Mag je in twee verschillende paspoorten twee totaal verschillende namen hebben?

Ik heb een Nederlands en Russisch paspoort.

Op het moment staat in beide de zelfde namen. Nou wil ik in graag de namen in m'n Nederlandse paspoort veranderen. (Een Russisch paspoort met een Nederlandse naam wordt nogal op neer gekeken) Mijn biologische ouders hebben mijn namen uitgekozen maar ik ben niet zo lang geleden bij hen uit huis geplaatst en ik wil niks meer met ze te maken hebben.

Nou wil ik dat dus graag veranderen. En het liefst alleen ik mijn Nederlandse paspoort. Weet iemand of dit überhaupt mogelijk is? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.4K
Erna55
7 jaar geleden
De namen op je paspoort komen uit de " burgerlijke stand" van de gemeente. Het zijn je officiële namen die je niet zomaar kunt veranderen. Je zegt : " er wordt nogal neergekeken op een rusisch paspoort met nederlandse namen" . Dit begrijp ik niet. Door wie wordt er " neergekeken " ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
AnastasijaS, Uithuisplaatsing is een ingrijpend middel om ervoor te zorgen dat je jezelf goed kan ontwikkelen en om zorg te krijgen die op een andere manier niet mogelijk is. De vraag is: wat is jouw leeftijd? Waarschijnlijk ben je nog geen 16jaar.
Uit jouw vraag is niet helemaal duidelijk wat je precies wilt. Welke voornamen wil je in het Russische paspoort en welke voornamen wil je in het Nederlandse paspoort.
Het moeten wel in beide paspoorten dezelfde voornamen worden.
Als dit een aangelegenheid is die jouw verdere geestelijke ontwikkeling negatief beïnvloedt dan moet je dit beslist met jouw Jeugdprofessional opnemen of met de gezinsvoogd.

Het beste antwoord

Als men in het bezit is van meerdere paspoorten dan moeten alle namen, de voornamen zowel als de achternamen exact hetzelfde zijn.
Een voornaamswijziging is een procedure die bij de rechtbank gevoerd moet worden, dat houdt in dat een vertegenwoordiging door een advocaat verplicht is.
Deze advocaat stelt naar aanleiding van de redenen voor het verzoek tot voornaamswijziging een verzoekschrift op en dient deze in bij de bevoegde rechtbank. Daarnaast verzorgt deze advocaat ook alle overige communicatie met de rechtbank en, voor zover van toepassing, met de ambtenaar van de burgerlijke stand en het openbaar ministerie.
Een voornaamswijziging is mogelijk indien de rechter van mening is dat de aanvrager voldoende zwaarwichtig belang heeft bij een wijziging van de voornaam. Dit belang moet groter zijn dan het maatschappelijk belang (dat gediend is bij een continue naam voering).
Een voorbeeld van een zwaarwichtig belang is wanneer de voornaam verbonden is met een emotioneel zwaar verleden of met negatieve herinneringen aan iemand of een periode uit het leven.
Een voornaamswijziging kan uitsluitend indien de geboorteakte in Nederland is geregistreerd. Dat kan als men in Nederland is geboren.
Een voornaamswijziging neemt in totaal een paar maanden in beslag. Dit is de periode die gemoeid is met het opstellen van het verzoekschrift en de tijd die de Rechtbank nodig heeft om tot haar beslissing te komen. Na afgifte van de beslissing, duurt het nog drie maanden voordat de naamswijziging definitief is. Dit komt omdat tegen dit soort uitspraken altijd gedurende drie maanden hoger beroep openstaat. De uitspraak wordt niet gepubliceerd, dus deze termijn is slechts formeel van aard.

Zoals zo vaak het geval is, geldt het ook voor jouw vraag: het venijn zit in de staart.
Aangezien je schrijft dat je uit huis geplaatst bent, moet ik daaruit afleiden dat je nog geen 18jaar bent, zeer waarschijnlijk zelfs nog geen 16jaar.
Je moet namelijk minimaal 18 jaar oud zijn om zelf een voornaamswijziging te kunnen verzoeken. Voor je 18de jaar kan het wel, maar dan moet het verzoek gedaan worden door jouw ouders of door jouw wettelijke verzorgers.
Praat hier in ieder geval over met de jeugdprofessional die de uithuisplaatsing heeft begeleid.

Toegevoegd na 11 minuten:
Zie ook Burgerlijk Wetboek Boek 1 Artikel 4, punt 4
http://wetten.overheid.nl/BWBR0002656/2017-02-28#Boek1_Titeldeel2_Artikel4

Toegevoegd na 31 minuten:
Voor de wijziging van de achternaam van een minderjarige gelden dezelfde strenge voorwaarden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Omdat je schrijft dat jouw biologische ouders jouw namen hebben uitgekozen, moet ik ervan uitgaan dat het om voornaamswijziging gaat.
De achternaam wordt namelijk niet door de ouders uitgekozen, een kind krijgt automatisch de achternaam van de vader of van de moeder. Dit hangt af van uw gezinssituatie.
Ook dan geldt dat voor een minderjarige alleen de wettelijke vertegenwoordigers een verzoek tot naamswijziging kunnen indienen. Dit zijn degenen die het ouderlijk gezag hebben.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Geweldig antwoord !

Andere antwoorden (1)

In je paspoort staat de naam die je ouders aan je gegeven hebben. Als je een andere naam wilt aannemen en deze in je paspoort wilt hebben kan dat.
Voor je achternaam moet je je een verzoek indienen bij de minister van Veiligheid en Justitie
Voor je voornaam gaat dit alleen via de rechter.
Ik weet niet wat de regels zijn in Rusland en of je deze namen dan ook in Rusland moet gebruiken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Ook een plus !