Waarom zitter er tegenwoordig op alle appels een stickertje?

Vroeger was dat alleen bij Granny Smith appels of andere echte luxe appels.
Nu zit op zo goed als elke soort een stickertje. Ook op veel ander fruit zoals een kiwi.
Hoe zit dat milieu technisch? Het is maar een heel klein stickertje maar wel een helenoel stickertjes.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (3)

Eén van de redenen is dat niet alle appels dezelfde prijs hebben. Omdat fruit tegenwoordig vaak bij de kassa wordt afgewogen, moet de caissière kunnen zien om welke appelsoort het gaat. Ook bij kiwi's is er vaak prijsverschil tussen de groene en de gele variant.

Toegevoegd na 13 minuten:
Het stickertje bevat ook informatie over de manier waarop het fruit geteeld is.
https://www.margriet.nl/home/nog-wist-stickers-op-supermarkt-groente-en-fruit/
bamibal
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt! En hoe zit dat op gebied van milieu?
Sommigen hebben gewoon een voorkeur voor een bepaald merk. Via die sticker is dat makkelijk te herkennen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Op het stickertje staat een code van drie of vier cijfers. Dat is een zogeheten PLU-code, en die maakt behalve de prijs (ten behoeve van de winkelier en de kassamedewerker) ook duidelijk hoe het product geteeld is. PLU staat voor 'price look-up'. De code wordt vooral toegepast op groenten en vruchten die in bulk verkocht worden. En ook op gedroogd fruit, kruiden en noten. Hiermee kan tevens de voorraad bijgehouden worden.

Als de PLU-code vier cijfers telt, dan betekent dit dat het product conventioneel of ‘traditioneel’ (met pesticiden) is geteeld.
Als de PLU-code vijf cijfers telt en het nummer begint met 8, dan geeft dit aan dat het item genetisch is gemodificeerd.
Als de PLU-code bestaat uit vijf cijfers en het nummer begint met 9, dan is het product biologisch geteeld en níét genetisch gemodificeerd. Een appel met zo'n stickertje is dus een biologische appel.

Een zelfde variëteit kan verschillende PLU-codes hebben, afhankelijk van de teeltwijze of de grootte. Soms wordt zelfs nog een afzonderlijk nummer toegekend voor de streek waar het product werd geteeld. De code 4121 staat voor een kleine Elstar en 4123 voor een groot exemplaar.

Hier kun je de exacte betekenis van de code op het door jou gekochte product opzoeken: http://www.ifpsglobal.com/Identification/PLU-Codes/PLU-codes-Search

Op http://trendnieuws.nl/sticker-code-fruit-supermarkt/ staat dat de stickertjes gemaakt zijn van eetbaar papier. En http://trendjournaal.nl/als-je-dit-stickertje-op-het-fruit-ziet-moet-je-het-absoluut-niet-kopen-dit-is-de-reden-daarvoor-v2/ vermeldt dat het eetbare papier een niet giftige, natuurlijke lijm die eenvoudig afwasbaar is heeft gekregen. De stickertjes zijn dus niet schadelijk en zullen snel verteren.
Amadea
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar waarom zit er dan op elk stuk fruit een sticker en niet op het krat of de doos?
Amadea
6 jaar geleden
Omdat er zelfbediening in de supermarkten is. Je kunt als klant bijvoorbeeld twee Granny Smith, zes Goudrenetten, en vier Elstars meenemen. En de Granny's zou je uit de bak met biologische appels kunnen hebben gehaald. Hoe moet de kassamedewerker dat allemaal uit elkaar houden?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Aha ik snap het. Bedankt voor de toevoeging! Wel jammer dat het milieu wederom moet lijden voor het gemak van de mens.