Hoe oud moet je echt zijn om sigaretten te kunnen kopen?

Mijn zusje, die 18 jaar en 9 maanden oud is, moest namelijk vandaag sigaretten kopen voor onze moeder. Maar ze mocht ze niet kopen. Ik weet dat ons moeder het zelf ook kon halen, maar ze wilt het nooit zelf halen. En als wij het niet voor haar halen voelt ze zich beledigd en praat ze alleen maar negatief tegen en over ons.

Ik bedoel, wij hebben niet om een rookverslaafde moeder gevraagd die te lui is om haar hard drugs zelf te kopen en die, ondanks dat we haar zo vaak smeken, er niet mee wilt stoppen. En dan zeuren dat ze er te oud en gerimpeld uitziet en zich nooit goed voelt. Maar daar gaat het nu niet om.

Mijn vraag is, als er overal staat dat je (wettelijk) minimaal 18 jaar moet zijn om die troep te kopen en mijn zusje die al bijna 19 is geen sigaretten mocht kopen, hoe oud moet je dan echt zijn?

Ik heb ze zelf moeten halen, met hoge koorts, om thuis drama te voorkomen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.2K
Amadea
7 jaar geleden
Je zus had een legitimatiebewijs aan die kassamedewerker moeten tonen, dan had ze het toch mogen kopen.
Erna55
7 jaar geleden
Had je zus haar legitimatie bij zich ? Verder lijkt het er erg op dat je niet zozeer een vraag stelt, maar hier vooral wil klagen over het gedrag van je moeder.
Je hele verhaal is namelijk erg overbodig wanneer je alleen wilt weten wat de leeftijdsgrens is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ze had wel haar ID bij zich. Ik ben zelf pas 28 geworden en ik moet zelf ook mijn ID laten zien.
Utrecht
7 jaar geleden
P.S. één spatie tussen woorden is voldoende.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Utrecht, VS is dyslectisch, de extra spaties helpen haar. (staat in een reactie bij een vorige vraag)

Antwoorden (2)

18 jaar. Dat betekent dus dat de caissière een foutje heeft gemaakt.

Toegevoegd na 38 seconden:
http://www.nu.nl/politiek/2965646/sigaretten-kopen-pas-18-jaar.html

Toegevoegd na 3 uur:
Mijn excuses, het had ook kunnen zijn dat de zus geen ID bij zich had.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Dat betekent niet meteen dat de caissière een fout heeft gemaakt. Het kan ook zijn dat zusje geen ID bij zich had.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Tinus1968
Ze had wel haar ID bij zich.
Erna55
7 jaar geleden
+ . De leeftijd is 18 en het blijkt dat de caissière een fout heeft gemaakt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Toch heeft tinus een goed punt, dat had ook aan de hand kunnen zijn.
tinus1969
7 jaar geleden
@Sidemyuu; heeft je zus ID laten zien? En als ID werd geweigerd heeft ze toen vriendelijk gevraagd wat het probleem was? (onvriendelijk vragen betekent meestal dat je sowieso geen gelijk meer krijgt).
18 jaar is minimum leeftijd, maar verkopers worden verplicht naar legitimatie te vragen van iemand die zij niet boven de 25 schatten.
De stelregel is dus: onder de 25, legitimatie verplicht.
Winkeliers zijn hier steeds scherper op, omdat deze een boete riskeren van een paar honderd Euro (was een jaar of 7 geleden iets van 750). Bij alleen al niet vragen naar ID zijn deze in overtreding, ook als de koper ouder dan 18 blijkt te zijn.

Dus: de moet 18 zijn om tabak (of alcohol) te mogen komen, maar tot je 25ste ben je verplicht je te legitimeren.