Zijn er richtlijnen over productinformatie op internet? Wat moet vermeld worden en wat mag in "de kleine lettertjes"?

Voor een kunstproject liet ik ronde stickers drukken. Die bleken geen breuklijn te hebben. Het afpeuteren was onbegonnen werk waardoor het risico bestond dat de stickers beschadigden. De leverancier wees op "de kleine lettertjes: ik had op een minuscuul rondje met i moeten drukken. Omdat we vaker stickers laten maken ging ik er volledig vanuit dat een sticker met een doorsnee van 14 cm een breuklijn bevat. Dat was wél het geval met indoorstickers maar niet met outdoorstickers. Een verklaring hiervoor ontbrak. Ik vind dat dergelijke essentiële informatie bij de basis-productinformatie behoort en niet verscholen mag worden achter een minuscuul I-tje. Ik heb mijn les geleerd maar vraag mij toch af of hiervoor richtlijnen bestaan. Wanneer iets naar mijn gevoel vanzelfsprekend bij een product behoort om het te gebruiken, moet de leverancier in de basisinformatie vermelden wanneer dit niet het geval is. Kan ik mij bij reclameren op een richtlijn baseren?

6 jaar geleden

Antwoorden (3)

Helaas, dit is typisch een geval van : jammer dan.
De informatie wordt wel degelijk gegeven, maar dat jij niet verder kijkt dan de bestel-pagina, daar kan de leverancier ook niets aan doen.
Het gebeurt helaas wel vaker, uit macht der gewoonte. Snel iets bestellen, en niet de voorwaarden en/of extra informatie doorlezen.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je weet dat zogenaamde "kleine lettertjes" niet je consumentenrechten veranderen? Als het gevoel heb dat je verkeerd bent geïnformeerd dan hou je altijd het recht om verhaal te halen. Ben je niet tevreden met de afhandeling van de klacht dan kun je melding maken bij het ECC.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Kleine lettertjes moeten ook wel 'vindbaar' zijn voor de consument.
Als die 26x moet doorklikken om ze te vinden of als de link er naar toe zo klein is dat ze nauwelijks te zien is. Dan kunnen die kleine lettertjes er net zo goed niet staan.
Je noemt het ontbreken van een breuklijn "essentiële informatie", maar dat is arbitrair. Op een pot pindakaas hoeft ook niet te staan dat er geen bananen in zitten. Als jij de stickers als consument hebt besteld en aannemelijk kunt maken dat de stickers zonder breuklijn in zijn algemeenheid niet voldoen aan de verwachtingen die een consument van een dergelijk product mag hebben, dan zou je kunnen stellen dat er sprake is van een ondeugdelijk product en de koopovereenkomst kunnen ontbinden.

Dat is hier erg discutabel, want stickers zonder breuklijn zijn niet ongebruikelijk en het was ook vermeld bij het product. Je verwachting was gebaseerd op jouw persoonlijke ervaring met stickers, maar lijkt niet te veralgemeniseren naar iets dat je standaard mag verwachten. Dat zou anders zijn als je een auto kocht en de wielen blijken er niet bij te zitten; dan pas kun je gaan discussiëren over te kleine lettertjes. Kortom, heel vervelend maar niks aan te doen.

(Ten overvloede: drukwerk is uitgesloten van de normale bedenktijd bij online bestellingen.)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Op de website van het Juridisch Loket https://www.juridischloket.nl/aankopen-en-garantie/aankopen/koop-ongedaan-maken is over de door jou beschreven gebeurtenis alleen algemene informatie te vinden. Het is mogelijk dat je je kan beroepen op dwaling: je zou de koop niet hebben gesloten als je precies had geweten hoe het product eruit had gezien:

"Wanneer kan ik een koop ongedaan maken?

(...)

De verkoper heeft onjuiste informatie verstrekt

Heeft de verkoper u geen, te weinig of onjuiste informatie gegeven, terwijl hij kon weten dat die informatie belangrijk voor u was bij het sluiten van de koop? En had u de overeenkomst niet gesloten als u vooraf de juiste informatie wel had gehad? Dan kunt u de koop misschien ongedaan maken vanwege 'dwaling'.

Op de website van ConsuWijzer https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven/dwaling/voorbeeldbrief-vernietiging-overeenkomst-wegens-dwaling vindt u meer informatie over de vernietiging van een overeenkomst wegens dwaling met een voorbeeldbrief."
Antoni