Was vroeger nu alles beter . Of anders ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Vroeger was er ook een vroeger ;)

vroeger waren veel dingen anders. of het ook beter was valt erg over te twisten.

Vroeger was alles anders, sommige dingen waren beter dan tegenwoordig. Het is nu allemaal meer stressen dan vroeger.

sommige dingen waren beter sommige slechter, en iedereen kleurt het op zijn eigen manier in. ofwel door te romantiseren ofwel progresief om het progressief zijn ofwel weldegenlijk een punt hebben.

Nee, vroeger was niet ALLES beter. Sommige dingen wel, maar niet alles....

Geen idee hoe oud je bent, maar sta er niet van te kijken als je over 30-50 jaar de ouderen hoort zuchten, dat het in hun tijd allemaal beter was, schijnt bij het ouder worden te horen

Het was anders, je kunt het niet vergelijken met heden. vroeger gingen mensen anders met elkaar om ,dat had zijn voordelen maar zoals nu kun je zo even mailen en contact houden..even vlug bellen voor je op de koffie gaat bv. vroeger moest je meer van te voren afspreken want toen belde je niet even vlug van te voren en kwam je dus voor een dichte deur. het heden heeft ook voordelen. alleen merk ik zelf dat mensen minder voor elkaar klaar staan en meer voor zichzelf bezig zijn..dat vindt ik weleens jammer. Toegevoegd na 3 minuten: Mijn motto is: sta met je rug naar het verleden dan sta je met het gezicht naar de toekomst..het verleden komt toch niet meer terug ..aan het heden kun je zelf inrichten zoals je wilt..iets van vroeger en het heden samenvoegen..

Ja, vroeger was alles veel beter....toen werkten mensen van 6.00 tot 18.00 in het veen, aten daarna (misschien) aardappels met spekvet, verwekten eventueel nog een kind omdat er geen voorbehoedsmiddelen waren en sliepen om 19.30 uur. Geweldig leven toen! Veel kans op carriere, en werden ook een keer zo oud als nu (niet dus). Doe mij maar nu. Ja het was anders, hard werken en maar een paar die het beter hadden.

Vroeger was veel anders en je was eraan gewend. Toen het koffiehuis tegenover het Lorentzlyceum in Haarlem de koffie prijs verhoogde van 10 cent naar 25 cent was dat obsceen en schokkend. Maar je was daaraan binnen een maand gewend. Tegenwoordig gaan de veranderingen sneller en ben je eigenlijk in een permanente shock toestand. De wereld is wel een stuk gekker geworden, met name de politieke besluitvorming. Zo gek maakten ze het vroeger niet.

vroeger was het wel anders maar het was niet beter (sommige dan)

Dat ligt er aan wat je maatstaf is en waar je je prioriteiten stelt.

zoals de meeste zeggen vroeger was alles anders.. ik denk dat ik persoonlijk de stylen van vroeger leuk vind.. en ik denk dat ik de technologie van vandaag erg waardeer maar goed het verleden heeft goeie en slechte dingen net zoals de toekomst

Vroeger was men sneller tevreden. Als men iets wou,dan spaarde men er eerst voor en dan kocht men het pas. Tegenwoordig is het al bijna versleten of aan vevanging toe ,en nog niet eens afbetaald. Ik ben van 1958 en op het platteland opgegroeid,en wij kwamen niks tekort. Wat voeding betreft hadden wij onze 3 varkens waarvan er een in november geslacht werd. De groenten en het fruit uit onze eigen tuin. Stress dat kenden we niet,maar de wereld is nu veel gejaagder de tijd is veranderd. Maar met alle nieuwe technieken is deze tijd ook niet slecht.

probeer je in te beelden dat er geen internet is,geen mobile telefoon,maar 2 tv zenders en de radio...als je ergens informatie over wou,dan moest je wachten totdat de bibliotheek open ging.als je iemand moest spreken,hoopte je dat die thuis was,anders kon je die persoon niet bereiken.informatie ging in die tijd veel langzamer,gemiddeld mens was ontwetender,wereld was bekrompender...nee ik ben blij dat vroeger voorbij is

Ook vroeger zeiden ze al dat vroeger alles beter was, wat dat betreft is er niets verandert.

Nu is alles beter,behalve dat de kinderen niet meer buiten spelen,en alleen maar achter de computer spelletjes zitten te spelen

vroeger... je deed gewoon wat je ouders zijden. een eigen slaapkamer had je niet je sliep met je zusjes op een kamer . eigen speelgoed had je niet je moest het delen. een tv of computer was er niet. we hadden geen groot verjaardags feest. maar als ik het vergelijk met de kinderen van nu dan waren we denk ik net zo gelukkig of in ieder geval gauw tevreden. en als volwassene. ik waste nog met een langzaamwasser en stond smaandags vroeg op om de was van de hele week te doen maar nu hou ik niet meer tijd over grote supermarkten waren er niet , er kwam van alles aan de deur, de bakker , de groenteman enz ook de huur gas en licht werd nog aan huis opgehaald onze kinderen speelden nog op straat want de straat stond niet vol met autos de kinderen konden gerust als tieners naar de middelbare school fietsen zonder dat ze in een overvol druk verkeer terecht kwamen de tv kon aan zonder dat we op moesten letten of het wel geschikt voor ze was we hadden een huurhuis maar wel met veel grond voor een eigen moestuin en een varkentje in de schuur. i p v uren achter de pc zaten we achter de naaimachine om de kleren te maken nu leven we in een weg gooi maatschappij ja vroeger was alles anders

Vroeger waren veel dingen beter: de kwaliteit van het onderwijs bijvoorbeeld omdat het voor een elite was. Nu is onderwijs voor iedereen en dat merk je aan de kwaliteit. Wat ook veel slechter is geworden is het milieu. Gelukkig zijn ook heel veel dingen beter geworden. Mensen die in 1960 gestorven zouden hun ogen uitkijken wat er allemaal beter is geworden dankzij de moderne techniek. Ook op sociaal gebied verwacht ik de komende jaren verbeteringen, omdat we daar meer over na zijn gaan denken. Zo is de criminaliteit na jarenlange stijgingen de laatste tien jaar sterk gedaald, dankzij een meer pedagogische benadering van jonge mensen. Met de integratie van etnische minderheden gaat het beter. Schreeuwers die roepen dat het allemaal slechter gaat zijn er altijd geweest.

1/vroeger was er meer bijvoorbeeld armoede tegenwoordig is dat stukken minder (al is er zeker nog 'verborgen 'armoede) 2/onderwijs is meer toegankelijk voor meer mensen, maar ook veranderd qua kwaliteit 3/vroeger kreeg men veel meer kinderen, dat hoeft tegenwoordig niet 4/vroeger was er meer sociale controle dan tegenwoordig 5/vroeger ging men vaker dood aan ziektes waar tegenwoordig medicatie voor kan zijn/is. zo zijn er talloze veranderingen die niet meteen allemaal een verbetering zijn maar vaak wel betere leefomstandigheden geeft (zeker in Nederland.)

Ik vrees dat vele ouderen altijd zullen komen met de overtuiging dat alles vroeger beter zou zijn. Maar dat komt grotendeels omdat mensen doorgaans een selectief geheigen bezitten. M.a.w. mensen onthouden wèl de leuke en de mooie kanten van iets maar vergeten de mindere dingen. Toen ik jong was zei mijn pa tegen mij "Ach, jullie kennen nog geen zorgen" maar dat was onzin. Wij hadden zeker wèl zorgen. Proefwerken, soms drie à vier op een dag, een liefde die uit dreigde te raken, in tijdnood raken met je huiswerk, een vak dat je niet zo lag toch moeten leren enz. Ik denk dat dit soort problematiek vandaag de dag niet anders is dan toen. Men zegt ook dat mensen verder uit elkaar gegroeid zijn door het internet. Maar ook dàt hoeft niet persé zo te zijn. Integendeel. Internet brengt mensen dikwijls dichter bij elkaar. Ook de techniek is zodanig ver gevorderd dat het echte lichamelijk zware werk uitgabannen is. dat is nu dus beter. Op sommige fronten waren dingen anders..misschien wel beter. Maar op andere punten weer niet. Maar zeg ik van harte: Geef mij deze tijd maar!

Anders en over het algemeen slechter.Tenminste voor de niet zoveel verdienende mens. En dat waren op een paar uitzonderingen alle mensen. Het enige wat beter was,was in mijn opriek het samenhorigheidsgevoel.

Als antwoord zou ik willen geven dat er vroeger meer samenhorigheidsgevoel was, en men veel meer dingen met elkaar deed, binnen het dorp of binnen het gezin. Maar of alles nu beter was, dat denk ik niet.

Op medisch gebied was het vroeger slechter. Van een andere kant waren dingen vroeger beter en leuker. Denk maar eens aan uitgaan, mensen rondjes geven. ( tegenwoordig ben je bang als je bekenden tegenkomt i.v.m de dure euro) De mensen hechten meer waarde aan dingen vroeger vergeleken met nu. (bijvoorbeeld langspeelplaat die je kocht, met een simpele pen die je kadoo kreeg was je zeer tevreden) Stel als het mogelijk was om de kennis die je nu hebt vergaard, mee te kunnen terugnemen naar vroeger, dat het dan misschien niet zo beter was

Je kunt zelfs in 3000 jaren zeggen dat het vroeger alles beter was. Daarom is het niet waar maar ook niet gelogen.

Vroeger is een ruim berip. Hoe vroeger? Een aantal zaken waren vroeger beter (de wereld was schoner bijvoorbeeld) Vroeger waren er ook veel problemen die we inmiddels hebben opgelost. In de tijd dat we voor problemen van vroeger een oplossing hebben gevonden, zijn er ook weer problemen ontstaan of gecreeërd. Dat zijn dan problemen waar men over zeg 20 tot 50 jaar om kan lachen omdat de problemen die er dan (ongetwijfeld) zullen zijn weer een grote impact zullen hebben. Men zal dan zeggen dat toen...(vroeger) alles beter was, er was mexicaanse griep maar die was makkelijk te behandelen met inentingen. De moeilijklheid is echter vast te stellen welke problemen er dan zullen zijn (je kunt immers makkelijker achteruit kijken dan vooruit, want kon je dat wel dan on je ook al vast met de oplossing bezig gaan. Het comford en die hygiënische omstandigheden zijn onomstotelijk verbetert. Het is dan ook niet eerlijk om een hele periode als beter te bestempelen, hooguit een aantal karakteristieken van een periode. Is de pest bijvoorbeeld erger dan aids of kun je stellen dat de pest zo erg was door de omstandigheden (weinig medische kennis en slechte hygiëne) Al met al durf ik voorzichtig te concluderen dat vroeger lang niet alles beter was en dat in de toekomst ook niet alles beter zal worden, hooguit anders. De kunst is meer om met demiddelen die je hebt en in de tijd dat je leeft, een zo leuk en zinvol mogelijk leven leidt. Een voorbeeld; de zoon van een goede vriend van mij is altijd heel erg tegen kanker geweest. Is nu klinisch bioloog en doet onderzoek naar manieren om de ziekte te genezen en voorkomen. Dan krijt hij een dochterje met diabetes. Hij doet nu onderzoekn naar het genezen van diabetes bij kinderen (ook een kwestie van eiwitten) Als je dus je beste beentje voor ze en er echt wat van probeert te maken is nu beter, simpelweg omdat je vroeger niet bestond en nu de mogelijkheid hebt ietste doen voor de wereld is nu beter dan vroeger (voor ons)Voor wie nog geboren gaat worden zal de toekomst beter zijn. Je kunt met PC al zien dat de oudste generaties al niet meer in hun tijd leven met alle problemen van dien.

Er zat vroeger minder gif in de grond. Er zaten meer gezonde mineralen in het eten. Er was minder junkfood. Er werd minder weggegooid. Mensen waren met minder tevreden. Er zat minder straling in de lucht. De lucht was schoner dan tegenwoordig. Vroeger kon je veiliger over straat. En er waren betere vooruitzichten. Na bijvoorbeeld de tweede wereldoorlog brak een tijd aan van wederopbouw, vooruitgang en verbetering. Werkgelegenheid was er in overvloed. Vroeger waren er dus veel dingen beter. Nu hebben we wat meer gemakken, zoals afstandbedieningen, mobiele telefoons, Internet en dergelijke. Maar vroeger kon men ook gewoon zonder dat alles.

Het ligt eraan welke tijd je met vroeger bedoelt. Sommige dingen vind ik nu beter, andere vind ik vroeger beter. Dat het anders is mogen duidelijk zijn.