Wat gaat er nu als vervolg gebeuren na de fouten met het sperma in de vruchtbaarheidskliniek van het UMC Utrecht?

Er blijkt waarschijnlijk verkeerd sperma te zijn gebruikt. Het zal je toch maar gebeuren, ben je eindelijk zwanger na veel moeite en dan blijkt de baby een andere vader te hebben! Ik vraag mij oprecht af hoe zo een groot probleem wordt opgelost straks. Kinderen ruilen? Dat lijkt me niet als je je baby 9 maanden bij je draagt. En de moeder is wel de echte moeder. Maar het is wel een andere vader. Plus dat een andere vreemde vrouw zwanger kan zijn van de verkeerde man dus. En dus een vreemde vrouw kan bevallen van het kind van jouw man. Er zullen vast financiële compensaties volgen maar daarmee los je het "probleem" niet op. Ook voor erfelijke aandoeningen etc is het van belang. Hoe word zoiets opgelost?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Meer mogelijkheden door de voortschrijdende wetenschap, betekent ook meer sociale en juridische problemen.
Het is van alle eeuwen dat alleen de moeder weet wie de vader van het kind is, en zelfs dat nog niet eens altijd. Toen DNA-testen nog niet mogelijk waren, gaf dat geen enkel probleem, zolang het kind niet te veel op "de melkboer of de bakker" leek.
paulus811
7 jaar geleden
Er is nog niet eens een probleem, laat staan een oplossing. Dat er kinderen verwekt zijn van een andere vader is hoogst onwaarschijnlijk maar niet uit te sluiten. Mocht het waarheid worden, dan kan ik me niets anders dan een financiele compensatie voorstellen, want de fout is onomkeerbaar. Ruilen is natuurlijk geen optie, want de kans dat twee moeders van twee verwante vaders een kind hebben, is verwaarloosbaar.
ronron1212
7 jaar geleden
Het zaad was vervuild er bleek zaad achter te blijven in het apparaat waar door het mogelijk vermengd is met het zaad van de ander zeker is nog niets het moet nog verder worden onderzocht. Het is niet zo dat er alleen maar zaad van een ander is gebruikt.

Antwoorden (1)

Wettelijk is de getrouwde man van de moeder automatisch juridisch de vader, tenzij deze man actief aangeeft het kind niet te erkennen.

Daarmee staat de biologische vader in eerste instantie dus buitenspel.

Hoe daar verder mee omgegaan wordt is dus in eerste instantie aan de moeder en haar man en pas daarna komt de biologische vader in beeld.

De vader lijdt (bij niet erkennen) schade doordat hij een kind op moet voeden dat niet van hem is. Ook de moeder lijdt schade omdat door de fout haar persoonlijke/lichamelijke integriteit is geschaad. Beide claims kunnen bij in dit geval het ziekenhuis terecht komen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Ik spreek met bronvermelding.
Kan iemand verklaren waar die minnen aan refereren ?