ik betaal mijn huur woning telkens te laat, kan dit consequenties hebben ?

Ik betaal mijn huur woning pas derde week van de maand, meestal binnen de herrinering, heb hoge onkosten gehad laatste tijd daarom moet ik wel, heb geen achtetstand alleen betaal te laat, kan dit consequenties hebben.

7 jaar geleden
9.6K
Ritsuka
7 jaar geleden
Neem contact met ze op en regel wat voor de betaling
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Peter, Verstandig is in elk geval om te proberen vanaf nu de huur steeds enkele dagen eerder te betalen totdat u ergens begin van de tweede week betaalt en niet te wachten tot de verhuurder aan de bel trekt. Voordat het consequenties heeft dient de verhuurder zich wel schriftelijk met bezwaren te melden. U kunt zich dan beroepen op tonen van goede wil.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zorg er in elk geval voor dat je contact opneemt met je verhuurder. Als je bijvoorbeeld wel elke maand kunt betalen maar pas als je je huurtoeslag/salaris/uitkering/etc. hebt ontvangen, dan kun je misschien voortaan een andere betaaldatum afspreken. Mocht dat niet mogelijk zijn, leg dan je situatie uit en maak duidelijk dat je echt wel elke maand zult betalen. Ik weet dat mensen die schulden of betalingsnood hebben zich hier vaak voor schamen en dingen op z'n beloop laten omdat ze door de bomen het bos niet meer zien, maar dat is nu júist waardoor het uit de hand kan lopen. Neem dus wél contact op, óók - of misschien wel júist - als je een rekening niet kunt betalen. Als je contact houdt met een verhuurder of (andere) schuldeiser is de kans dat je echt in de problemen komt al kleiner, omdat je daarmee - zoals Joan ook al aangeeft - je goede wil toont. En mocht je je situatie niet binnen afzienbare tijd zelf kunnen oplossen, zoek dan hulp, bijvoorbeeld bij de gemeentelijke schuldhulpverlening.

Antwoorden (2)

Dat kan zeker gevolgen hebben.

Onderstaande tekst is op VERhuurders gericht maar de mogelijke gevolgen als huurder kun je eruit afleiden.

@ de wettelijke rente wordt in rekening gebracht.

@ de huurovereenkomst kan met toestemming van de rechter worden ontbonden. Een maand te laat betalen, kan al voldoende zijn. De rechter houdt rekening met feiten en omstandigheden. Bijv. heeft de verhuurder consequent tegen deze vorm van wanbetaling opgetreden? Ook worden belangen van de huurder en verhuurder tegen elkaar afgewogen; als er inwonende minderjarige kinderen zijn, legt dat een bepaald gewicht in de schaal.

"Nieuwsbrief oktober 2013

DE HUUR VOORTDUREND TE LAAT BETAALD KRIJGEN, WAT TE DOEN?
Elke maand de huur aan het einde van de maand betalen – en dus niet de huur een maand vooruit betalen – betekent in veel gevallen dat de huurder te laat is met betalen van de huur. Kun je als verhuurder optreden tegen een huurder die weliswaar iedere maand huur betaalt, maar te laat?

Verplichtingen huurder

Op grond van artikel 7:212 van het Burgerlijk Wetboek is de huurder verplicht de huurprijs op de overeengekomen wijze en tijdstippen te voldoen.

In veel huurovereenkomsten staat opgenomen dat de huurprijs op een bepaald tijdstip – meestal voor aanvang van een nieuwe maand of kwartaal – voldaan moet zijn. Als de huurder niet voor het overeengekomen tijdstip betaald heeft, dan zal hij volgens artikel 6:83 sub a (betreffende de fatale termijn) direct in verzuim zijn. Een voorafgaande ingebrekestelling zoals vermeld in artikel.6:82 BW is dan niet vereist.

Rechtsgevolgen

Als de huurder van rechtswege in verzuim is met zijn huurbetaling, dan is de huurder over de achterstallige huur om te beginnen wettelijke rente verschuldigd aan de verhuurder (ex. artikel 6:119 BW). Voorts kan de verhuurder ontbinding van de huurovereenkomst vorderen op  (ex. artikel 6:265 lid 2 jo. 7:231 BW). Het is echter aan de rechter om te beoordelen of de tekortkoming in de betalingsverplichtingen van de huurder ernstig genoeg is om de ontbinding te kunnen rechtvaardigen. Dit is afhankelijk van de feiten en omstandigheden van het geval.

Veelal is een betalingsachterstand van drie maanden voldoende om ontbinding te rechtvaardigen. Echter, het stelselmatig te laat betalen – ook al is het maar één maand - kan ook een omstandigheid zijn die ontbinding rechtvaardigt. Daarbij is wel van belang dat de verhuurder consequent optreedt tegen de wanbetalende huurder. (...)"
Computoon
7 jaar geleden
Verstandig is het niet om continu te laat te betalen.

Je hebt wel degelijk iedere maand achterstand, omdat je iedere maand te laat betaalt. Het loopt niet op omdát je betaalt. Maar je hebt wel degelijk achterstand...iedere maand weer en daarmee bouw je een slechte naam op, wat de reden ook mag zijn, buiten jouw schuld of niet, doet er niet toe.
Je hebt een huurcontract en houd je daar niet aan.

Het beste wat je kunt doen, naar mijn idee, is contact opnemen met verhuurder (wbv/particulier) en daar vertellen wat het probleem is -waarom- je zo laat betaalt.

Geloof me , men is veel begripvoller als er kennis van zaken is en men niet alleen maar aan je denkt als aan die huurder die altijd achterstand heeft.

Neem contact op met de wbv(?) en vertel je verhaal, misschien hebben zij wel een hele simpele manier om dit op te lossen, want je begrijpt zelf wel dat dit niet eeuwig kan voort duren.

Succes!

Toegevoegd na 4 minuten:
(uit de bron:)
Op de zitting had de huurder de hele huurachterstand alsnog voldaan. Toch vond het gerechtshof het feit dat de huurder structureel te laat had betaald zo ernstig dat de huurovereenkomst op basis daarvan wél mocht worden ontbonden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik moet de huur altijd tussen de eerste van de maand,en de 5 de van de maand betalen..ik betaal soms enkele dagen later..ik huur de woning al 10 jaar.heb er nooit iets over vernomen..of het wettelijk te laat is .
Inekez1
7 jaar geleden
Harriet stelt helemaal geen vraag, maar geeft aan dat er in de praktijk ook situaties zijn waarin er helemaal geen probleem van wordt gemaakt. Dat is ook mijn ervaring. Als zzp-er kwam mijn inkomen erg onregelmatig binnen. Op jaarbasis betaalde ik toen de huur gemiddeld 4 keer op tijd, 4 keer te laat maar binnen de termijn van de herinnering en 4 keer meer dan drie weken te laat. Dat laatste altijd na telefonisch overleg met de woningbouw. Er werd een notitie van gemaakt zodat ik geen aanmaning zou krijgen. In goed overleg is altijd best veel mogelijk.
Pieter2011
7 jaar geleden
Vaak vinden woningcorporaties het prima om met een huurder af te spreken dat de huur standaard b.v. een week later wordt betaald omdat dan pas het salaris of de uitkering binnenkomt. Voordeel van zo'n afspraak voor de verhuurder is dat hij niet elke maand een herinnering hoeft te versturen.