Bij een programma waarbij een regisseur aanwezig is, kan deze onhoorbaar voor de luisteraar aan de presentator in de studio doorgeven dat bijv. geschakeld moet worden met een verslaggever. De presentator kan dan een aankondiging doen.
Computoon
6 jaar geleden
ItisILeClerc
6 jaar geleden
Het is niet alleen de presentator die een koptelefoon op heeft, ook alle gasten dragen er éen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Lijkt het meest reëele antwoord. Bedankt.

Andere antwoorden (2)

Radio D.J.'s gebruiken een koptelefoon om tijdens het ene nummer alvast het volgende precies klaar te kunnen zetten en om niet afgeleid te worden door geluiden van buiten af.
6 jaar geleden
De koptelefoon is nodig omdat de presentator behalve zijn eigen stem ook alle andere geluid zoals muziek en telefoongesprekken moet blijven horen als zijn microfoon "open" staat.
De speakers in de presentatieruimte schakelen namelijk uit zodra de microfoonschuif open gezet wordt om te voorkomen dat het geluid van de speakers ook door de microfoon opgepikt wordt.
Het zou een hol geluid in de uitzending geven, bovendien zou het signaal van de microfoon kunnen gaan "rondzingen".
De speakers schakelen meestal uit op de roodlicht signalering van de studio, deze werkt op de schuiven van alle microfoons in de presentatieruimte.