Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet een kind van 4 jaar een legitimatiebewijs hebben?

Na een bezoek bij het ziekenhuis werd ons gevraagd naar de legitimatiebewijs van mijn zoon. Mijn vriendin en ik keken elkaar verbaasd aan. De vrouw aan de balie zei dat dit in 2017 (?) verplicht is geworden. Hier kan ik eigenlijk erg weinig over vinden op de site van Rijksoverheid. Wel dat het kan voor als je naar het buitenland gaat o.i.d maar verder?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
867

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

"Ouders moeten voor hun kinderen een geldig legitimatiebewijs hebben als ze naar een zorgverlener gaan. Anders dan de algemene identificatieplicht is er in de zorg geen leeftijdsgrens. De identificatieplicht geldt vanaf de geboorte."

Aldus dit artikel op de site van de overheid. Ja, dus. Wanneer deze verplichting is ingegaan, weet ik niet.
(Lees meer...)
Computoon
7 jaar geleden
Voor het krijgen van medische zorg die bij een zorgverzekering gedeclareerd wordt is het inderdaad verplicht dat een kind via een legitimatiebewijs kan worden geïdentificeerd. De legitimatieplicht in de zorg geldt voor iedereen. Anders dan de algemene identificatieplicht is er in de zorg geen leeftijdsgrens, en geldt de identificatieplicht vanaf de geboorte.

Wanneer een kind onmiddellijk medische hulp nodig heeft dan wordt het wel eerst geholpen. Maar daarna moet binnen 14 dagen bij het ziekenhuis of de kliniek de legitimatie worden getoond.
(Lees meer...)
Amadea
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding