Veel kerkelijke gemeenschappen benoemen dat ze "geloven in inclusie " .
Daarmee bedoelen ze dat ze niemand willen uitsluiten, iedereen mag lid worden van de kerk.
Deze term wordt het meest gebruikt wanneer het gaat over verstandelijk beperkten of verslaafden. Het geloof ( de kerk) die van zichzelf zegt dat ze een inclusiefunctie hebben, wil duidelijk etaleren wil dat iedereen mee kan doen, dat ze niet " exclusief" zijn.

--- De sociale netwerken van mensen met een verstandelijke beperking zijn schraal en voor activiteiten in de vrijetijd is men meestal noodgedwongen aangewezen op speciale clubs. Zo blijft het voor velen ook nu nog moeilijk om aansluiting te vinden in de sfeer van de eigen levensbeschouwing en zijn er, bij de zingeving aan het eigen leven, vaak onoverkomelijke drempels.
Een somber geluid, aan het begin van een boek met een positieve titel en een positieve inhoud: “Geloven in inclusie”. Want na tien jaar is het geloof, dat de kwali- teit van bestaan voor allen wint als niemand uitgesloten wordt, gegroeid. De ervaring laat zien hoe zinvol het is om mensen met een verstandelijke beper- king beter te leren kennen en samen op te trekken .----
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
bedankt