Waarom heet duitsland in nederland duitsland terwijl het in het Engels gemanie is en wij "dutch" worden genoemd?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

De laaglanders werden zo'n 2 eeuwen terug 'Nederduitsen' genoemd. Denk maar eens aan 'het Wilhelmus' waarin iedereen zingt 'van Duitschen bloed' te zijn. Het 'Duits' was oorspronkelijk 'Duutsch' en in het Vlaams werd 'Diets' gezegd. De term betekende zoveel als 'het volk'.
Hierdoor werd het in het Engels automatisch 'Dutch'. Dit was voor hen het makkelijkst om uit te spreken ;-)

Toegevoegd na 13 minuten:
Duitsers worden door de Engelstaligen "Germans' genoemd omdat ze in 'Germany' wonen. Je kunt het zien als 'Germania' omdat vooral hier veel Germanen leefden in vroegere tijden.
amc
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjewel

Andere antwoorden (1)

Het Engels heeft het woord Dutch ontleend aan het Nederlands, maar dan wel in een tijd dat wij onze taal zelf nog met Duitsch of Dietsch aanduidden — waarschijnlijk in de late Middeleeuwen. Wie Middelnederlandse teksten bekijkt, zal het woord Nederlandsch daarin niet of nauwelijks aantreffen; het gewone woord was in die tijd Duitsch of Dietsch, of ook wel Nederduitsch of Nederdietsch.

Toegevoegd na 2 minuten:
Germanië (verouderd Nederlands: Germanje; Latijn: Germania) was ruwweg het gebied ten noorden van de Donau en ten oosten en noorden van de Rijn (met nog een gedeelte ten westen van de Rijn), waar de Germaanse stammen woonden. De Romeinen gaven in 1e eeuw voor Christus aan dit gebied zijn naam, toen zij voor het eerst met de bewoners in aanraking kwamen.

Tegenwoordig is Germania in het Italiaans en Germany in het Engels nog altijd de naam van het huidige Duitsland. In het Nederlands betekent Germanië (in ruime zin) het Germaanstalige Europa.