mag je elke slogan / quote die er bestaat zomaar op een shirt drukken en verkopen?

hallo,

ik wil shirts verkopen met diverse quotes / slogans die ik zelf bedenk maar ook due al bestaan of die al bestaan en aanpas naar mijn eigen idee.

mag dit of zijn daar rechten aan verbonden? dus dat je een soort van plagiaat pleegt?
wat mag wel en wat mag niet?

bedankt alvast!!

Toegevoegd na 1 minuut:
sorry due = die

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
TurfGraver
6 jaar geleden
Ook op een slogan kan auteursrecht zitten. Google maar eens op 'slogan plagiaat' voor voorbeelden.
Het is maar hoe algemeen of orgineel en herkenbaar de tekst is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ok top dank je TurfGraver!

Antwoorden (1)

Er zijn een heleboel quotes/slogan waar auteursrechten op zitten. Denk.maar aan de slogan "just do it" van Nike. Deze mag je niet zomaar gebruiken voor shirts (maar wel bijvoorbeeld als je ren artikel.of iets schrijft) omdat je dan als het ware "de markt" van Nike in de weg zit. Je moet dus altijd controleren of iets auteursrechtelijk beschermd id, al kan ik je eerlijl gezegd nirt zeggen hoe
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ach ja natuurlijk dat is een zeer goed voorbeeld ;)! erg bedankt 4pokes500! ik heb een app gevonden waar je een zin kunt invullen en kunt zien of het origineel is of niet. ik zou willen dat er een site/app bestaat wat uitgebreider is, met auteursrechten e.d.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik heb hier even rondgekeken en er bestaan gratis anti-plagiaatprogramma's ;)