ik ben vegan en waarschijnlijk allergisch voor vitamine b12. wat zijn de alternatieven?

hallo,

sinds kort ben ik veganistisch gaan leven en daarom ben ik naast multivitamine en vitamine d, vitamine b12 gaan slikken.
vitamine d slik ik omdat ik een getinte huidskleur heb.
de 1e keren dat ik vitamine b12 slikte, kreeg ik er energie door maar tegelijkertijd gaf het me ook warmte en werd ik er kalm door, kortom een zeer fijn gevoel.
daarna werd het gevoel wat gejaagder alsof ik veel koppen koffie ophad.
de verkoper adviseerde me om een halve tablet te nemen, ’ s ochtends samen met mijn multi en ‘s middags dan de vitamine d. maar wel blijven slikken, zei hij, maar het gevoel werd zelfs heftiger met angstgevoelens erbij met van die rush momenten, angstgevoelens namen de overhand en dan werd het een paar seconden rustig etc. en zo ebte het weg..
de volgende dag dacht ik bij mezelf: laat ik een kwartje nemen. in de ochtend de multi, met de lunch het kwartje b12 en met avondeten de vitamine d.. nou het gevoel werd alleen maar heftiger en het leek wel of mijn ogen uit mijn hoofd puilden! dat gevoel heeft ongeveer 5 uur geduurd en toen ebte het langzaam weg maar nog steeds kwam die rush terug! de vitamine d heb ik die avond niet meer ingenomen.
nu is het de volgende dag en ik voel me nog niet 100% ok. ik heb expres alle vitaminen laten staan en vit. d laat ik vandaag ook nog even weg.
wie herkent dit? en wie heeft er tips?
ik wil het liefst nooit meer vlees, vis e.a dierlijke producten consumeren maar mijn eigen gezondheid moet er natuurlijk niet onder lijden.. helaas..

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1K
Utrecht
6 jaar geleden
Je kan niet allergisch zijn voor vitamine B12. Ieder menselijk lichaam heeft het nodig: het is essentieel.
Mogelijk ben je overgevoelig voor een van de andere (vul)stoffen in de tabletten. Maar ik vermoed dat het heel iets anders is; effecten van vitamines (zoals B12) zijn niet zo acuut en overduidelijk dat je er meteen warmte of kalmte door ervaart. Placebo effect?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
placebo effect?? ik weet wat dat betekent maar wat bedoel je daarmee precies?
Castle
6 jaar geleden
Ik ben ook een vegan. Sinds ik vegan ben geworden heb ik meer energie en minder slaap nodig dan voorheen. Ik ben het omdat ik geloof dat vlees en zuivel slecht voor het lichaam is. Ik neem af en toe een pilletje B12 en voor de rest eet ik gevarieerd. Ik slik geen andere supplementen. Misschien kun je beter naar een dokter om je lichaam na te laten kijken. Het is nooit verkeerd om bijvoorbeeld je bloedwaardes te testen.
Ritsuka
6 jaar geleden
Laat je door een arts nakijken
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
het kan zijn dat het aan de b3 of b6 die in de multivitamine zit. ik kan daar (over)gevoelig voor zijn. ik ga het uitzoeken. het zou te jammer zijn als ik daardoor weer vlees, vis of een ander dierlijk product zou moeten consumeren. ik ben sinds kort pas veganist maar ik wou dat ik er veel eerder mee was begonnen maar ja "you live you learn"
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ja idd ook maar even naar de HA gaan. dankjulliewel voor de reacties!!
Cryofiel
6 jaar geleden
@Utrecht, ik denk dst je precies de goede punten noemt!

Antwoorden (1)

Er zijn verschillende vormen van b12, daarnaast is de b12 nooit enkel b12. Er zijn hulpstoffen nodig. Veel mensen die een negatieve reactie merken zijn niet allergisch voor de b12 maar voor 1 van de hulpstoffen.
Het beste kan je dus op zoek gaan naar een andere vorm dan je nu hebt
Ken je edamame bonen? deze zitten hoog in eiwitten, aanrader om te nemen, let niet enkel op b12
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dankjewel voor je reactie nog! waarschijnlijk ben ik niet gevoelig voor b12 op zich maar wel voor de b6 of b3 die in de multivitamine zit en als ik die multi tegelijk slik met de b12 dan krijg ik dat vervelend effect. die vitamines worden dan opgestapeld