Heeft het al dan niet toestaan van hoofddoekjes op scholen (of ander plekken) ook maar iets te maken met de scheiding tussen kerk en staat?

Immers:

"Van scheiding van kerk en staat is sprake wanneer de kerkelijke macht en staatkundige macht niet in dezelfde handen zijn en zij geen beslissende invloed op elkaar uitoefenen."

(http://www.goeievraag.nl/vraag/scheiding-tussen-kerk.3174 - met name het tweede antwoord))

Dat is toch iets heel anders?

13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het heeft in principe niets met scheiding van kerk en staat te maken. Tot nu toe was in Nederland alle, niet aanstootgevende kleding toegestaan. Er is geen, door godsdienstige impulsen voorgeschreven kleding meer.
Dus, zo bekeken moet het niet uitmaken wat iemand op zijn hoofd heeft.

Er spelen echter drie zaken die het hoofddoekjesverhaal voor de autochtone bewoners van Nederland moeilijker maken:

-het is voor Nederlanders gebruikelijk om binnenshuis met onbedekt hoofd te zitten. Ook honkbalpetten willen we niet, en hoeden houden de dames ook meestal niet meer op, tenzij het meer een hoofdsieraad is dan een hoed, en dan bij een feestelijke gelegenheid.

-het is duidelijk te merken van de zijde van de draagsters van de hoofddoeken, dat zij dit doen omdat ze ""goede moslima s"" willen zijn.
Het voelt voor de autochtone bevolking als een demonstratie van je godsdienst. Dat doen we meestal niet.
Het is voor de meeste mensen vreemd om je op die manier te willen onderscheiden. Het is opvallend.
-Het bedekken van de haren en die niet aan mannen te willen laten zien, en dat in een omgeving waarin iedereen denkt: ""als je haar maar goed zit""".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Mijns inziens niet.
Ik denk juist dat het toestaan van religieuze symbolen een teken is van een scheiding tussen kerk en staat, en het verbieden een teken is van het tegenovergestelde.
Als kerk en staat echt los van elkaar staan, moet iedereen zelf kunnen kiezen qua godsdienstige dingen, en moet de staat daar juist totaal niet in sturen.
Scheiding tussen kerk en staat is denk ik ooit in het leven geroepen om te zorgen dat de staat niet mensen kon verplichten zich aan de bijbel te houden. Dus juist om te zorgen dat mensen zelf kunnen kiezen wat ze willen qua godsdienst.
En dat doel dient het nu duidelijk niet meer, als mensen dan niet de vrijheid hebben om zelf alles te kiezen.