kun en mag je collecteren voor een doel die niet legaal is?

ik wil met de hele school gaan collecteren voor het dierenasiel in Almere, maar het staat niet op de site van CBF. Mag ik dan wel gewoon met de school collecteren en dingen doen voor het dierenasiel?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
Je mag op school allerlei leuke acties bedenken voor het asiel. Om te collecteren (de deuren langs of bij een winkel staan ofzo) heb je een vergunning van de gemeente nodig.

Antwoorden (1)

Dat de organisatie geen CBF-keurmerk heeft, wil beslist niet zeggen dat deze niet legaal zou zijn. Er zijn erg veel "goede doelen" die de ANBI-status hebben van de Belastingdienst (giften per bank aftrekbaar) maar geen CBF-keurmerk. Denk maar aan een plaatselijke harmonie of sportclub.

Je hebt wel een collectevergunning nodig van de gemeente. Die let bij het afgeven op het doel van de aanvraag, de organisatie waarvoor en de periode. Voor de weken dat een bekende landelijke organisatie collecteert, wordt vaak geen vergunning afgegeven door de gemeente. Dus dan kun je alleen een vergunning krijgen voor "vrije" weken.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het Dierenasiel Almere is een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Om aangewezen te worden als ANBI moet een organisatie aan het volgende voldoen:

"    Uw instelling zet zich voor minstens 90% in voor het algemeen belang. Dit is de 90%-eis.
    De instelling heeft met het geheel van haar algemeen nuttige activiteiten geen winstoogmerk.
    Uw instelling en de mensen die rechtstreeks bij uw instelling betrokken zijn, voldoen aan de integriteitseisen.
    De bestuurders of beleidsbepalers van uw instelling mogen niet over het vermogen van de instelling beschikken, alsof het hun eigen vermogen is. Er moet sprake zijn van gescheiden vermogen.
    Uw instelling mag niet meer vermogen aanhouden dan redelijkerwijs nodig is voor het werk van de instelling. Daarom moet het eigen vermogen beperkt blijven.
    De beloning voor bestuurders is beperkt tot een onkostenvergoeding of minimale vacatiegelden.
    Uw instelling heeft een actueel beleidsplan.
    Uw instelling heeft een redelijke verhouding tussen kosten en bestedingen.
    Geld dat overblijft na opheffing van uw instelling wordt besteed aan een ANBI met een soortgelijk doel.
    Uw instelling voldoet aan de administratieve verplichtingen.
    Uw instelling publiceert bepaalde gegevens op een internetsite."

Toegevoegd na 41 minuten:
NB:

1. Als je alleen collecteert in besloten kring (bijv. alleen op school, onder de leerlingen) is geen vergunning nodig.

2. Als je school ook in Almere staat, bestaat de kans dat je ook buiten een "vrije periode" mag collecteren met collectevergunning. De gemeente Almere schrijft namelijk op haar site:

"U kunt uitsluitend een vergunning aanvragen voor collecteren in de vrije periodes. Voor plaatselijke verenigingen binnen Almere zijn er meer mogelijkheden."
Computoon