Is het massaal hergebruiken van meubels e.d. economisch merkbaar? De economie wordt hier niet beter van...toch?

2e handswinkeltjes....marktplaats zijn podia voor het aanbieden van artikelen welke anders wellicht gewoon richting vuilstort waren gegaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Natuurlijk zijn er economische gevolgen aan dergelijke vormen van handel verbonden. Echter van zo’n geringe aard dat ze op de ‘grote’ economie niet
echt een grootse indruk achterlaten.

Als je bijvoorbeeld de tweedehands automarkt neemt, waar het al gauw om wat forsere bedragen gaat heeft dat wèl wat meer effect op de economie. En zeker wanneer dit bedrijfsmatig door handelaren verricht wordt. Immers deze categorie verkrijgt haar inkomen hierdoor.
En inkomen is van wezenlijk belang voor de economie. De geldstroom is dan in beweging en daar gaat het in feite om. Bovendien en levert het een aantal keren belasting op

Een voorbeeld: Handelaar A verkoopt een auto aan persoon B. Handelaar A besteedt het ontvangen geld b.v. aan voeding en aan loon voor medewerker C.
Op dit loon dient hij loonbelasting in te houden. De prijs voor zijn voeding is belast met de belasting toegevoegde waarde, ofwel de omzetbelasting, ofwel de overbekende BTW.
Ook daarna vindt er een geldstroom plaats, want ook de medewerker C zal zijn loon weer besteden en voedingshandelaar enz. D heeft wellicht ook personeel E in dienst enz enz. en zo gaat de stroom verder.

Om even terug te komen op het eerste deel van mijn beantwoording. Veel tweedehands artikelen vinden plaats in de particuliere sector en zijn derhalve vrijgesteld van belasting omdat er geen sprake is van een bron Hoogstens maakt een bedrijfje dat het bewuste artikel heeft verkocht wat winst. Echter doorgaans is die ‘winst’ bedoeld voor een goed doel en daarom ook zijn dat soort bedrijfjes ondergebracht in een stichting zonder winstoogmerk voor de zaakvoerder. Maar indien dat niet het geval is, is de winst in de regel zo minimaal dat de invloed op de economie ook minimaal is. De geldstroom is er dus wèl maar omdat het om relatief geringe bedragen gaat is die invloed gering.

Je kunt nu stellen dat nieuwe artikelen door de stroom tweedehands artikelen stagneren. Echter hier geldt dat mensen die tweedehands artikelen kopen het geld missen om zich nieuwe artikelen te verschaffen.
En dat zij dus die nieuwe artikelen ook niet gekocht zouden hebben als de tweedehands markt er niet zou zijn geweest. Hopelijk kun je hier wat mee.

Groetjes,
Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

In economische tijden van krapte zal er veel worden hergebruikt, en zodra het weer beter gaat met de mensen zullen ze toch weer nieuw gaan kopen. Het is een kwestie van even uitstellen...
itsme
13 jaar geleden
Uiteindelijk wordt de economie er altijd beter van als mensen geld uitgeven, maakt niet uit waaraan. Geld dat in het tweedehands circuit of in een kringloopwinkel wordt gestort, rolt ook weer terug de economie in. Het uitgavenpatroon verschuift wellicht wat .

Voor het milieu is het in elk geval een zegen. Want wat wij tegenwoordig in no time allemaal weggooien is echt absurd.

Dat zag je heel mooi geillustreerd toen hier een maand geleden grof vuil was. (Hebben ze nog in Duitsland). Dinsdag stonden de stoepen al vol met 'rommel' . Maar na een heel etmaal overal rondrijdende met name Poosle en Nederlandse busjes, aanhangers en vrachtwagentjes, bleef er voor de vuilophaaldienst woensdag vrijwel NIETS meer over om nog mee te nemen.

En in plaats van de vuilverbrander, gaat al dat spul weer grotendeels in de verkoop, de weggeef of de recycling. Medunkt dat dat prima is voor de economie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier groeit de economie ook van, als het geld maar rolt. Van ruilhandel niet, b.v. ik geef jouw mijn kanarie als jij mijn plee schoonmaakt. Een betere economie is niet persé goed dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dit is niet merkbaar, vroeger gebeurde dat net zo goed. Alleen toen werden de spullen niet verkocht maar doorgegeven aan vrienden, familie of kennissen.
Er was altijd wel iemand die een tafel, stoelen of kast kon gebruiken.
Er werdt minder weggegooid dan nu en ook minder snel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De tweede hands winkels en de kringlopen dragen ook gewoon btw af.
En er is altijd een groep die nieuw koopt en geen tweede hands wil hebben.
Maar niet altijd is nieuw voor iedereen betaalbaar.
Ook als dingen particulier door mensen worden verkocht,dan komt het geld toch weer in omloop.
En uiteindelijk wordt het toch weer uitgegeven en komt de btw weer bij de overheid terecht.