Zullen er gevolgen voor Nederland zijn, mocht het conflict tussen Noord-korea en de VS escaleren?

Zouden wij theoretisch gezien gevolgen ondervinden in het ergste scenario?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je vraagt naar het ergste scenario. Of het het ergste scenario is weet ik niet, maar ik kan wel een scenario bedenken dat heel erg is. Dat is dat de VS Noord-Korea dreigt aan te vallen, maar dat China dat niet wil zo dicht bij de eigen grenzen. China dreigt met oorlog als de VS agressief wordt. Trump trekt zich daar niets van aan en valt Noord-Korea aan. China kan nu niet niets doen, want dat zou gezichtsverlies betekenen, iets dat voor Chinezen heel erg is. China vergeldt dus de akties van de VS. Rusland kiest nu ook partij - en zie, we hebben een wereldoorlog. Het NAVO-verdrag eist dat Europa daaraan meedoet. Weigert Europa dat, dan is er altijd wel een land dat er baat bij heeft als Europa bij de oorlog wordt betrokken. Eén, maximaal twee goed geplande aanslagen zijn voldoende om in ieder geval Duitsland en Frankrijk, en daarmee ook de rest van Europa, actief te laten meedoen. Ik denk dat ik niet meer hoef uit te leggen dat Nederland daar behoorlijk wat van zal merken...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100