In eerste instantie bij de zorginstelling zelf. Een zorgaanbieder moet vanaf 2017 binnen 6 weken reageren op uw schriftelijke klacht of klacht per e-mail. De zorgaanbieder mag de behandeling van uw klacht eenmalig met 4 weken verlengen. Daarna mag verlengen alleen als u daarmee instemt.

Komt u er samen met de zorgaanbieder niet uit? Of weet u niet hoe u uw onvrede bespreekbaar moet maken? Ga dan naar de klachtenfunctionaris van de zorginstelling. Vanaf 2017 is het voor iedere zorgaanbieder wettelijk verplicht om een klachtenfunctionaris te hebben.

Komt u er niet uit met uw zorgaanbieder, al dan niet met bemiddeling van de klachtenfunctionaris? Dan kunt u overwegen een rechtszaak aan te spannen. Maar u kunt ook naar een geschilleninstantie; een gemakkelijker alternatief dan de burgerlijke rechter. Op 1 januari 2017 moet elke zorgaanbieder zijn aangesloten bij een geschilleninstantie.

Met een klacht over een zorgverlener of arts kunt u ook naar het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als u er met de instelling zelf niet uitkomt, zou ik de Geschillencommissie Zorg proberen.