Mag Verhagen IJsland bedreigen?

Maxime Verhagen heeft zijn Ijslandse collega medegedeeld dat hun toetreding door de EU op losse schroeven komt te staan als hun parlement niet instemt met de terugbetaling van de Icesave tegoeden.
De IJslanders zijn woedend hierover, zij zeggen dat de IJslandse belastingbetaler niets te doen heeft met het wanbeleid van een particuliere bank. Zij noemen dit chantage.
Gaat Verhagen te ver?

Picture for question
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

IJsland wil duidelijk lid worden omdat ze aan de grond zitten, dus om er zelf beter van te worden. Toen het goed ging was er geen meerderheid te vinden voor lidmaatschap van de EU. Ik had het oprechter gevonden als ze in de 'goede jaren' aansluiting hadden gezocht. Maar ik kan niet wachten op de eerste ijslandse euro! ;-)

Toegevoegd na 3 minuten:
Maar ik vraag me af of we de geringe bevolking van IJsland (minder inwoners dan het al piepkleine Malta!) op kunnen zadelen met een schuld van € 20.000,00 per hoofd van de bevolking. Ik denk dat de rede ergens in het midden ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, ik vind het logisch. Ijsland wil alleen profiteren omdat Ijsland zo goed als failliet is. Je hebt rechten en plichten. Voldoe eerst aan je plichten, anders heb je nergens recht op.

Toegevoegd na 58 seconden:
Je bent als regering ook verantwoordelijk voor het welzijn van de banken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind het absoluut een vorm van chantage!
Staat los van het feit dat de IJslandse regering terugkrabbelt in de belofte de Nederlandse staat schadeloos te stellen mbt Icesave.

Toegevoegd na 5 minuten:
Vind overigens persoonlijk niet dat hij te ver gaat, aangezien belofte schuld maakt, en de regering verantwoordelijk is voor de banken. Vind toetreding op dit moment dus ook zeer discutabel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je ziet even over het hoofd dat de IJslandse regering de eindverantwoordelijke is in het Icesave schandaal. Dus de mededeling van Maxime Verhagen zou ik in dit geval ook volledig steunen als het mij (überhaupt) gevraagd zou worden. Hier komt bij dat Nederland op grond van de deal die zij hebben gemaakt met de regering van IJsland een ijzersterk argument hebben om hun VETO uit te spreken tegen toetreding. Ze hebben het niet over een paar duizend, maar over Miljarden euro's...

En om antwoord te geven op je vraag: NEE... Maxime Verhagen gaat niet te ver!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dit een goede zaak.
Komt nog bij dat het feit dat de IJslandse regering nu probeert terug te komen op de afspraken die gemaakt zijn, ze me niet de meest betrouwbare partij lijken.

Toegevoegd na 7 minuten:
Veel inwoners van IJsland zijn er zelf trouwens nog op tegen, dus die grote woede zal wel meevallen.

http://buitenland.nieuws.nl/562736
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoord: ja.
In een landje van 300k Björks heeft alles met alles te maken.
Geld is de enige reden voor ze om het lidmaatschap aan te vragen.
Pony up, anders blijf je maar lekker in de Atlantik dobberen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is zeker een vorm van van chantage , Verhagen gaat er niet alleen over of Ijsland mag toetreden tot de EU,maar dat wil niet zeggen dat de ijslandse regering hun afspraak moet nakomen,en dat geld moet betalen.