Ik leef op dit moment onder het minumum omdat een instantie beslag heeft gelegd op mijn salaris mag dat? Wie kan me helpen? Ik werk gewoon

Ik sta bij mijn baas voor 80 uur op contract maar draai in de vier weken meestal meer dan 100 uur. De instantie waar ik mijn schuld moet afbetalen ziet dit als extra. Echter ik hou van mijn salaris 754 euro over waar ik al mijn vaste lasten van moet betalen omdat ik zelfstandig woon. Is er iemand met soortgelijke ervaring die me hier bij kan helpen of heeft u tips die me kunnen leiden naar een menswaardig bestaan. Ik hou 20 euro per week over waar ik ook nog van moet tanken om op mijn werk te kunnen komen.

Toegevoegd na 2 dagen:
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden. Ik wil echter wel even laten weten dat het niet om een schuld van duizenden euro's gaat maar enkele honderdjes. Wat ik met mijn vraag eigenlijk bedoelde en waar ik graag antwoord op wilde is of de instelling waar ik voor werk mij stelselmatig meer dan 20 overuren mag laten draaien zonder mijn contract aan te passen.
Ik mag dan volgens sommigen nog iets meer hebben dan bijstandsniveau, daar werk ik dan ook voor. Niet dat de bijstand voor mij te min is maar gewoon omdat ik graag een beetje vrijheid wil behouden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Als je op goede voet leeft met je baas zou je misschien kunnen afspreken dat je de extra uren niet laat uitbetalen maar dat je daarvoor op je werk kunt eten.
Kijk en als er sprake is van "bedrijfskleding", waarom zou dat niet een spijkerbroek en blouse kunnen voor jou eigen tijd.
Of regel dat je tankbonnetjes tegen uren weggestreept worden. Je houd dan meer vrij te besteden geld over.
Laat de extra uren op iemand anders naam uitbetalen die dat weer met jou afhandelt (laat dit goed uitrekenen voor die ander en voor jezelf)
Ik denk als je een goede werknemer bent dat er wel wat geregeld kan worden. Anderzijds als je met de extra uren sneller van je schuld af bent dan is je dat misschien ook wat waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Jouw schuldeiser heeft loonbeslag laten leggen op een deel van jouw loon. Loonbeslag wordt meestal uitgevoerd als de schuldenaar niet langer zijn financiële verplichtingen kan of weigert te voldoen.
Dat kan niet zomaar, dat moet door de rechter zijn toegewezen.
Een loonbeslag heeft in sommige gevallen ernstige gevolgen voor de schuldenaar. Doordat deze een deel van zijn inkomen mist, ontstaan er in sommige gevallen nieuwe schulden.
Dus is het inderdaad niet altijd de beste manier om je schulden te moeten aflossen.

Je zou kunnen proberen toegang te krijgen toto de schuldsanering.
Wet schuldsanering natuurlijke personen:
http://www.wsnp.rvr.org/
Als je door de rechter tot dit traject wordt toegelaten, dan kun je binnen drie tot vijf jaar schuldenvrij zijn.
Hier vind je meer informatie
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2810
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is alleen die ene en het gaat niet alleen om de schuld die wil ik graag betalen, maar kan ook mijn werkgever mij stelselmatig zoveel overuren laten maken zonder mijn contract aan te passen? ik doe dit al vanaf januari, heb een minimum uurloon van 10 euro bruto per uur omdat ik nog geen jaar had gewerkt voor een andere zorginstelling. Andere collega's die wel een jaar voor een zorginstelling hebben gewerkt krijgen dit netto
Ga eens bij de sociale dienst kijken of die iets kunnen doen voor je. Misschien kun je tijdelijk bij de voedselbank terecht
anneliez
13 jaar geleden
Buiten het antwoord van momopoylo (wat ik heel goed vind), bestaat er voor iedereen een zgn. beslagvrije voet. Zie onderstaande link. Kijk wat je minimaal netto zou moeten overhouden. Voor wat betreft de overuren, zou je ervoor kunnen kiezen om deze niet uit te laten betalen en als "tijd voor tijd" uren te laten wegzetten. Dan zou je als je van je schuld af bent deze kunnen laten uitbetalen door je baas, maar als je ze iedere maand laat uitbetalen ben je natuurlijk wel sneller van je schuld af. Als je op goede voet staat met je werkgever kun je ook vragen of hij de schuld van jou betaald en dat je hem maandelijks terugbetaald d.m.v. een inhouding op je netto salaris. Mijn advies, kijk eerst naar de link en ga dan een gesprek aan met je werkgever en kijk of jullie tot een goede oplossing kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voordat de vraagsteller zich naar aanleiding van alle gegeven "adviezen" in wilde avonturen stort moet hij/zij voor zichzelf de volgende vraag beantwoorden: is dit door de rechter opgelegd en ten uitvoer gebracht door de gerechtsdeurwaarder?

Indien dit met een ja moet worden geantwoord is elke poging om op welke manier dan maar ook meer geld voor de vrije tijd te bemachtigen een onttrekking aan de uitspraak van de rechterlijke macht. Dit is zwaar strafbaar en je kan ervoor in de gevangenis komen. Overigens blijft de schuld dan nog gewoon staan, tot de laatste cent is afbetaald. Dit moet altijd in overleg met de behandelende gerechtsdeurwaarder gebeuren.

Als dit inderdaad het geval is, dan staat de vraagsteller onder curatele en dat gebeurd niet zomaar, dan is er wel sprake van een serieuze schuld. Het salaris wordt dan niet langer meer gestort op de rekening van de betreffende persoon, maar op rekening van de door de rechter aangewezen gerechtsdeurwaarder. Deze bepaald wat er met het geld gebeurd en daarbij heeft hij zich te houden aan wettelijk voorgeschreven regels. Bijvoorbeeld kopen bij duurdere winkels als Super de Boer en luxe zaakjes als Yok Yok is er dan niet meer bij. De deurwaarder zal dan bepalen dat eten kopen bij de Aldi en de Lidl ook goed genoeg is en kleding bij C&A en de Wibra.

Al het luxe wordt je inderdaad ontnomen, maar je kan nog wel leven. Wees blij, wand als de gerechtsdeurwaarder van mening is dat de afstand van je woning naar
je werk redelijker wijze kan worden gefietst, dan zal ook de auto en het bijbehorende benzinegeld in beslag worden genomen. Dit gaat dan wel in overleg met de rechter.

In Nederland moet het ver komen wil je onder curatele worden gesteld. Ik denk derhalve dan ook dat de vraagsteller niet een compleet verhaal heeft verteld. Voorlopig geeft hij aan over 754 euro te beschikken. En dat is 34 euro meer dan een zelfstandig wonende met een bijstandsuitkering.

Verder wil ik opmerken dat enkele gegeven "adviezen" je baas in verlegenheid kunnen brengen of in het geval van curatele strafbaar kunnen stellen. Hij is namelijk verplicht om al het geld wat hij jou moet betalen op de rekening van de gerechtsdeurwaarder te storten. Dus ook afwijkende regelingen, overuren en salarisverhogingen.

Wordt je schuld door een particuliere instantie behandeld dan is er voor hun meer mogelijk. Dit zal meestal ten nadele van je uitpakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er kan inderdaad beslag worden gelegd op je salaris en dit kan ook rechtsgeldig worden gedaan. Wel bestaat er een beslagvrije voet, waaronder in principe geen beslagen mogen worden gelegd. Overigens kan de beslagvrije voet per situatie hoger of lager worden bijgesteld, bijvoorbeeld om rekening te houden met een hele hoge of juist lage huur.

Op http://www.kbvg.nl/fileadmin/Vakinformatie/Dossiers/Beslagvrije_voet/bvv2010-1__2_.pdf kun je een beeld verkrijgen van de hoogte van de beslagvrijevoet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de voedselbank is zeker een optie als je inkomen onder de 40 euro per week uitkomt dan kom jij zeker in aanmerking
13 jaar geleden
schuldsanering aanvragen