Heeft Nederland nog tanks?

Ik zou graag willen weten als Nederland nog tanks heeft en welke?
Want de Leopard tanks zijn verkocht aan Finland.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.2K
Ritsuka
10 jaar geleden
Staan genoeg bij musea

Antwoorden (3)

In Nederland is geen gevechtstank meer aanwezig behalve de nog niet in plastic verkochte leopard zware gevechttanks.
ronron1212
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt, maar het is toch niet slim om alle tanks te verkopen of heb ik het mis? Want als ik zo terug kijk in de geschiedenis 4 Mei 1940.
Hadden ze ook geen tanks en toen liep het ook niet goed af.
ronron1212
10 jaar geleden
Dat vindt de legerleiding ook dus die proberen nu met het Duitse leger een overeenkomst te sluiten en dit is geen grap.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke, en wat staat dan in die overeenkomst/ Dat Duitsland hulp krijgt van Nederland in oorlog tijd?
ronron1212
10 jaar geleden
samenwerking met hun tanks.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus dat zou dan goed komen hoop ik :)
Op de site van defensie staat precies wat voor soortvoertuigen en wapens Nederland heeft. Daar staan voertuigen tussen die een leek toch uit zou schelden voor tank.
(maar dat eigenlijk (net) niet zijn of die alleen genietaken hebben, zoals bijvoorbeeld een brugleggende tank).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik neem eens een kijkje :)
ronron1212
10 jaar geleden
dat zijn echter geen gevecht tanks.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zijn meer panzerinfanterie tanks of hoe je het noemt.
Ja. Nederland heeft nog 18 Leopard 2 A6 gevechtstanks. Deze zijn overgedragen aan Duitsland en worden terug geleased en bemand door Nederlandse militairen. Ze worden geupgrade naar de nieuwste versie. Deze Nederlanders opereren onder een Duitse tankeenheid die weer onder de Nederlandse 43e Gemechaniseerde Brigade uit Havelte valt. Helaas staan er dus wel Duitse kruizen op. Maar Nederland mag ze indien nodig gewoon inzetten in missies.

Het was een hele domme maatregel om het primaire wapensysteem van de Landmacht uit te faseren. Dit was puur een bezuinigingsmaatregel bedacht door ambtenaren die geen enkel verstand hadden van militaire operaties. Binnen de Landmacht twijfelde niemand aan het nut van gevechtstanks.
Het gevolg was dat de Landmacht geen vuurkracht, incaseringvermogen en stootkracht had. De hele doctrine van de Landmacht draait om tanks. Tanks gaan voorop in het gevecht en kunnen met hun zware pantser veel meer en zwaardere klappen incasseren, en beschermen daarmee indirect andere pantservoertuigen die er achter rijden en veel minder kunnen hebben. Verder kunnen tanks met hun geschut zware klappen uitdelen aan vijandelijke tanks, pantservoertuigen en zelfs helikopters uit de lucht schieten.
Zonder tank valt de belangrijkste slagkracht weg en komt een pantservoertuig als een CV90 voorop te staan. Een veel kwetsbaarder voertuig. Dat voertuig is ontworpen om samen met tanks op te trekken en niet om deze rol te vervullen.
De tank domineert gevechten op het land en is beslissend in de uitkomst van grondgevechten. Daarbij krijgen tanks ondersteuning van infanteriegevechtsvoertuigen (de moderne infanterie is gemechaniseerd) als de CV90 en pantserhouwitsers als de PzH2000. Af en toe is er ook luchtsteun beschikbaar van gevechtshelikopters of vaste vleugenvliegtuigen. Groot nadeel van luchtsteun is dat je daarmee geen grondgebied vast kun houden, maar korte tijd beschikbaar in lang niet zo effectief.
De meeste vaste vleugelvliegtuigen bombarderen van grote hoogte, dan is het erg lastig om doelen te identificeren en detecteren. Op lage hoogte zijn ze vaak erg kwetsbaar. Een gevechtshelikopter is daar beter in maar ook die zijn erg kwetsbaar voor vijandelijk vuur en zijn dus vooral nuttig om van lange afstand steun te geven aan tankeenheden.

Gelukkig is het plan om de slagkracht op het land weer te herstellen (lees: weer aanschaf eigen tanks):
https://www.ad.nl/politiek/navoplan-kabinet-meer-jsf-s-en-terugkeer-van-tanks~a254e933/