Mag de politie je auto verkopen na inbeslagname?

Een maat van mij rijdt vaak over de grens tussen nederland en belgie. Hij woont in eersel en vrienden van hem in turnhout, ze komen dagelijks bij elkaar over de vloer. Maar de politie had ons al een paar keer aangehouden, omdat ze het niet vertouwden zo vaak over de grens denk ik. Nou heeft die maat van mij een joint in de auto laten liggen(dom in belgie ik weet het). Politie heeft dat gevonden en auto inbeslag genomen. Pas belden we op hoe het zat met die auto. Zeggen ze dat ze de auto hebben verkocht. Maar de politie heeft geen papieren want die liggen nog bij die maat van mij. Ook heeft hij er geen afstand van gedaan of iets moeten teken daarvoor. Kan en mag dat wel? Hij betaalt nogsteeds voor de auto maar heeft m al een tijdje niet meer. Alleen de papieren.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.3K
tinus1969
7 jaar geleden
Belgische politie? En heeft je vriend een document gekregen waarin staat dat de auto in beslag is genomen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zeg eens goed : De auto met Nederlands kenteken van Jantje uit Nederland is in België door Belgische politie in beslag genomen. (of anders als de feiten anders liggen).
tinus1969
7 jaar geleden
Overigens; hoe lang geleden is die auto in beslag genomen? In Nederland mag het wel, zi hier de website https://www.domeinenrz.nl/over_ons
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Sjw,
1. had de eigenaar van de auto(dus degene op wiens naam het Nederlandse kenteken staat)
openstaande boetes?
2. Er is gezocht n.a.v. een weedlucht en werd de joint gevonden. Was de joint gelijk weggegooid bij de aanhouding?
4. In een enkele joint zit meestal ongeveer 0,3gram wiet of hash. Er was waarschijnlijk meer hash in de auto.
3. Hoe ver van de Nederlands/Belgische grens
4. Had één van de anderen nog openstaande boetes
5. Hoe oud is de auto?
6. welke papieren heeft uw vriend nog? alleen het vrijwaringsbewijs? Hoe zijn jullie na de aanhouding verder gegaan? Mee naar bureau, lopen naar Turnhout of taxi gebeld?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.boete alleen voor die joint. Hij is meegenomen naar het bureau en heeft daar een test moeten doen voor thc. Dat zat ook in zijn lichaam.
2. Alleen een joint gevonden, en die is in beslag genomen.
3. Ongeveer 100 meter van de grens. In arendonk
4. Niet dat ik weet.
5. Honda civic 1998
6. Hij heeft alles thuis liggen van papieren. Mijn pa was daarna op en neer gereden en iedereen was thuis die avond. Daarna is hij gebeld met het verhaal dat er een onderzoek was gestart, want er werd veel gestolen in de buurt en ze waren verdacht. Later nog eens gebeld en vertelde ze dat de auto was verkocht. Vond het zelf een heel wazig verhaal van de politie maargoed.
tinus1969
7 jaar geleden
@Sjw, maar heb je een document van de politie gekregen mbt de in beslag name? Er is namelijk nix vaags aan; de auto is in beslag genomen, en dat betekent dat je hem niet 'zomaar' terugkrijgt. Je zult in de praktijk iets moeten doen, al is het maar verzoeken op teruggave. De politie gaat je auto niet zomaar weer bij je voor de deur zetten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Sjw, In de politiezone Arendonk worden vaker grootschalige controleacties gehouden zoals de actie Donkere Dagen n.a.v. het grote aantal diefstallen. Bij een van de laatste acties zijn er
rijbewijzen ingetrokken wegens rijden onder invloed van verdovende middelen en een aantal processen-verbaal uitgeschreven op grond van overtreding van de Opiumwet. Weet u zeker dat uw vriend geen wazig verhaal vertelt, u zal geen info van de politie krijgen als er tegen u geen proces-verbaal is opgemaakt of het kenteken niet op uw naam staat. Dan bent u namelijk geen belanghebbende.

Antwoorden (1)

Tijdens een controle aanhouding zijn de ambtenaren zeer waarschijnlijk geattendeerd door de geur van cannabis. Op grond van de Opiumwet mochten zij rondkijken in de auto en vonden de joint. Het is nu een ontdekking van een strafbaar feit op heterdaad geworden waardoor de opsporingsambtenaar bevoegd is op grond van het Wetboek van Strafvordering het voertuig in beslag te nemen. De kentekenhouder krijgt hiervan een ontvangstbewijs. De doorzoeking gebeurt niet op de plaats van aanhouding maar op een speciaal terrein.
Het proces-verbaal dat is opgemaakt in België zal doorgestuurd worden naar de OvJ in Nederland. Zeer waarschijnlijk is de auto niet meer in België maar gelijk naar Nederland getransporteerd naar Domeinen Roerende Zaken om hier onderzocht te worden.
Of de auto wordt teruggegeven hangt af van verschillende factoren. De politie moet klaar zijn met het onderzoek, dan wordt gekeken naar de reden van inbeslagname.
De inbeslagname kan ook permanent worden als deze betrokken is bij een strafbaar feit, zoals in uw omschreven kwestie.
Het Openbaar Ministerie mag direct na de in beslagname de voorwerpen, die aan waardedaling onderhevig zijn vervreemden of verkopen. Als later de rechter toch beslist tot teruggave wordt de verkoopopbrengst als schadevergoeding aan de eigenaar uitbetaald. Bij vernietiging krijgt de eigenaar de taxatiewaarde uitgekeerd. Deze beslissing wordt vaak ook in het belang van verdachten genomen. Auto’s die in de opslag staan verliezen zeer snel hun waarde.
Wanneer een voertuig in beslag is genomen dan blijft de eigenaar verantwoordelijk voor de verplichtingen die horen bij het in bezit hebben van een voertuig, te weten de verzekering, de APK en de motorrijtuigenbelasting. Het is dus zaak deze verplichtingen stop te zetten door middel van schorsing van het voertuig bij de Rijksdienst voor het wegverkeer, onder overlegging van het kentekenbewijs om verdere boetes te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Mogen ze gewoon echt in beslag genomen spullen verkopen VOORDAT de rechter de verdachte eigenaar heeft veroordeeld?! Wat belachelijk!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@HeerVoldemort,
ja dat mag in veel gevallen.Wees voorzichtig met "belachelijk". Een auto wordt niet zomaar in beslag genomen.
Na verder onderzoek van de auto blijkt vaak dat er nog meer aan de hand is dan de eigenaar loslaat, deze hoeft trouwens ook niet alles aan anderen te vertellen.
Zoals @Tinus1969 ook al zegt: je moet zelf wel iets doen, de politie zet niet uit eigener beweging de auto weer voor de deur. En al helemaal geen auto die n.a.v. een heterdaadje in beslag is genomen. Als een inslaggenomen voertuig betrokken is bij een strafbaar feit is er een grote kans dat men zelfs geen recht heeft op teruggave.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Onschuldig totdat het tegendeel is bewezen toch? Zelfs bij een heterdaad. Zolang de rechter geen uitspraak heeft gedaan...
Dus ja dat durf ik wel belachelijk te noemen.
tinus1969
7 jaar geleden
Voor verkoop is geen veroordeling nodig -het is genoeg dat je je auto niet meer opeist/ophaalt. Op een gegeven moment gaat de politie stallingskosten berekenen -en de auto verkopen om die kosten te betalen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je bent onschuldig tot het tegendeel wettig en overtuigend is bewezen, is hetgeen algemeen gezegd of gedacht wordt. De realiteit is dat zonder tussenkomst van de rechter en zeker als het om een heterdaad gaat, het Openbaar Ministerie via de OvJ al maatregelen kan/mag nemen.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
@JoanDArc Wat voor maatregelen heb je het dan over? (Niet dat ik je niet geloof, ik heb dat alleen nooit eerder gehoord) @tinus1969 Dat wil ik wel geloven. Alleen dat lijkt in het bovengenoemde geval niet aan de orde te zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Stel je rijdt na schade gemaakt te hebben weg zonder je bekend te hebben gemaakt. (Is WvW, geen Muldertje).
Er zijn getuigen en er volgt een proces-verbaal
opgemaakt. Zonder tussenkomst van de rechter krijg je een strafbeschikking van pakweg € 350,--.van de OvJ.
Je kunt in verzet, maar zolang je niet voor de rechter geweest ben, ben je schuldig.
Dat gebeurt ruim 80.000 keer per jaar voor allerlei misdrijven waarbij boetes worden opgelegd zonder tussenkomst van een rechter. Zelfs als je in beroep gaat moet er eerst betaald worden, want je bent schuldig totdat de advocaat bij de rechter je onschuld bewijst, ergo er niet bewezen kan worden dat je schuldig bent. Bij inbeslagname geldt nog extra: als hetgeen dat in beslag genomen is snel aan waarde verliest, wordt het zeer snel verkocht of vernietigd omdat de waarde tijdens de opslag nihil wordt en niet opweegt tegen de opslagkosten.
Bij zeer waardevolle goederen zal het niet snel gebeuren, dan meldt de eigenaar zich wel binnen een dag. Heer Voldemort, wees gerust als uw auto van pakweg vijf jaar oud in beslag is genomen en u meldt zich zeg maar binnen drie dagen dan is die auto er nog. Het wordt anders als er bij de bestuurder nog sporen van cannabis in de urine worden gevonden of misschien nog meer dan alleen één gebruikte joint in de auto, en de eigenaar meldt zich niet binnen een korte tijd.
In het bestuursrecht is het nog erger. Als je een boete krijgt van het UVV moet je voordat je naar de rechter gaat eerst bij het UWV een bezwaarprocedure doorlopen. Het spreekt voor zich dat bezwaarschriften vaak worden afgewezen.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Bedankt voor de uitleg. Gelukkig gaat men in mijn auto...en zeker niet in mijn urine troep vinden. Dan ben ik zeer snel Koos Werkeloos...scheelt wel, dan heb ik die auto (1998) ook niet meer nodig.