ik ben vegan en waarschijnlijk allergisch voor vitamine b12. wat zijn de alternatieven?

hallo,

sinds kort ben ik veganistisch gaan leven en daarom ben ik naast multivitamine en vitamine d, vitamine b12 gaan slikken.
vitamine d slik ik omdat ik een getinte huidskleur heb.
de 1e keren dat ik vitamine b12 slikte, kreeg ik er energie door maar tegelijkertijd gaf het me ook warmte en werd ik er kalm door, kortom een zeer fijn gevoel.
daarna werd het gevoel wat gejaagder alsof ik veel koppen koffie ophad.
de verkoper adviseerde me om een halve tablet te nemen, ’ s ochtends samen met mijn multi en ‘s middags dan de vitamine d. maar wel blijven slikken, zei hij, maar het gevoel werd zelfs heftiger met angstgevoelens erbij met van die rush momenten, angstgevoelens namen de overhand en dan werd het een paar seconden rustig etc. en zo ebte het weg..
de volgende dag dacht ik bij mezelf: laat ik een kwartje nemen. in de ochtend de multi, met de lunch het kwartje b12 en met avondeten de vitamine d.. nou het gevoel werd alleen maar heftiger en het leek wel of mijn ogen uit mijn hoofd puilden! dat gevoel heeft ongeveer 5 uur geduurd en toen ebte het langzaam weg maar nog steeds kwam die rush terug! de vitamine d heb ik die avond niet meer ingenomen.
nu is het de volgende dag en ik voel me nog niet 100% ok. ik heb expres alle vitaminen laten staan en vit. d laat ik vandaag ook nog even weg.
wie herkent dit? en wie heeft er tips?
ik wil het liefst nooit meer vlees, vis e.a dierlijke producten consumeren maar mijn eigen gezondheid moet er natuurlijk niet onder lijden.. helaas..

Weet jij het antwoord?

/2500

Er zijn verschillende vormen van b12, daarnaast is de b12 nooit enkel b12. Er zijn hulpstoffen nodig. Veel mensen die een negatieve reactie merken zijn niet allergisch voor de b12 maar voor 1 van de hulpstoffen. Het beste kan je dus op zoek gaan naar een andere vorm dan je nu hebt Ken je edamame bonen? deze zitten hoog in eiwitten, aanrader om te nemen, let niet enkel op b12

Bronnen:
https://vegetus.nl/overige-schrijfsels/vit...