Hoe hebben mijn kinderen automatisch de Nederlandse nationaliteit verkregen?

Het is een bizar vraag,

Maar weet niet hoe het komt dat mijn kinderen automatisch de Nederlandse nationaliteit hebben gekregen bij hun geboorte.
Ik en hun vader hebben namelijk geen Nederlands nationaliteit.
De kinderen zijn hier in nederland geboren. En ik als hun moeder ook. Helaas voor mij is er een verblijfsgat ontstaan waardoor ik de Nederlandschap niet via optieverklaring kan aanvragen.
Mijn ouders daar in tegen hebben wel de Nederlandse nationaliteit.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Dat is een goede vraag, omdat in principe kinderen alleen de NL nationaliteit krijgen, als hun ouders die nationaliteit al hebben. Als je 'alleen maar' geboren bent in NL, is Nederlanderschap een optie. Vraag eens bij de gemeente?

Antwoorden (1)

Na geboorte schrijf je het kindje in bij de betreffende gemeente en wordt hij/zij dus opgenomen in de gemeentelijke burgerregistratie. Lijkt mij dat je daardoor dus automatisch de Nederlandse nationaliteit draagt.
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Nee. Inschrijving is niet voldoende voor NL nationaliteit; het is alleen maar bewijs van geboorte.