Hoe heet iemand die de conceptuitspraken van een rechter of advocaat voorbereid en opstelt?

Aaaaaaah! Dit is heel graag want ik na mijn middelbare school wil doen.. maar ik kom maar niet op de naam! Ik bedoel geen jurist, want ik wil niet in een rechtzaal komen te zitten. Hoop dat jullie me kunnen helpen!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K
LeonardN
6 jaar geleden
"Ik bedoel geen jurist, want ik wil niet in een rechtzaal komen te zitten." Ik neem aan dat je daarmee bedoelt dat je geen advocaat wil zijn en iemands zaak wil vertegenwoordigen, want als gerechtssecretaris is het wel veel voorkomend dat je als griffier dienst doet tijdens een zitting.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Jaaa klopt! Bedankt voor je antwoord! Nu kan ik eindelijk verder met mijn 'toekomst-plan' ...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Kimmmm123, de Griffier die de concept-uitspraak schrijft is echt altijd degene die aanwezig is geweest in de rechtszaal tijdens de zitting.
Als medewerker op de Griffie ondersteun je hem wel bij het schrijven, het gaat dan om de bewoordingen van een vonnis of arrest, of om een bepaalde zin waarover uitgebreid door de raadsheren is geraadkamerd.
http://www.werkenbijhollandskroon.nl/medewer-st-er-griffie
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wil je absoluut niet aanwezig zijn in de rechtszaal en toch bij de Griffie werken dan kan dat als (Senior) administratief medewerker - tot Niveau C
https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Rechtbanken/Rechtbank-Midden-Nederland/Over-de-rechtbank/Paginas/Administratief-Medewerker.aspx
https://www.rechtspraak.nl/SiteCollectionDocuments/Senior-Administratief-Medewerker.pdf Als juridisch medewerker/griffier moet je een hbo of wo-opleiding Nederlands recht hebben gevolgd en altijd bereid zijn als je opgeroepen wordt om tijdens een zitting aanwezig te zijn als Griffier.
https://www.rechtspraak.nl/SiteCollectionDocuments/Senior-Administratief-Medewerker.pdf
https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/Onderwerpen/In-de-rechtszaal/Paginas/Griffier.aspx

Antwoorden (2)

Gerechtssecretaris
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gerechtssecretaris

Een gerechtssecretaris, bij sommige gerechten ook wel juridisch medewerker genoemd, is werkzaam bij een rechtbank of gerechtshof en maakt deel uit van de juridische staf van het gerecht.

Afhankelijk van zijn taakstelling en ervaring bereidt een gerechtssecretaris zaken inhoudelijk voor en schrijft hij conceptvonnissen. Door het verrichten van deze werkzaamheden verleent de gerechtssecretaris juridische ondersteuning aan de rechters. Ter terechtzitting fungeert een gerechtssecretaris vaak als griffier.

De gerechtssecretaris in Nederland is ongeveer te vergelijken met de referendaris in België. Referendarissen bereiden het werk van de magistraten op juridisch vlak voor, maar mogen geen taken van griffiers vervullen. [1]

Of in België
Referendaris

https://nl.wikipedia.org/wiki/Referendaris_(juridisch)

Een referendaris is in België een functie binnen de rechterlijke orde. De referendaris is (mede)verantwoordelijk voor de voorbereiding van de zitting en stukken, leest en vat dossiers samen en maakt beslissingen en uitspraken op voor de rechter.[1] Verschillende rechterlijke instanties beschikken over referendarissen. Een vergelijkbare functie in Nederland is de gerechtssecretaris.
6 jaar geleden
Dat doet de griffier. Maar die kan niet alles zelf, dus zijn er ook een aantal waarnemend griffiers en (juridisch geschoolde) rechtbankmedewerkers.
Sommige rechters schrijven zelf aktief mee, maar ook als dat niet zo is, hij/zij is wel eindverantwoordelijk voor de tekst.
6 jaar geleden
teusvh
6 jaar geleden
Het klopt dat de griffier steeds vaker 'gewoon' secretaris wordt genoemd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een griffier wordt niet steeds meer secretaris genoemd. Degene die belast is met de secretariële werkzaamheden bij diverse overheidsinstanties heeft de functie van Griffier en wordt ook altijd zo genoemd..
Bij rechtbanken, gerechtshoven, kantongerechten en de Hoge Raad is de Griffier het Hoofd van de Griffie.
Bij de Tweede Kamer is de Griffier het Hoofd van de ambtelijke organisatie van de TK, bij de Eerste Kamer is de Griffier de secretaris-generaal of directeur van de Kamer en het Hoofd van de ambtelijke organisatie van de EK.
Bij Provinciale Staten heet de functie Statengriffier omdat deze aan het hoofd staat van de Statengriffie.
Bij de gemeente heet de functie raadsgriffier. Wat in het antwoord staat klopt niet met de werkelijkheid: Rechters schrijven niet actief mee, tijdens de zitting maken zij soms paar aantekeningen en na de uitspraak een kort vonnis, een mengelmoes van kreten uit het strafdossier. Het is de griffier die aanwezig is geweest tijdens de zitting die de concept-uitspraak schrijft met behulp van zijn medewerkers van de Griffie..
Een rechter schrijft hooguit een komisch boek.