Heeft de politie een meting nodig om een rijbewijs in te vorderen?

Ik heb te hard gereden en mijn rijbewijs is ingevorderd. Mag de politie dit doen aan de hand van hun eigen snelheid die ze constateren als ze achter me rijden of hebben ze er een echte meting voor nodig?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als u wordt aangehouden door de politie wegens een snelheidsovertreding dan kan dat nav een meting van de politie, die een bepaalde tijd achter de vermoedelijke snelheidsovertreder heeft gereden. De dienstauto's hebben geijkte snelheidsmeters "aan boord". Of de meting is gedaan met behulp van een geijkte snelheidsmeter moet in het proces-verbaal vermeld worden. 2.1 Beslissing tot invordering van het rijbewijs door de politie krachtens artikel 164 WVW 1994 2.1.1 Algemeen Ingevolge artikel 164, eerste lid, WVW 1994 is de bestuurder van een motorrijtuig tegen wie proces-verbaal wordt opgemaakt ter zake van overtreding van een bij of krachtens de WVW 1994 vastgesteld voorschrift, op de eerste vordering van een daartoe bevoegde ambtenaar verplicht tot overgifte van het hem afgegeven rijbewijs. Niet-nakoming van deze verplichting is strafbaar gesteld als overtreding.[1] Bevoegd tot het doen van de vordering zijn de opsporingsambtenaren als bedoeld in artikel 141 en 142 Sv. In de praktijk wordt de bevoegdheid voornamelijk uitgeoefend door de politie. Toegevoegd na 51 minuten: In het kort betekent het dat een snelheidsovertreding kan worden geconstateerd door bv een laserteam, flitspaal of in persoon door de politie.Bij een snelheidsoverschrijding vanaf 50 km/h kan, alleen na een staandehouding, het rijbewijs ingevorderd worden. In het proces-verbaal moet worden vermeld op welke manier de snelheidsovertreding is geconstateerd en dient binnen drie dagen naar de Officier van Justitie te worden gezonden. o.a. Wegenverkeerswet 1994, artikel 164 lid 1 en 2d

Bronnen:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/2016...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100