Hoe en waar is het cremeren ontstaat?

Is er een specifieke achterliggende gedachte?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou dat eens bij de DELA kunnen informeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je Ineke.

Het beste antwoord

Ontstaan.
De eerste crematie in ons land vond plaats op 1 april 1914 in het Crematorium Velsen. Deze lijkverbranding - die van de heer dr. C.J. Vaillant - was illegaal, omdat er in de toen geldende Begrafeniswet van 1869 nog met geen woord over gerept werd. Ook de kerken waren tegenstander van verassing. Pas in 1955 werd crematie wettelijk toegestaan. Het duurde echter tot 1991 voordat cremeren en begraven gelijkgesteld werden. Tegenwoordig kiest bijna de helft van de Nederlanders voor cremeren. In het bijzonder de laatste jaren veranderde de gang van zaken snel. Wensen worden al in een vroeg stadium vastgelegd, waarbij bijna alles kan: live-muziek tijdens de plechtigheid, een witte kist, maar ook foto's bij een moderne rouwadvertentie zijn mogelijk. Onlangs werd een verwoed kanovaarder gecremeerd in een kano...
Bronstijd.
Cremeren is zo oud als de mensheid. In de Bronstijd werden er al urnen in hunebedden bijgezet. Later cremeerden ook Grieken, Romeinen, Germanen en Kelten hun dierbaren. Het Christendom bracht hier verandering in. Christenen waren felle tegenstanders van crematie. Door de dode te begraven in plaats van te verbranden, bleef het lichaam volgens hen intact en 'stond niets de wederopstanding en het eeuwige leven in de weg'. Begraven was de gangbare vorm van lijkbezorging. Cremeren was alleen 'toegestaan' bij epidemieën, veldslagen en als ketterverbranding.

Toegevoegd na 20 seconden:
http://www.collegenet.nl/index_mainframe.php?mainframe=http%3A%2F%2Fwww.collegenet.nl%2Fstudiemateriaal%2Fverslagen.php%3Fverslag_id%3D2924.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In het oosten, daar kennen begraven bijna niet. Ze deden dat al honderden eeuwen zo, ze weten niet beter. En in de vorige eeuw kwam het cremeren hier pas op.

Ja er is een specifieke achterliggende gedacht, het verbranden van het lichaam is afstand doen van de materie en in het Oosten hechten ze niet aan materie, dus dat klopt daar. En hier is men wel gehecht aan materie, dus hier is het allemaal begraven wat de klok sloeg tot voor kort. Dus overweeg of je materialistisch, laat je dan begraven en NIET cremeren. Jij bent er nog even nadat je lichaam er niet meer is, dus het is zeer ruw om te moeten meemaken dat je lichaam waar je zo aan gehecht was, al die jaren lang ineens tot as te zien reduceren. Dat is een achterliggende gedachte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het lichaam dient na de dood vernietigd te worden anders komen er vliegen op af die ziektes veroorzaken.....en stank en het is ook horror om een kadaver te zien liggen

het vuur was vroeger heel populair omdat het warmte gaf in de winter en zo een prettige bijsmaak gaf : een warme gloed in lichaam en ziel en het is ook een heel mooi iets om in te kijken

een crematie in de natuur in de koude avond werd zo en spiritueel feest om ook je koude botten aan te warmen in die moeilijke dagen

het spirituele aspect echter van vuur is helemaal uit de mode geraakt : tevens omdat het duur is en omhandig en ook nog eens op veel plaatsen verboden en mensen houden ook minder van de stank(? ) van verbrand hout

hedendagen is het vuur in de crematorium allang niet meer echt : we moeten het stellen met een nep vuur : dat zijn speciale special effect lampen die een soort rood licht uitstralen

de klant ziet in dit geval : zogenaamd : de kist in het vuur zakken

het lichaam word verplaatst later na de dienst naar een speciale ( niet zo romantische ) oven die zich ergens anders in het crematorium bevind

een soort pottenbakkers oven met daarboven ook nog eens een afzuig kap : dit om dat de omwonende de geur niet mogen ruiken....