Wordt het Nederlands in de toekomst verdrongen door het Engels?

En zou dat een goede of een slechte ontwikkeling zijn?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Deels is dit natuurlijk al tijden (zeker sinds WOII) het geval. Evenals "de" Nederlander zal mijns inziens inderdaad ook het Nederlands langzaamaan uitsterven als levende taal. Ons taalgebied is nu eenmaal zeer beperkt en het ziet er niet naar uit dat we ooit de kans nog zullen krijgen dit (serieus) uit te breiden. Bovendien lijkt de gemiddelde Nederlandssprekende maar weinig gemotiveerd zijn of haar moerstaal te verdedigen tegen verloedering en uitverkoop (de Vlamingen even daargelaten).

En wat mij betreft is dit een slechte ontwikkeling. De Nederlandse taal is wat mij betreft een van de schoonste talen ter wereld.

(Linkje hieronder naar een actuele column over een en ander van Jos de Beus.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja en nee....taal is altijd in ontwikkeling...het Nederlands nu is alweer heel anders als het nederlands dan van pakweg honderd jaar geleden en kent al eeuwenlang grote invloeden vanuit het latijns Germaans en Frans. Op dit moment heeft engels invloed op ons taalgebruik maar ook dit zal een periode zijn, het klinkt misschien raar maar ik verwacht dat we de komende eeuw ook meer oosterse klanken in onze taal gaan krijgen vanwege de opkomst van China en India..taal is altijd in beweging.
Mijn tegenvraag is dan ook eigenlijk wat is volgens jou echt Nederlands?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat hoor ik nu al 40 jaar ofzo, en toch zie ik dat niet gebeuren. Ik spreek heel veel Engels voor mijn werk, maar ik merk toch dat voor bijna iedereen het Nederlands een betere taal is om te communiceren. En hele volksstammen denken Engels te spreken, maar kunnen ternauwernood hun hotelkamersleutel er mee ophalen, en die zullen het NL zeker niet opgeven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, leuk voorbeeld van die hotelkamersleutel...! (+1)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
(+1) ??
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vergeten...
Ik denk dat dit best wel meevalt...

Als het Nederlands zou uitsterven dan was dit anno 2009 best al wel merkbaar geweest. Dat bepaalde termen vanuit het Engels, Duits, Frans, Spaans, whatever mondjesmaat wordt ingevoerd vind ik niet zo heel erg interessant. Dit gebeurd al decennia lang en het zal de Nederlandse taal er niet mee verloederen. Misschien maakt het dit wel interessanter...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het Nederlands zal niet verdwijnen, al zijn er wel steeds meer mensen die Engelse woorden en uitdrukkingen in het Nederlands gebruiken: onderwerp = 'issue,' trouwens = 'by the way',' wat dan ook = 'whatever,' tot ziens 'see you,' en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het Nederlands is een levende taal.

Hopelijk verdwijnt het Nederlands niet, dat lijkt mij onwaarschijnljk. Maar wie weet? Ik hoop in ieder geval van niet!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, dat denk ik niet. Wel verwacht ik dat de Engelse taal steeds meer in swang zal raken. Misschien dat ons land zelfs naar een tweetalig systeem overgaat.
Ook zullen er steeds meer Engelse woorden tot de Nederlandse taal doordringen, een trend die nu al is ingezet. Dat is naar mijn inziens onvermijdelijk: Nederland is van oudsher een handelsnatie, wat betekent dat we moeten kunnen communiceren met onze handelspartners. Engels is internationaal gezien op dit moment de voertaal. Dat blijft waarschijnlijk eerst ook zo.
Ik sluit echter niet uit dat Spaans en Chinees ook steeds belangrijker zullen worden.