Strekdammen of golfbrekers?

Mijn partner komt uit een ander kustdorp dan ik. Hij noemt ze strekdammen. Ik heb altijd golfbreker geleerd. Wat is nu juist? Of wat is het verschil?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Strekdammen zijn dammetjes die loodrecht op de kust zijn aangelegd om de afslag van het strand tegen te gaan en de aanvoer van zeezand te bevorderen. Ongeveer een derde van de Nederlandse duinkust is voorzien van strekdammen. Deze strekdammen zijn, samen met de zeedijken, de enige `rotsen` langs onze verder zandige en slikkige kustlijn.

`Golfbrekers` zijn constructies die gebouwd zijn aan de kust, als onderdeel van de kustverdediging, of om een haveningang te beschermen tegen weersinvloeden en nadelige invloeden van zeestromingen langs de kust. Langs de Nederlandse kust bijvoorbeeld bij Hoek van Holland, Scheveningen en IJmuiden en in België bij Zeebrugge.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat lijken mij synoniemen.
13 jaar geleden
Strekdammen vind je bij rivieren, golfbrekers aan de kust