Hoe kan je een duidelijke onderscheid maken tussen relatief armoede, secundaire armoede en sociale armoede?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

http://acw-armoede.wikidot.com/armoede-algemeen
1. Absolute of volledige armoede
Absolute armoede is een zaak van leven en dood. Absolute armoede houdt in dat je te weinig geld, voedsel en kleding hebt om van te leven, maar eigenlijk te veel hebt om dood te gaan. Dit is leven op het bestaansminimum. Absolute armoede vind je vooral in ontwikkelingslanden.

2. Relatieve armoede
Van relatieve armoede is sprake bij een ongelijke verdeling van inkomens. Je bent niet absoluut arm, maar je hebt wel minder dan iemand anders. Je buurman heeft bijvoorbeeld twee auto's en jij alleen een fiets; je buurman gaat op vakantie naar Venezuela en jij moet thuisblijven omdat je voor een vakantie geen geld hebt.

3. Sociale armoede
Sociale armoede is dat wanneer je door geldgebrek niet meer met het normale leven met alle dingen kunt meedoen, bijvoorbeeld een abonnement op een tijdschrift of krant is dan al gauw te duur. Of je gaat bijvoorbeeld niet meer naar een verjaardag toe, omdat je geen geld hebt om een cadeautje te kopen. Doordat je een telefoon niet meer kunt betalen, raak je ook in een isolement. Dit alles betekent dat je sociale contacten steeds minder worden.

4. Secundaire armoede zal slaan op het door geldgebrek niet aan kunnen schaffen van secundaire levensbehoeften.

https://mens-en-samenleving.infonu.nl/levensvisie/74884-armoede-definitie-en-oorzaak.html
Primaire levensbehoeften (bij punt-1)
Hieronder vallen natuurlijk in de eerste plaats onderdak (woning), kleding en voedsel. Maar in een woning dienen uiteraard ook voorzieningen aanwezig te zijn, zoals elektriciteit en warm en koud stromend water. En anno 2011 is het niet vreemd als er ook een koelkast en wasmachine e.d. aanwezig is.

Secundaire levensbehoeften (bij punt-4)
In deze categorie vinden we zaken, die niet echt van levensbelang zijn, maar die ook niet als vreemd of overdreven kunnen worden betiteld, zoals een televisie, een PC, een stereo-toren, een eenvoudige auto, een vakantie in het buitenland, een concert-abonnement e.d.

Tertiaire levensbehoeften (alleen voor de goedverdieners)
Onder deze categorie vallen zaken die weliswaar niet verkeerd, doch volstrekt overbodig zijn. We moeten dan denken aan b.v. een peperdure sportauto, een veel te groot huis, meerdere keren per jaar op vakantie naar exotische bestemmingen ( Thailand, Indonesië, China, Australië enzovoort), en overdreven dure voorzieningen in huis, zoals air-conditioning, een zonne-canon, dure sieraden en luxe meubelen.