Is het mogelijk om zonder notaris een onzin vereniging op te richten en deze bij de kvk in te schrijven en wat kunnen daarvan de gevolgen zijn?

Vriendin van mij wil graag een kvk nummer hebben. En nu wil ze daarvoor een vereniging oprichten. "De Verenigde Bankhang Associatie" of zo iets.

Ze zegt dat het een vereniging moet zijn omdat bij een bedrijf de belastingdienst komt kijken. En om een stichting op te richten heb je een notaris nodig. Bij een vereniging niet. Het oprichten van een stichting kost zo €300 maar omdat je bij een vereniging die notaris niet nodig hebt kost dat niets.

Kan dat zo maar? En wat kost zo'n grapje? Moet eerlijk bekennen dat ik het zelf wel een geinig idee vind. Wat is het risico als je zoiets doet.

7 jaar geleden
1.8K
ronron1212
7 jaar geleden
Ook bij een vereniging kan de belastingdienst langskomen.
tinus1969
7 jaar geleden
Het is vziw geen probleem en ook niet speciaal strafbaar. Het punt is vooral, dat een vereniging die zonder notaris is opgericht, ook verder geen rechten heeft.
ronron1212
7 jaar geleden
https://www.ikgastarten.nl/bedrijf-starten/rechtsvorm/een-vereniging-oprichten-doe-je-zo

Antwoorden (1)

Met een heel overtuigend lulverhaal moet dat kunnen. Je kunt zonder notaris een vereniging oprichten, met of zonder onzin-statuten.
Inschrijven bij de KvK kost eenmalig 50 euro. Via de website kan een inschrijfformulier worden gedownload. Bij een vereniging zijn er meestal 2 nodig: 1 inschrijfformulier voor de vereniging en 1 voor de persoon (functionaris) die bij de vereniging een functie uitoefent. Je kunt de formulieren thuis invullen, maar niet opsturen. Je moet ze ter plekke op het kantoor ondertekenen. Hiervoor maak je een afspraak en tijdens die afspraak wordt nog doorgenomen wat het doel van de inschrijving is. Je moet dus niet op papier iets verzinnen, maar ook face-to-face je leugen kunnen, willen en durven volhouden. Eerlijk zeggen dat je een onzin-vereniging opricht om een Makro-pasje te kunnen bemachtigen gaat je natuurlijk geen KvK-nummer opleveren.

Dus in theorie kan het, maar daar moet je voor liegen en dus mag het niet.

Behalve het halen van pasjes van de groothandel (Makro, Sligro, Staples) zie ik verder geen voordelen aan het hebben van een KvK-nummer voor een niet-ondernemer. En dan is het maar de vraag of je die 50 euro KvK-kosten wel terugverdient met je inkopen bij de groothandel. (De genoemde prijzen zijn altijd exclusief btw, maar die btw moet je bij het afrekenen wel gewoon betalen! Op levensmiddelen is dat 6%, op kleding, elektronica etc. is dat 21%)
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Prima antwoord +
bamibal
7 jaar geleden
+, maar winkelen bij de groothandel doe ik niet alleen voor de eventuele besparing. Ze hebben er ook dingen die je in andere winkels niet (makkelijk) kunt vinden.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Dat klopt inderdaad bamibal. Dat is ook de reden volgens mij dat mijn vriendin een kvk nummer wil hebben.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Dit is niet mijn terrein, maar we hebben in Nederland toch vrijheid van vereniging. Een vereniging moet je dus op kunnen richten. Waarom is dat 'lulverhaal' dan nodig ? Ik mis in jouw verhaal het punt waarvoor je precies moet liegen. De vraag bestaat uit drie delen:
1) Is het mogelijk om zonder notaris een onzin vereniging op te richten
2) Is het mogelijk om deze bij de kvk in te schrijven
3) wat kunnen daarvan de gevolgen zijn Als 1 mogelijk is, dan is 2 geen probleem en zij de gevolgen bij 3 klein. Als 1 niet mogelijk dan is 2, zonder fraude ook niet mogelijk en kunnen de gevolgen bij 3 wel eens betekenen dan je aardig in de problemen komt. In dat laatste geval ben ik het niet eens met de stelling: "dat moet kunnen"
Inekez1
7 jaar geleden
Geen probleem om zonder notaris een onzin-vereniging op te richten. Dat kan en dat mag. Dit heet een informele vereniging. Je mag dus wel een vereniging oprichten, maar een vereniging moet een doel hebben. Als je enige doel is 'een pasje van de Makro krijgen', dan gaat de KvK je inschrijving weigeren. Je hebt dan nog steeds een vereniging, maar nog steeds geen KvK-inschrijving. Je zou een vereniging kunnen oprichten voor "liefhebbers van kangoeroebiefstuk". Een vereniging moet trouwens minimaal 2 leden hebben, waarvan de oprichter er 1 mag zijn. Helemaal individueel een vereniging enkel en alleen voor jezelf zal dus niet kunnen. Maar er is vast nog wel een liefhebber van dat soort speciale vis- of vleessoorten. "dat moet kunnen" moet je hier lezen als "dat moet lukken" of "dat zou wellicht mogelijk zijn" en niet als "dat mag"
ronron1212
7 jaar geleden
https://www.ikgastarten.nl/bedrijf-starten/rechtsvorm/een-vereniging-oprichten-doe-je-zo
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Dat tweede lid van de "De Verenigde Bankhang Associatie" heeft ze al gevonden: ik