Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Strekdammen of golfbrekers?

Mijn partner komt uit een ander kustdorp dan ik. Hij noemt ze strekdammen. Ik heb altijd golfbreker geleerd. Wat is nu juist? Of wat is het verschil?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Strekdammen zijn dammetjes die loodrecht op de kust zijn aangelegd om de afslag van het strand tegen te gaan en de aanvoer van zeezand te bevorderen. Ongeveer een derde van de Nederlandse duinkust is voorzien van strekdammen. Deze strekdammen zijn, samen met de zeedijken, de enige `rotsen` langs onze verder zandige en slikkige kustlijn.

`Golfbrekers` zijn constructies die gebouwd zijn aan de kust, als onderdeel van de kustverdediging, of om een haveningang te beschermen tegen weersinvloeden en nadelige invloeden van zeestromingen langs de kust. Langs de Nederlandse kust bijvoorbeeld bij Hoek van Holland, Scheveningen en IJmuiden en in België bij Zeebrugge.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat lijken mij synoniemen.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Strekdammen vind je bij rivieren, golfbrekers aan de kust
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding