Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het dat als je een eigen bedrijf hebt dat je op een gegeven moment uitgekocht kan worden of dat je uit het bestuur wordt gestemt?

Het bedrijf is toch van jou? Op jou naam etc.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
639
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee niet eens :) Hoezo?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In theorie kan dat niet, maar in de praktijk kun je heel goede gedwongen worden op te stappen. Bijv. door ontevreden klanten, die jou dwingen te gaan op straffe van het betalen van schadevergoedingen. Ik kan mij er alles bij voorstellen

Toegevoegd na 1 dag:
Bijvoorbeeld: ik heb een drukkerij en ik druk bijv, Intermediair. Mijn klant Intermediair maakt 80 % van mijn omzet uit. Nu ziet Intermediair mij als een slechte factor in een verder technisch goed en conveniënt bedrijf. Bovendien is overgaan naar een andere drukker een hoop soesa. Intermediar kan nu tegen mijn bedrijf zeggen: jij stapt op en je benoemd jouw adjunct directeur tot directeur of wij gaan bij je weg. Als ze weg gaan daalt mijn omzet tot 20 % en ben ik in een maand failliet, ik verleies dan een heleboel geld, omdat een drukkerij zonder drukorders niets waard is. Het enige wat ik rationeel kan doen is de drukkerij overdragen aan mijn adjunct directeur en de een of andere financiele regeling treffen. Redden wat er te redden valt.

Ik verzin zo andere treffende voorbeelden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je meer dan de helft van de aandelen hebt, kan je niet uitgekocht worden.

Het is vaak zo dat de bestuurder van een bedrijf minder dan de helft van de aandelen heeft. Dan kan hij wel uitgekocht worden.

50%+1 aandeel heeft het altijd voor het zeggen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In theorie, in de praktijk kun je heel goede gedwongen worden op te stappen, maar dan door jouw klanten bijv. op straffe van het betalen van schadevergoedingen
Dit geldt alleen maar voor bedrijven die aandelen hebben uitgegeven. Wanneer iemand dan over meer dan 50% van de aandelen beschikt kan dit.
Bij een eenmanszaak kan dit bijvoorbeeld niet. Ja wel, kan het worden overgenomen maar dan stem je er als eigenaar mee in.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt aan de contsructie van het bedrijf.

Een bedrijf is vaak een BV of NV.
Ook als het een BV is dan is de directeur (vaak eigenaar) eigenlijk in dienst van de BV.

Bij een NV is de directeur eigenlijk nooit de eigenaar. Want dat zijn de aandeelhouders.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als dat gebeurt,is het in principe geen eigen bedrijf.

Het is pas een eigen bedrijf,als jij de enige eigenaar bent en geen aandelen hebt uitgegeven. Als derden aandelen bezitten,kun je niet meer spreken van een eigen bedrijf.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding