Deze vraag is niet met duidelijk cijfers te beantwoorden. In Burkina Faso heeft de ambtenarij (en dus ook de kantoorbanen aldaar) te kampen met zogenaamde "ghost workers". Dit zijn mensen die wel op de loonlijst staan maar niet werken. Het kan zijn dat zij zelf eens om de zoveel tijd geld krijgen of dat ambtenaren deze collega op papier hebben gecreëerd om zelf een centje meer op te kunnen strijken. Dit zie je bijvoorbeeld bij lokale overheden waar het bestuurlijke systeem nog niet zo werkt zoals Westerse donoren zouden willen.

Dit is geen volledig antwoord op je vraag, maar verduidelijkt wellicht wel dat het moeilijk is om daar een schatting van te geven of om cijfers van de regering of VN en Wereld Bank voor waar aan te kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

2. als je het niet gelooft : ga ze maar natellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als 80% in de landbouw werkt, dan blijft er 20% over. Daar zullen er ook nogal wat van in de dienstverlening, ziekenhuizen, winkels enz. werken dus iets van !0% werkt op kantoor denk ik.

Burkina Faso is een van de armste landen van de wereld. 80% van de bevolking is afhankelijk van de landbouw die gesubsidieerd wordt door de VN. Droogte en slechte bodem (vooral in de noordelijke Sahel-regio's) en slechte infrastructuur, opleiding en gezondheidszorg (in het gehele land) zijn de voornaamste problemen. Het land is sterk afhankelijk van steun van westerse landen, waarbij Nederland een belangrijke donateur is, en van multilaterale instellingen als de VN. Ondanks deze problemen kan het land echter zichzelf van voldoende voedsel voorzien, mede door de economische impuls die gegeven is door de vorige president, Thomas Sankara. Zijn slogan "Consommons Burkinabé" (Consumeer Burkinabees) zette de Burkinabezen aan om in eerste instantie producten uit eigen land te kopen, waardoor geld binnen het land blijft en niet naar buiten wegvloeit.