “misbruik van kinderbijslag” zeker niet het enige probleem.
Zonder twijfel is het beste wat jij kan doen naar iemand toestappen die haar redelijk goed kent! Denk aan een mentor op school bijv. Als dat niet mogelijk is Omdat je bijvoorbeeld op een andere school zit. En alle andere bekenden voor haar zijn uitgesloten Is het verstandig om toch naar de politie te stappen. (Dit is vaak niet de beste optie en daarom
ook de optie die je als laatste moet proberen). Maar zorg vooral dat je iets doet! Niemand hoort mishandeld te worden. En voor depressie is hulp vaak heel belangrijk om eruit te komen!
Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ten eerste is moeder geen verantwoording schuldig over de besteding van de kinderbijslag; dit is in theorie bedoeld voor de kosten van het kind maar dat hoeft niet te worden aangetoond. Er is dan ook geen instantie waar de in jouw ogen onjuiste besteding kan worden gemeld.

Ten tweede is een pakje sigaretten per dag nog lang geen kettingroker. Niet dat ik roken wil verdedigen, integendeel, maar het woord kettingroker lijkt hier niet van toepassing. Overigens is roken niet verboden, dus ook wat dat betreft kun je dat niet melden.

Toch heb je wel een punt. Wat namelijk wel meldenswaardig is, is dat je signalen hebt dat je vriendin mogelijk wordt verwaarloosd of mishandeld. Je kunt anoniem advies vragen en melding doen via Veilig Thuis (0800-2000). Als je zelf ook minderjarig bent kun je ook eerst advies inwinnen via de Kindertelefoon (0800-0432 of online chat).

In tussentijd kun je met je vriendin en je eigen ouders overleggen hoe je je vriendin praktisch kunt helpen. De oorzaken en problemen kun je misschien niet oplossen, maar je kunt er wel voor haar zijn met een luisterend oor en mogelijk kun je haar voorzien van wat extra eten. Je kunt haar ook aanbieden samen naar de huisarts te gaan voor advies. Sterkte, allebei!