mogen burgers ieder ander boeien?

mogen normale burgers andere boeien als ze die gene op heterdaad betrappen van bijvoorbeeld een diefstal?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Zie https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/486320/handboeien-buiten-lopen-gebruiken en bedenk bovendien dat een gewone burger niet eens weet hoe je een ander (die zich zal verzetten) in de boeien kúnt slaan.
Ritsuka
7 jaar geleden
tijdens seksuele activiteiten doen mensen wel eens boeien bij elkaar om, maar dit is met wederzijdse toestemming.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En - in vervolg op Amadea's reactie - hoe je dat véilig doet. Daarmee is het maar de vraag of het gebruik ervan door burgers als proportioneel gezien zal worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Lies, daarom mag een burger dat niet doen met handboeien of transportboeien. Dat is alleen toegestaan door de ambtenaar die bevoegd is deze te dragen en te gebruiken en daarin geoefend is.

Antwoorden (1)

Ja, dat mag. Dat heeft burgerarrest. Burgerarrest is het aanhouden van de verdachte van een strafbaar feit door een gewone burger.

Artikel 53 [Sv]

In geval van ontdekking op heterdaad is ieder bevoegd den verdachte aan te houden

Bij de aanhouding mag de verdachte worden beetgepakt en in bedwang worden gehouden. Verzet de verdachte zich dan is aanhouding op grond van mishandeling (art. 300 WvSr) tegelijkertijd mogelijk, alleen Wederspannigheid (art. 180 Sr) niet, want alleen opsporingsambtenaren genieten bescherming van dat artikel, er is wel de uitzondering als een burger bijstand verleent aan de opsporingsambtenaren. Daarnaast mag er dwang worden uitgeoefend, bijvoorbeeld door de verdachte tegen de grond te houden. Zelfs tijdelijk opsluiten is mogelijk, indien de komst van de opsporingsambtenaren moet worden afgewacht. Hiermee moet voorzichtig worden omgesprongen, het moet proportioneel zijn, want anders loop je als burger de kans dat je je schuldig maakt aan wederrechtelijke vrijheidsberoving (art. 282 Sr). De burger mag voorwerpen in beslag nemen die bij een misdrijf zijn gebruikt, bijvoorbeeld een mes. (art. 95 Sv) Deze moet hij wel overdragen aan de politie.

Boeien door middel van touw of iets dergelijk kan dus om de verdachte in bedwang te houden tot afwachting van de komst van politie.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Burgerarrest
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
bedankt voor je reactie! Ben ik weer een stuk wijzer geworden!
HeerVoldemort
7 jaar geleden
+ correct antwoord.
Jammer van de wiki bron. Veel mensen accepteren wiki niet als een juiste bron. Desalniettemin is het antwoord correct. Zo heb ik het ook geleerd op de opleiding voor beveiliging.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Alleen bij een heterdaadje, met de tuinslang bv.
http://www.blikopnieuws.nl/2015/232147/buurman-overmeestert-inbreker-en-boeit-hem-met-tuinslang