Waar komt Vaderdag vandaan ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
Amadea
6 jaar geleden
Dat is bedacht door de commercie.
Amadea
6 jaar geleden
Zie verder bij https://www.startpagina.nl/v/feestdagen/vraag/58081/moeder-vaderdag-ontstaan

Het beste antwoord

De eerste melding van vaderdag is van ongeveer 4000 jaar geleden in Babylon. Een meneer met de naam Elmesu had destijds een boodschap op een kleien kaart gemaakt met daarop de wens dat zijn vader een lang en gezond leven zou leiden.
De vaderdag zoals wij deze tegenwoordig kennen komt net als moederdag vanuit Amerika. Er was daar eens een man met de naam William Jackson Smart. Deze Willliam Jackson Smart was een veteraan uit de Amerikaanse burgeroorlog. Hij werd weduwnaar op het moment dat zijn vrouw stierf bij de geboorte van haar zesde kind. Hij voedde al zijn kinderen alleen op en was in al die jaren nooit hertrouwd. Zijn dochter Sonora Louise Smart Dodd begon zich op een gegeven moment te realiseren hoe zwaar haar vader het heeft gehad om helemaal alleen al zijn kinderen op te voeren. Mede geïnspireerd door Anna Jarvis, die het idee van moederdag lanceerde wat ook rond deze tijd was, kwam zij op het idee om vaderdag te vieren. Uiteindelijk werd op 19 juni 1940 voor het eerst vaderdag gevierd in Spokane Washington. Sorona wilde eigenlijk dat vaderdag zou worden gevierd op 5 juni omdat dat de geboortedag van haar vader was. Maar door tijdgebrek om vaderdag voor de eerste keer te vieren is dit toen verschoven naar de derde zondag in juni. Zo is het daarna altijd gebleven. Het is op deze dag dat wij vaderdag nog steeds vieren.
fremar