Vanaf welke leeftijd mag een kind zich beroepen op de geheimhoudingsplicht van een arts naar de ouders toe?

Als een kind niet wilt dat de ouders bij de diagnose of de behandeling betrokken zijn, vanaf welke leeftijd mag een kind daar zelf over beslissen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (1)

Vanaf 16 jaar definitief, tussen 12 en 16 is er een afweging van de arts.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/eerstelijnszorg/vraag-en-antwoord/is-een-huisarts-geheimhouding-verplicht

Medische gegevens kinderen en jongeren
Een huisarts mag wel met de ouders of wettelijke vertegenwoordigers praten over de medische situatie van hun kinderen jonger dan 12 jaar. Voor kinderen van 12 tot 16 jaar beslist de huisarts zelf of hij de ouders inlichtingen geeft. Hij doet dat na overleg met het kind.