Wat wordt bedoeld met een bovennationale staat?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mij lijkt de EU de bovennationale staat over Nederland. En vroeger de USSR de bovennationale staat boven Litouwen.

Antwoorden (2)

In plaats van een bovennationale staat is het juister om te spreken van een supranationale organisatie. Bepaalde bevoegdheden van een soevereine nationale staat worden dan overgedragen aan de supranationale organisatie. Een voorbeeld is het Europees Parlement. De Europese Unie is namelijk geen staat maar een gebied.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Om hierop aan te vullen: een bovennationale staat bestaat eigenlijk niet. Er kan alleen maar sprake zijn van een supranationale organisatie. Staatsrechtelijk bezien is iedere staat soeverein (jargon voor "zelfstandig") en dus kan een staat nooit boven andere staten staan.
Op grond van je vorige vragen moet ik aannemen dat je een Bovennationale Rechtsstaat bedoelt.
Nederland was een territoriaal gebonden rechtsstaat maar sedert de Europese rechtsvorming, bijvoorbeeld door het EVRM, raakt men de grip op de eigen bevoegdheden kwijt, maar dat is geen verlies. De nationale rechtsstaat verdwijnt ten gunste van een internationale rechtsorde waarbij langzamerhand een bovennationale rechtsstaat gaat ontstaan. Dat hoeft geen verlies te zijn als de aangesloten nationale staten elkaar kunnen vertrouwen in de nieuw te vormen bovennationale rechtsstaat. Als deze aangesloten nationale staten dus dezelfde drie fundamentele waarde hebben van de rechtsstaat: vrijheid, gelijkheid en vertrouwen.

Een bovennationale rechtsstaat is een staat die wereldwijd dezelfde grondrechten heeft. Het is een rechtsstaat zonder land.
Het Internationale Strafhof is een voorbeeld van het begin van een Bovennationale rechtsstaat.
Deze ontwikkeling maakt het mogelijk om bv staatshoofden te kunnen berechten die zich schuldig hebben gemaakt aan schending van de mensenrechten en misdaden tegen de menselijkheid zoals genocide.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Aan de hand van je vorige vragen heb ik gekozen voor Bovennationale Rechtsstaat aangezien de term Bovennationale Staat niet bestaat. Een supranationale organisatie is een unie, zoals bv de Europese Unie.
Internationale organisaties zoals de Verenigde Naties, Wereldhandelsorganisatie of de Europese Unie kunnen afspraken en regels maken waaraan de lidstaten zich moeten houden.