Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoezo worden politieagenten ook wel 'joden' genoemt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waar haal je dat vandaan? Daar heb nog nooit van gehoord.
Ik ken wel de bijnaam juut.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik hoor het regelmatig voorbij komen, vandaar ook deze vraag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://straatwoordenboek.nl/letter/J/joden
Vrager heeft gelijk. Joden wordt ook gebruikt voor de politie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Joodse mensen worden in de geschiedenis vaak gelieerd met handelsgeest en het geld verdienen, helemaal niks mis mee, dat is al jaren zo.
IMHO denk ik dat degenen die deze term bezigen wellicht bij een aanhouding oid denken dat ze -de politie- middels een dure bekeuring geld uit de zak willen kloppen van 'onschuldige' burgers.
Zelfde als met de uitspraak; 'ga toch echte boeven vangen' terwijl ze zelf ook een overtreding begaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nooit eerder van gehoord.
Waarschijnlijk een erenaam.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Agenten worden voor van alles uitgescholden (helaas), maar Jood is mij onbekend. Misschien ben je in de war met Juut. Dat is een van oorsprong Rotterdamse scheldnaam voor politie, die op zijn beurt weer uit het Bargoens komt en is afgeleed van het geluid van een politiefluit.

Toegevoegd na 13 minuten:
Helaas wordt Jood tegenwoordig wel vaker als scheldwoord gebruikt, ook al heeft dat totaal niets te maken met degenen die uitgescholden worden. Ziet het in dat geval maar gewoon als een bewijs van stupiditeit van de schelder.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing