Zullen er gevolgen voor Nederland zijn, mocht het conflict tussen Noord-korea en de VS escaleren?

Zouden wij theoretisch gezien gevolgen ondervinden in het ergste scenario?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja want in het ergste scenario gebeurt er met minimale actie het ergste denkbaar. Als Nederland daar niets van merkt is het niet het ergste denkbaar. Pure logica.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ander scenario . Blondje moet wat doen als N Korea een ondergrondse kern proef doet . N Korea bombardeert of stuurt raketten richting San Francesco . Valt direct Seoel aan die ligt zeg 60 Km van de grens ( aandelen Samsung dalen Apple stijgt ) ( nu al koop aandelen wapen , raket handel ) . China heeft een half miljoen soldaten aan de grens met N Korea formeel vluchtelingen tegen te houden maar ? Het kan ook toen de Chinese leider samen met blondje vorige week aan het golfen waren kan de deal zijn ??? Jij mag Korea een lesje geven en China mag Taiwan eindelijk pakken of een ander eiland wat. China al langer op z'n wensen lijst heeft staan. Rusland heeft ook een klein stukje grens met N Korea maar 50 km of minder ?? Daar zijn zo ook een 100.000 Russen gelegerd . Maar oké Poetin denkt ha dom blondje heeft het druk in Azië ik heb nog wat te regelen in Europa Ik trek de grens in Oekraïne even recht daar wonen ook Russisch sprekenden dus ja eigenlijk moeten die bevrijd worden . En ja Europa heeft zich verplicht Oekraïne bij te staan (hoe stom kan je zijn ) Poetin zoekt een aanleiding om daar de boel te fixen . Ook de Baltische staten zijn zeer kwetsbaar ook daar moet Europa ( de totale Navo) mee de strijd in . Weg leuke groot Europa dromen ineens een nacht merrie . Het kan nog erger dan ik hier schets daar durf ik niet eens aan te denken Br Br . Het echte probleem Poetin kan alleen de baas in Rusland blijven als hij ruzie maakt met Amerika en ex sovjetstaten weer Russisch maakt de russen smullen er van . Trump moet zich bewijzen ( heeft een kort lontje ) als N Korea een kernproef doet . N Korea zn roerganger kan alleen aan de macht blijven als hij min of meer in oorlog is met Amerika . Poetin droomt van wat uitbreidingen in Europa en nog wat meer macht en een vrije corridor naar zijn Syrische havens en zijn Russische enclaves daar . Een gebied zo groot als Rotterdam en omgeving is al jaren daar een Russisch steunpunt een voor de russen strategische ijs vrije marine haven vlakbij het stoute Navo land Turkije . Ook die kan zich roeren onder het mom de koerden bedreigen ons en Syrië is eigenlijk oud Turks grond gebied voor de rust en stabiliteit is het beter dat wij Turken dat in in nemen en Rusland mogen die havens wij verdelen dat wel . Poetin de held Erdo de held voor hun volk . En wij gaan op Russische les in het gunstigste geval . Nee Nee dit is een ramp scenario onze wijze Euroleiders leiden ons de crises uit .

Het beste antwoord

Je vraagt naar het ergste scenario.

Of het het ergste scenario is weet ik niet, maar ik kan wel een scenario bedenken dat heel erg is.

Dat is dat de VS Noord-Korea dreigt aan te vallen, maar dat China dat niet wil zo dicht bij de eigen grenzen. China dreigt met oorlog als de VS agressief wordt.

Trump trekt zich daar niets van aan en valt Noord-Korea aan. China kan nu niet niets doen, want dat zou gezichtsverlies betekenen, iets dat voor Chinezen heel erg is. China vergeldt dus de akties van de VS.

Rusland kiest nu ook partij - en zie, we hebben een wereldoorlog.

Het NAVO-verdrag eist dat Europa daaraan meedoet. Weigert Europa dat, dan is er altijd wel een land dat er baat bij heeft als Europa bij de oorlog wordt betrokken. Eén, maximaal twee goed geplande aanslagen zijn voldoende om in ieder geval Duitsland en Frankrijk, en daarmee ook de rest van Europa, actief te laten meedoen.

Ik denk dat ik niet meer hoef uit te leggen dat Nederland daar behoorlijk wat van zal merken...
Cryofiel
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+duidelijk en mooi stap voor stap uitgelegd.