Wat gaat het CDA doen met al die 'meningen' die tijdens het congres worden gegeven?

Op dit moment hoor ik allemaal emotie-uitingen van allerlei mensen. Laten ze die mensen gewoon maar praten of wordt het ook serieus genomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Die mensen die hun mening geven *zijn* het CDA. Hun opmerkingen zijn in feite niet gericht aan het bestuur of de fractie, maar aan elkaar.

Ze hopen elkaar te beïnvloeden, omdat straks het moment komt waarop het congres gaat stemmen over bepaalde resoluties, voor en tegen de akkoorden die er nu liggen. De mensen die hun mening geven hopen dat de mensen die nog niet zeker zijn van hun stem hetzelfde stemmen als zijzelf.

Dat is tenminste in theorie hoe het werkt. Uiteraard wordt er ook onder water een hoop geregisseerd door het bestuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, maar jij denkt dat partijen de Nederlandse kiezers zien als achterban, of desnoods degenen die op die partij gestemd hebben. Dat is niet zo. Voor het CDA bestaat de achterban uit de leden. En dan nog alleen de leden die echt op zo'n congres komen opdagen, wat over het algemeen alleen leden van het kader (besturen en commissies) zijn. Maar vergis je niet, deze vorm van congres is voor het CDA relatief nieuw, de opkomst historisch, en de uitkomst een stuk minder beheersbaar voor het landelijke kader dan voorheen. Bij dit congres acht ik het niet ondenkbaar dat de fractie wordt teruggefloten door de aanwezige leden, met 4700 man nu eens niet alleen kaderleden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanuit mijn ervaring met partijcongressen (overigens niet CDA) zie ik wel dat de fractie en het bestuur nu wel een beetje zitten te zweten. Tegelijkertijd zie ik ook de traditionele trucjes om de boel beheersbaar te houden. Laat je als congresvoorzitter bijvoorbeeld iemand zijn zin afmaken als de minuut spreektijd op is, of begin je 10 seconden vóór die minuut al te roepen dat iemand af moet ronden, waardoor je zijn betoog onderbreekt? Waar je voor de lol eens op kan letten: het volume dat op de microfoons staat. Er zit constant iemand aan de knoppen. En geloof maar dat die macht wordt gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
SuzyQ: eens, en als je het goed doet bepaal je de uitkomst van iedere vergadering (aandeelhouders, eigenaren, leden...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, er wordt een hoop gemanipuleerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog meer manipulatie dan ik met al mijn cynisme had verwacht, zo bont heb ik het nog niet meegemaakt op welk partijcongres dan ook. Het veranderen van de volgorde waarin over resoluties wordt gestemd, kan voor de leek een onbelangrijk detail lijken, maar het komt erop neer dat het congres werd gedwongen om at gunpoint een beslissing te nemen. De normale stemvolgorde was geweest: - resoluties absoluut tegen de akkoorden;
- resoluties die voorwaarden stellen aan de uitvoering van de akkoorden;
- resoluties met kanttekeningen bij de akkoorden;
- resoluties zonder kanttekening vóór de akkoorden. Toen het heet onder de voeten werd bij de eerste resolutie (schande trouwens dat die bij herstemming niet werd geteld!), is die volgorde omgegooid, waardoor het congres gedwongen werd zonder voorwaarden of kanttekeningen te stemmen over regeringsdeelname. Ik ben blij dat het regeringsakkoord en gedoogakkoord het gehaald hebben, maar de manier van doen was schandalig, en ik ben benieuwd wat voor staartje dit nog gaat krijgen binnen het CDA...

Andere antwoorden (3)

Het CDA gaat helemaal niks doen met al die reacties. Tijdens het congres wordt op enkele reacties gereageerd maar na het congres gaat het CDA regeren en de negatieve reacties zo snel mogelijk vergeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Loenie
Je moet de leden toch de indruk geven dat ze gehoord worden. Het is dus inderdaad een grote show voor het land. Kijk het CDA eens integer omgaan met voor en tegen. Dat er al besloten is dat het CDA gaat regeren, wordt nu nog niet gezegd maar dat is de al lang vaststaande uitkomst van het congres.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit hele regeerakkoord is om kotsmisselijk van te worden. Maxime V. is om kotsmisselijk van te worden. Zonder Maxime V. had dit nooit zo ver gekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd +1 die -3 snap ik niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-2 bedoel k, maar k vind het nog steeds een goed antwoord!.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@acane
Ach, die plusjes en minnetjes doen me niks hoor. Ik kijk er niet eens meer naar. Woorden vind ik veel prettiger en belangrijker.
rose
13 jaar geleden
Toch een plusje van mij. Omdat je waarschijnlijk gelijk zult krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@oogwerkdotnl:
68% voor 32% tegen, stemming geteld onder toezicht van een notaris, dit is de uitslag, niet meer en niet minder. En natuurlijk kun je dan weer zeggen "dit is niet de werkelijkheid", want het is niet wat je wilde............, RECHTS heeft gezegevierd, eindelijk gerechtigheid.
rose
13 jaar geleden
Ja, Paul, wat heeft dat met gerechtigheid te maken? (Hoeveel mensen zouden er zich bewust van zijn dat de VVD vanaf 1994 tot 2007 altijd aan de regering heeft deelgenomen. Het CDA was de afgelopen 10 jaar de grootste regeringspartij. Eigenlijk verandert er dus niet zo heel veel...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Loenie en @rose
Gerechtigheid betekent voor dat zijn voorkeur, RECHTS, de winnaar is. paul wil namelijk graag tweedeling in de samenleving. Een tweedeling tussen arm en rijk en een tweedeling tussen Islam en ChristenDOM. Het CDA is sinds ZWARTE ZATERDAG Christen Dom Appèl geworden. Dom omdat ze met een partij in zee gaan die staat voor uitsluiting van bepaalde mensen in onze samenleving. Moslims, waarvan velen trotse Nederlanders zijn die een heel positieve bijdrage leveren in onze samenleving. Dergelijke uitsluiting is Christenen verboden maar dit verbod legt het huidige CDA gemakshalve naast zich neer. Ook de vrijheid van godsdienst met de daarbij horende uitingen, legt het CDA gemakshalve maar even naast zich neer. Nederland gaat een bruine, donkere tijd tegemoet met mensen als Paul G., Mark R., Maxime V. en Geert W. die het grootste deel van onze samenleving de wil van de minderheid door de strot duwt.
rose
13 jaar geleden
Wat alleraardigst, oogwerk, maar ik was benieuwd naar de uitleg van Paul.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou ik ook wel willen. Ik wilde absoluut graag dat deze akkoorden door het CDA-congres zouden komen, maar dat betekent niet dat ik niet plaatsvervangend geschokt ben over de manier waarop dat uiteindelijk is gegaan. Ik zie geen gerechtigheid, ik zie een congres dat alsnog tot een splijting binnen het CDA kan leiden. Het is na zaterdag niet meer de PVV die de minst stabiele factor van deze gedoogconstructie is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@rose
Niets staat Paul in de weg om uitleg te geven.
rose
13 jaar geleden
@oogwerk: Je antwoordde alsof je namens Paul sprak, maar het is geenszins gezegd dat Paul bedoelde wat jij schrijft. Je reactie is welkom hoor, maar geeft mij geen inzicht in hoe Paul erover denkt.
Een emotioneel argument is nooit steekhoudend. De enkeling die werkelijk iets aandraagt wordt serieus genomen, maar alleen als het CDA er iets mee kan. Die kans is zeer gering.

Congressen in deze vorm worden ook gehouden om mensen het idee te geven dat ze inspraak hebben. In wezen is het een wassen neus. Mensen voelen zich belangrijk als ze het woord mogen voeren en hebben daarna nauwelijks nog de behoefte om te controleren of er iets met hun woorden wordt gedaan.
Ze denken dat er geluisterd wordt, terwijl er alleen door de voorzitter wordt gecontroleerd of de spreektijd niet wordt overschreden.

Dit alles heet democratie.
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Het is zo iets als bij de burgemeester op spreekuur mogen en een kop koffie aangeboden krijgen. Dat ze met een kluitje het riet in zijn gestuurd wordt gauw vergeten, maar koffie bij de burgemeester.........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, thee zal je bedoelen, met 1 koekje
De individuele CDA-er ventileert zijn/haar alleen zijn/haar mening maar bij dit congres.

Men hoort de argumentatie aan en meer niet..straks wordt er gestemd.

Wat we horen is hoofdzakelijk..NIET DOEN..maar pas op..

Ik heb gedurende mijn leven al vaker gehoord een partij fel tegen iets gekant was..

Maar toen het puntje bij het paaltje kwam..stemde men zeer dikwijls..zogezegd..knarsentandend..vóór.

Ik ben derhalve heel erg benieuwd of men thans de moed heeft zich tegen samenwerking met de PVV te keren en dus deze keer wèl NEE durft te zeggen tegen het onderhandelingsresultaat van M. Verhagen enz.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
68% voor 32% tegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo is het en niet anders.