Waarom maken zoveel mensen zich druk om de burkini?

Ik bedoel, ik zou ook niet willen dat die vrouwen in burkini zich druk maken om mijn (zwem)kleding. Anders hebben ze dikke pech (maar dat denken ze nu vast ook over ons).

Het kan ook zijn dat het een beperkt groepje is (die zich zo druk maakt) maar dat het overkomt dat het velen zijn, omdat ze zo uitdrukkelijk van zich laten horen in (social) media.

We lijken onze schouders op te halen 'voor de grote lijnen' wat er (over het algemeen) mis gaat in de wereld en te letten op details c.q. incidenten (want vrouwen die burkini dragen zijn inderdaad heel incidenteel).

Vervolgvraag hierop: wat willen die mensen dan niet? Dat vrouwen in burkini op straat lopen, of dat ze "zonnen" in burkini of dat ze zwemmen in burkini?

Wij gaan naar bepaalde landen toe in onze badpak, bikini (of man korte broekje) waar de meerderheid er bedekt bij loopt, dus omgekeerd verwachten wij dat zij zich niet druk maken om ons.

In Frankrijk is het bijv. deels afgeschaft omdat het geassocieerd wordt met aanslagen en extremisme.

Maar dan juist zet je zulke vrouwen in isolement (waardoor ze tot de gekste dingen in staat zijn zonder dat er iemand achter komt) door te stellen dat ze niet naar het strand of zee mogen gaan (want als ze niet in burkini mogen gaan, dan gaan ze helemaal niet).

Ik wil geen discussie (uitlokken), gewoon een kort/bondig/helder antwoord waarom veel medelanders daar zich druk om maken.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gewoon omdat ze niks serieus hebben om zich druk om te maken. Persoonlijk zou ik honderd keer liever een Burkini dragen dan een bikini of badpak (maar dan zonder de muts) - en ik zou willen dat ALLE vrouwen met mijn postuur / figuur dat deden ;-) Niet alle vlees is aantrekkelijk in het openbaar, en op het zwembad is het uitzicht niet alleen niet altijd genieten, je VOELT je ook niet lekker zo bloot. Dus inderdaad, ik ga niet. Zou een Burkini volkomen normaal worden, dan zou zwemmen voor mij weer een optie worden.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik moest burkini opzoeken. Had er nog nooit van gehoord. Idd geen idee waarom men zich daar druk om maakt. Ziet eruit als een strand pyjama. Ben blij voor de dames die in zo'n ding wel kunnen/mogen zwemmen. Ik word ook raar aangekeken met mijn badpak. Omdat deze korte pijpjes heeft. (Als een boxer) Ik laat de mensen lekker kijken. Ik vind dat maar niks zo'n dun lapje op mijn kruis.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De mens bemoeid zich nou eenmaal graag met een ander. En het is 'anders' dan we gewend zijn. En helaas zijn er een hoop mensen die iets wat 'anders' is, ook meteen slecht of niet goed vinden. Juist omdat 'zij' dat niet doen of hebben.
Ik persoonlijk vind het allemaal prima en kan mij ook wel erg opwinden over de bemoeial-heid van velen. Laat ze lekker aan doen waarbij ze zich goed voelen. Als ik een moslima was en er zou een boerkiniverbod zijn, zou ik pontificaal in een surfpak en een muts naar t strand gaan. Kunnen ze niks van zeggen. Ik persoonlijk vind het belachelijk dat wij ons bemoeien met het strandbeeld. En ik gok dat een deel van de bemoeials zelf nooit op t strand komen en zich ermee bemoeien om het bemoeien.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.bruzz.be/nl/actua/verbod-op-boerkini-brussel-allemaal-politiek-gespin
Z512099
7 jaar geleden
+, goeie vraag, maakt nogal wat los.
jodyenboyke
7 jaar geleden
Super goede vraag, fijn dat jij er zo over denkt.
Ik ga graag naar Egypte bijv. en daar zijn ze inderdaad heel tolerant naar ons toe. En hoe wij toeristen hun soms neerbuigend behandelen, enkel om hun hoofddoek, dan schaam ik me diep voor "ons".
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het gaat niet om die burkini waar men zich druk om maakt, maar om de bedoelde provocatie. Zoiets als een aantal Nederlanders tijdens een nationale voetbalwedstrijd in Duitsland met een Nederlandse vlag ga zwaaien en luidkeels het Wilhelmus gaan zingen, op het moment dat men in Duitsland het volkslied zingt. (bijvoorbeeld dus).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Wij gaan naar bepaalde landen toe in onze badpak, bikini (of man korte broekje) waar de meerderheid er bedekt bij loopt, dus omgekeerd verwachten wij dat zij zich niet druk maken om ons." Nou, we hopen daar op, in realiteit is het zo dat je goed op moet letten dat als je naar bepaalde landen of bepaalde gebieden in bepaalde landen gaat je op moet passen dat je geen lijfstraffen of lange gevangenisstraffen ontvangt als je een wet overtreedt waarvan je als westerling niet eens zou verzinnen dat hij bestaat. "Ze" maken zich dus niet alleen druk, maar vinden lijfstraffen en/of gevangenisstraffen dus nodig. https://en.wikipedia.org/wiki/Public_display_of_affection#Sharia_law http://www.telegraph.co.uk/travel/advice/dress-code-guide-for-muslim-countries/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Daar heb je deels gelijk in MrTomaat. En ondanks die wetten gaan "wij" toeristen masaal met duizenden tegelijk in bikini op t strand liggen in die landen. Stranden liggen vol elke vakantie. Dus hebben we er toch schijt aan blijkbaar. En dan hebben we wel moeite met een paar boerkini's hier op t strand.. Ik vind het dubbel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Manonnetje3 Dat is vooral omdat toeristen gaan naar de plekken waar men expres een oogje toeknijpt omdat het nou eenmaal inkomsten genereert. Of iedereen hier zo'n moeite heeft met een burkini betwijfel ik, zie ook mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@MrTomaat: zulke wetten gelden in zulke landen alleen voor moslims. Dus een niet-moslim kan bijv. gewoon vrijuit bier kopen en drinken, itt. een moslim in de betreffende land. Voor niet-moslims (hetzij toerist, hetzij expat, hetzij ...) maken ze inderdaad een uitzondering op die regels. Omdat ze er rekening mee houden dat die niet-moslims 'anders' zijn en die keuze respecteren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Lizio
Nope, was het maar zo.
Zie (alweer):
http://en.tempo.co/read/news/2016/04/13/199762253/German-Tourists-Reprimanded-for-Wearing-Bikinis-on-Aceh-Beach http://www.huffingtonpost.com/entry/christian-woman-caned-in-indonesia_us_570ea448e4b0ffa5937e0482 Overigens werd dat wel zo gebracht in Atjeh (alleen de moslims zouden onder de sharia vallen) maar dat is niet waar gebleken. http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk/8602449.stm
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@MrTomaat:
U haalt incidentele gevallen aan en doet alsof dat ten alle tijden in alle moslimlanden geldt. Een niet-moslim hoeft in islamitische landen de islamitische regels niet na te leven, waarom niet? Omdat hij geen moslim is. Dus al is het bijv. ramadan en hij gaat een restaurantje pakken (een niet-moslim), dan kan/mag dat gewoon, itt. een moslim. Ik heb niks aan nieuwsberichten die over enkele specifieke gevallen gaan. Ik heb alleen iets aan onderzoeken/cijfers/statistieken. En voor zover ik weet hoeven niet-moslims geen islamitische regels na te leven (ongeacht waar ze zijn) simpel om het feit omdat ze geen moslim zijn. U heeft het bijv. over Atjeh, hoeveelste deel vd totale moslimbevolking betreft dat? Dat bedoel ik, nihil/verwaarloosbare deel. En mevrouw in kwestie die alcohol verkocht is terecht gestraft omdat ze dat aan moslims verkoopt. Zij zelf mag wel dingen doen die moslims niet mogen doen, maar zij mag moslims daar niet in betrekken of daartoe stimuleren of faciliteren in het verbreken v islamitische regels. Ze dient iedereen in zijn/haar waarde te laten. Ze zeggen zelfs letterlijk in dat nieuwsbericht (wat jouw verhaal dus tegenspreekt) dat islamitische regels niet van toepassing zijn op niet-moslims: “We don’t want to raise the impression that Islamic law in Aceh infringes on the rights of non-Muslims… It doesn’t [force] sharia law on non-Muslims because they are free to observe their own faiths and beliefs.”
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Lizio Wauw echt een verzameling van de slechtste argumenten ooit. Jij zegt dat het voor geen enkele niet-moslim in een moslimland (met sharia-wetgeving) geldt. Incidentele gevallen (en kan er nog een lijst van geven) spreken dat tegen. Punt Restaurant:
http://www.loc.gov/law/foreign-news/article/indonesia-aceh-province-bans-daytime-food-sales-during-ramadan/ Ik haal vooral Atjeh aan omdat het juist een proefballon was voor de shariawetgeving en er een gemixte bevolking leeft. Maar als je het voor meer landen wil weten: https://www.quora.com/Are-restaurants-in-Muslim-countries-allowed-to-open-during-Ramadhan "En voor zover ik weet hoeven niet-moslims geen islamitische regels na te leven" Ik neem aan dat je nu dus inziet dat dat een foutje was. Shariawetgeving is in de landen waar het geïmplementeerd is gewoonweg de wet van het land, met alle problemen van dien voor zowel (gematigde) moslims en niet-moslims. "En mevrouw in kwestie die alcohol verkocht is terecht ..." Kulargument. Ten eerste gedoog je hiermee lijfstraffen ten tweede moeten die moslims maar geen alcohol kopen als ze dat niet mogen. Daarnaast lees ik nergens dat ze aan moslims heeft verkocht, maar nogmaals dat is een non-issue in de eerste plek. "Ze dient iedereen in zijn/haar waarde te laten"
Hahahaha LoL hoe ernstig kan je de hele boel omdraaien..... wauw... "Ze zeggen zelfs letterlijk" Je moet dat stuk nog eens lezen, je begrijpt niet goed wat er staat. Of lees vooral de zin die er op volgt. The Christian woman caned yesterday—and no doubt in considerable pain today—might beg to differ. De christelijk vrouw die gistere geslagen werd zal het tegendeel beweren. Ofwel de man die aan het woord gelaten werd en de uitspraak doet waaraan refereert zegt iets wat duidelijk zat wordt tegengesproken. Een non-moslim IS immers geslagen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik weet niet of jezelf moslima bent, maar je hebt echt een enorme roze bril op als je kijkt naar de sharia en de implementatie daarvan. Die zou voor niemand moeten gelden, niet voor moslims en zeker niet voor niet-moslims. Dat je niet weet dat niet-moslims dagelijks te maken hebben met de sharia is vreemd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Of wellicht ben je gemisinformeerd/niet geïnformeerd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://en.wikipedia.org/wiki/Application_of_Islamic_law_by_country#Sharia_in_the_world De landen die paars zijn, daar maakt het dus geen snik uit wat je bent. Sharia is daar gelijk aan wat hier "de Nederlandse wet" is. Als homoseksueel of overspelpleger is roepen "ja maar ik ben atheïst" waarschijnlijk alleen nog maar aanzet om de steniging eerder te laten beginnen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
U heeft het bijv. over Atjeh, hoeveelste deel vd totale moslimbevolking betreft dat? Dat bedoel ik, nihil/verwaarloosbare deel. Daarmee maak je ook gelijk het burkiniverbod in een drietal Franse plaatsen als een non-issue.
Z512099
7 jaar geleden
Een christelijke vrouw van 60 zomaar 28 stokslagen geven, je moet maar durven en het begint met de burkini...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vond deze nog, welke wederom mijn vermoeden bevestigt er zijn maar weinig mensen die zich druk maken om een burkini. http://www.parool.nl/amsterdam/in-boerkini-naar-blijburg-je-moet-dat-lekker-zelf-weten~a4365218/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=shared%20content&utm_content=paid&hash=97497c0d84f0cadedcb073b1019a9f3d482cabf6
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Z512099 "en het begint met de burkini…" Dat is dus onzin in mijn ogen. Een soort drogredenering ten top.
Burkini>..???..>Sharia voor alle westerlingen. De invoering van de sharia in Atjeh bijvoorbeeld is niet een gevolg op een groei aan burkini's. Het niet toe laten van burkini's zal de toename van moslimgedachtegoed in het westen ook niet stoppen. Het zal eerder olie op het vuur zijn voor extremisten die foto's van een vrouw die gedwongen wordt haar hoofddoek af te doen op het strand, en deze als propaganda gebruiken. Niks mis met een burkini als zodanig, wellicht wel aan het gedachtegoed dat daar aan ten grondslag ligt. Bestrijd dus niet een onschuldige strandganger die door haar culturele/religieuze achtergrond een burkini als enige mogelijkheid heeft het strand te bezoeken, bestrijd het achterliggende gedachtegoed. Als een moslim en zijn vrouw op een gegeven moment moslim-af* zijn, dan zal de behoefte voor een burkini of een burka/hijab/niqab vanzelf wegvallen. *Of tot een vorm komen vergelijkbaar als er hier met christenen/joden is gebeurd, die veel minder belang hechten aan fundamenten/regeltjes/ invloed van kerkleiders (imams of rabbi's resp.)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.youtube.com/watch?v=2uI0iNgSwdY De laatste zin van Cenk is het mooist. "Omdat we hier vrij zijn ben jij niet vrij om te dragen wat je wil."
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor al jullie antwoorden en reacties, ik heb het uitgezocht en ik ben er denk ik 'uit', het volgende heb ik geconstateerd; Er is een groep (meestal autochtonen) - ik kan niet zeggen hoe groot deze groep is- het kan ook zijn dat deze groep groter lijkt dan ze zijn doordat ze zo uitbundig van zich laten horen. Zij zijn van mening dat burkini niet alleen maar bedekkende zwemkleding is, maar een deel van een veel groter wordende probleem. Zij zijn van mening dat burkini een 'politiek statement' is, enerzijds tegen de heersende orde (dus o.a. tegen bikini) maar anderzijds ook dat burkini-dragers voorstander zijn van de implementatie van een islamitisch systeem. Dat zij (burkini-dragers) bewust stukje bij beetje NL steeds meer islamitisch en 'halal' aan het maken zijn. Veelgebruikt term onder hen is 'what's next?' (Zo van; wat is de volgende halal-regel welk NL krijgt "opgedragen"?!?) Zij trekken het veel verder door in een vicieuze cirkel; 'nu dragen zij (de burkini-dragers) dat, daarna gaan zij van anderen eisen dat zij het ook gaan dragen, daarna gaan zij (burkini-dragers) iets dragen wat nog meer bedekt en daarna gaan ze dat van anderen ook eisen, etc.' Dus alles wat islamitisch is in hun ogen (want burkini is eigenlijk helemaal niet islamitisch) zien zij als een 'dreiging' voor de heersende orde, normen en waarden. Zij zien het huidige systeem (en alles wat daarmee te maken heeft) als superieur ten opzichte van alles en iedereen (wat niet westers is). En alles wat niet-westers c.q. anders is, vinden zij daaraan ondergeschikt. Een voorbeeld die zij vaak aanhalen (om te "bewijzen" dat wij hier beter zijn) is dat de halve wereld in brand staat, islamitische wereld welteverstaan en dat het in het westen wel van 't leien dakkie gaat (vergeleken daarmee). Ikzelf zie de burkini wel gewoon als zwemkleding voor vrouwen die willen zwemmen maar tegelijkertijd schamen om hun lichaam te laten zien. Dus dat het iets 'persoonlijks' is en niks met politiek statement heeft te maken. Als ik het naar mezelf doortrek: ikzelf zou me schamen om met een zwem-onderbroek te zwemmen, terwijl ik wel met een korte broek/short zwem. Dat heeft meer met mijn "natuurlijke aanleg" te maken, heeft niets te maken met politiek of een ideologie. Terwijl ik dit typ is de discussie over burkini allang voorbij gewaaid, maar ja ... zulke zaken uitzoeken heeft eenmaal tijd nodig.

Antwoorden (6)

Volgens mij zijn de mensen die zich hierover druk maken sympathisanten van een bepaalde politieke partij die op voorhand bezwaar heeft tegen alles wat mogelijk raakvlakken heeft of kan hebben met de islam, of het nu hoofddoeken of burkini's betreft. Vermoedelijk heeft de partij ook bezwaren tegen baarden. De sympathisanten van deze partij zijn ruim vertegenwoordigd als "reageerders" op bepaalde internetsites.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dikke plus. En , gok ik , een min van een "sympathisant" .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Van mij krijg je ook een plus.
Pieter2011
7 jaar geleden
En van mij die min, geef ik in alle eerlijkheid toe. Maar mijn antwoord krijgt vast de meeste minnen (of wordt verwijderd).
Amadea
7 jaar geleden
Het heeft meer nut om uit te leggen waaróm je die min geeft. Want daar kunnen wij misschien iets van leren.
BarendV
7 jaar geleden
+
Goed verwoord. Laat ze toch lol hebben man.
Pieter2011
7 jaar geleden
@Amada Ik heb die min gegeven omdat Computoon naar mijn mening geen antwoord geeft op de vraag waarom zoveel mensen zich druk maken om de burkini. Hij stelt alleen dat het om sympathisanten van een bepaalde partij gaat. En dat geloof ik bovendien niet: er zijn genoeg mensen die niets met de PVV te maken willen hebben die ook geen voorstander zijn van de burkini.
Edraket
7 jaar geleden
Een zware min.
Je verwisselt oorzaak en gevolg
BarendV
7 jaar geleden
Mijn plus weegt zwaarder. Je kunt je afvragen of oorzaak en gevolg zoals jij dat denkt eigenlijk niet andersom is.
Edraket
7 jaar geleden
Een politieke partij is altijd het gevolg van ongenoegens die in de samenleving de kop op steken. Ongenoegens zijn de oorzaak.
De "boodschapper" (die deze verwoordt),
is het gevolg.
BarendV
7 jaar geleden
Om mijn Javaanse oma die hoofdschuddend naast me zit te quoten: "terbelakang dan buta" (achterlijk en blind). Tja, sorry Ed. Je zult wel gelijk hebben. :))
BarendV
7 jaar geleden
"Zelfs de liefste hond gaat bijten als het maar vaak genoeg wordt geschopt." moest ik eraan toevoegen. "...terbelakang". Wijze vrouw. Tja kip of het ei? Maar zijn we het over eens dat het blijven trappen geen oplossing kan zijn?
Edraket
7 jaar geleden
Blijven trappen is toch noodzakelijk. Ik denk dat je niet tolerant kunt zijn tegen mensen die een intolerante, en gewelddadige godsdienst aanhangen. Een godsdienst die zich door intimidatie over half Azië en Afrika heeft kunnen verspreiden. Doe je niets, dan staan over 50 jaar op een avond twee mannen met baarden bij je zoon voor de deur.
Ze laten hem dan het mes zien, waarmee ze zijn hoofd zullen afsnijden, als hij op vrijdag niet naar de moskee komt......
Z512099
7 jaar geleden
Van mij een dubbele min vanwege bedekte negatieve kritiek op een bepaalde bevolkingsgroep en ik wil ook geen burkini's in het zwembad, gelukkig is dat tot hiertoe verboden, wegens hygiënische redenen...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
- Ik heb Computoon ook een min gegeven (een zeldzame, de laatste min voor Compu was dacht ik eind 2013). Sluit mij aan bij de reactie van Pieter2011 Voorts: dat een min gegeven wordt door "sympathisanten" betitel ik als een "enge insinuatie - enge suggestie om een minner in een kwaad daglicht te stellen" Ook minners kunnen nadenken.
Niet te vergeten: de ontevredenheid was er al lang voordat Pim Fortuyn zijn boek De Verweesde Samenleving schreef en de Partij Leefbaar Nederland oprichtte. Wat er nu gebeurt in badplaatsen zoals in Cannes is bedoeld om te provoceren, niet omdat zij uit overtuiging altijd al zo naar het strand gingen. @Conqie, leuke website maar het overgrote deel van de Nederlandse bevolking wil echt niet terug naar de toestand van 100jaar geleden al kostte het zout toen vier cent het pond en al helemaal niet naar een toestand van 400jaar geleden al waren er dorpjes met wel tienbierbrouwerijen. @Edraket, en als wij een Kabinet met Ministers krijgen dat, net als minister Donner in 2006, principieel geen bezwaar heeft tegen de invoering van de sharia (als de meerderheid van de bevolking dit wil, moet het kunnen) is er geen weg meer terug.
Veel mensen in Europa zijn bang voor de toenemende invloed van de islam op onze vrije westerse samenleving. Moslims mogen o.a. niet roken, geen alcohol drinken, geen varkensvlees eten of honden aanraken en staan niet altijd even sympathiek tegenover Christenen en homo's. Moslimvrouwen mogen o.a. niet gemengd zwemmen en moeten aan allerlei kledingregels voldoen. In landen zoals Indonesië zie je dat de islam en de islamitische manier van leven dominanter wordt en 'andersdenkenden' steeds meer worden onderdrukt. Mensen in het westen zijn bang dat dit ook hier gaat gebeuren en willen dat niet. Velen vinden dat religie een privézaak is die je liefst thuis of in de kerk of moskee praktiseert, maar die je niet op straat of op het strand naar buiten hoeft te brengen, ook al omdat dit de integratie niet bevordert.
Pieter2011
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1. Dat moslims dat niet mogen, betekent niet automatisch dat ze dat niet doen, kijk maar bijv. naar vlogs van een heuse moslim-meneer die zichzelf 'boef' noemt op Youtube, hij drinkt alcohol, heeft een hond in huis, etc. Laat staan dat anderen (dus niet-moslims) dat niet mogen. 2. Dat er in een bepaalde landen de islam 'levendig' is (zoals Turkije of Indonesië) is er toch nog ruimte voor mensen die zich bijv. anders willen kleden. Dus al zou je daar een bikini aantrekken op het strand, niemand die het zo erg zal haten als een burkini hier. En al helemaal als je een niet-moslim bent, zouden ze er geen moeite mee hebben dat je dat aantrekt. En stel je voor dat een burkini niets met geloof heeft te maken (wat ook zo is), is het dan opeens minder of niet erg? Heeft het dan nog steeds iets te maken met integratie? Ik denk dat je eerder assimilatie bedoeld. Moslims die de islaam willen praktiseren (hetzij man of vrouw) gaan niet eens naar een strand waar veel vrouwen in bikini en en mannen in korte strakke zwembroekjes lopen. Je hebt het over 'beperkingen' van een moslimvrouw, maar een moslim-man heeft deze 'beperkingen' ook, je had het bijv. over gemengd zwemmen, als een vrouw hier niet mag zijn, dan mag een man hier ook niet zijn. Sterker nog, deze voorbeeld die je aanhaalde (gemengd zwemmen) bevestigd het feit dat het niet islamitisch is om gemengd te zwemmen, ongeacht met wat voor kleding. Dus eigenlijk weerspreekt het elkaar een beetje (dat je enerzijds meent dat burkini islamitisch invloed is maar anderzijds meent dat het niet islamitisch is om gemengd te zwemmen, oftewel naar het strand gaan). Maar geeft niet, ik begrijp jouw punt (en daar gaat het om). Nl. dat we bang zijn om 'te veel' in te leveren. Dat Nederland na een tijdje niet meer is wat het is geweest. En heel stiekem ... om eerlijk te zijn ... vinden we het gewoon fijn om een strand gevuld met dames in bikini te zien, hoe minder stof, des te beter we dat vinden om te zien.
Pieter2011
7 jaar geleden
Allereerst, voor de duidelijkheid: je vraagt waarom veel mensen zich druk maken om de burkini. Ik geef hierboven niet mijn mening over een burkini, maar omschrijf waarom de burkini mijnsinziens op zoveel weerstand stuit. Ik ben geen PVV-stemmer en begrijp je tegenargumenten, maar denk dat je voor een inhoudelijke discussie over de burkini een andere vraag had moeten stellen. Natuurlijk heb ik een eigen mening over dit onderwerp, maar die zou alleen maar uitmonden in een welles-nietes discussie en dat vind ik niet passen bij dit forum. Iedereen heeft de vrijheid om over dit onderwerp zijn of haar eigen mening te hebben, en kan ik kan, op mijn beurt, jouw opvattingen gaan weerleggen, maar dat lijkt mij een zinloze (en eindeloze) discussie.
BarendV
7 jaar geleden
Een minduimpje. Typisch kulverhaal van westerlingen die dankzij de veelal gekleurde media zogenaamd op de hoogte zijn van hoe het werkt bij moslims. En dat weer bijdraagt aan het voeden van het foute moraal dat bij sommigen leeft ook in Nederland. Als moslim uit Java (Indonesië) kan ik uit eerste hand zeggen dat er op Indonesië geen beperkingen zijn vanwege de islam. Slechts een hele kleine klotenminderheid, de rotte appels, die het niet voor het zeggen heeft, terroriseert de media met hun achterlijkheid en grootheidswaanzin. Indonesiërs hebben gelukkig traditioneel een nuchtere kijk op dingen en zullen zich nooit laten onderwerpen aan beperkingen zoals je dat ziet in IS omgeving. Geen enkele Nederlander laat zich nu bovendien tegenhouden door de verhalen rond incidenten om er op vakantie te gaan. Jammer dat je waarschijnlijk geen Indonesisch kunt, dan lees je via Twitter en andere nieuwe media hoe men zich echt voelt en gedraagt in een "moslimland". Je moet het maar van me aannemen. Tijd voor een kretekje...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Pieter2011 schrijft geen typisch Westers kulverhaal.
De Indonesische Islam en de Islam in West-Europa met elkaar vergelijken is appels met peren vergelijken nl.:
de beleving van de Indonesische Islam is op geen enkele manier te vergelijken met de beleving van het Islamitisch geloof van het overgrote deel van de West-Europese Moslim..
Zo goed als alle Islamitische emigranten in West-Europa komen namelijk uit de Arabische landen.
De Indonesische Islam is geen kopie van de Islam in de Arabische landen. In de Arabische landen is het een staatsreligie waar de sharia de wet is met zeer verschillende versies. Helaas is ook in Indonesië niet alles meer zoals het een paar jaar geleden was.
https://oostjavainfo.wordpress.com/2014/08/14/de-indonesische-islam/
https://www.oneworld.nl/wereld/invoering-sharia-atjeh-voorbeeld-voor-heel-indonesie
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Lizio, ik begrijp niet wat jouw bedoeling is met het stellen van de vraag. Je wilt heldere antwoorden (meningen) en geen discussie uitlokken. Als je heldere verschillende meningen krijgt, dan ga je een ellenlange tirade houden. Je begint zelf de discussie en legt uit waarom die andere mening volgens jou niet klopt.
Je poneert zelfs stellingen waaraan die ander niet mag twijfelen. "En stel je voor dat een burkini niets met geloof heeft te maken (wat ook zo is)".
Nog eentje: "En heel stiekem ... om eerlijk te zijn ... vinden we het gewoon fijn om een strand .... hoe minder stof, des te beter we dat vinden om te zien". Ik denk juist: "zou het niet een beetje meer mogen zijn?" Ik heb nl. al cliënten genoeg.
Het lijkt erop dat je de vraag stelt om je eigen visie en mening te kunnen lanceren, maar die heb je gedeeltelijk in je vraag al verwerkt. Misschien kun je jouw bedoeling kort uitleggen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@BarendV
https://www.google.nl/search?q=atjeh+islam+sharia&oq=atjeh+islam+sharia&aqs=chrome..69i57.6137j0j1&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Ik zou inderdaad maar op Java blijven en het noorden van Sumatra mijden. Of zijn alle berichten gekleurde media?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Lizio, je stelling in Punt 1 (laat staan dat anderen dat niet mogen) begrijp ik ook niet
Je doelt hier op Soufian Basari (Boef).Hij is een een 22jarige rapper van Algerijnse afkomst. Maakt YouTube filmpjes in opdracht van Zonamo :(zo)hir (na)dir (mo)hamed
Het is een Rapper met een normoverschrijdend-gedragsstoornis die na een gevangenisstraf in 2014 in maart 2015 vrij kwam. Wel of geen moslim, dat is niet van belang. Wat hij doet mag niet en dat mogen anderen ook niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@BarendV
Blijf dromen.
https://ejbron.wordpress.com/2015/01/30/indonesie-het-grootste-moslimland-ter-wereld/
Pieter2011
7 jaar geleden
Tja, ik was van plan vanavond op het betoog van BarendV te reageren, maar het gras is voor mijn voeten weggemaaid... Met dank aan JoanDArc!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Dus al zou je daar een bikini aantrekken op het strand, niemand die het zo erg zal haten als een burkini hier." http://en.tempo.co/read/news/2016/04/13/199762253/German-Tourists-Reprimanded-for-Wearing-Bikinis-on-Aceh-Beach
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ JoanDArc: mijn bedoeling was om de beweegredenen te achterhalen van mensen die hier (fel) tegen zijn. Waarom ik hetgeen weersprak wat meneer meende is dat het allemaal "redenen" zijn die niet kloppen, oftewel, ik heb niks aan die "redenen" oftewel, dat is geen antwoord op mijn vraag. Dat "antwoord" was alleen maar "onderbouwd" met meningen, tunnelvisies, (verkeerde) aannames, suggesties, gedachtes, gevoelens etc. niks "tastbaars" waar ik verder mee kan. Het is nergens op gebaseerd (alhoewel, op onderbuik gevoelens) maar daar kan ik niks mee. En naarmate ik meer tekst hier krijg te lezen, naarmate het onderwerp steeds breder wordt getrokken, wat niks meer met dat kledingdracht heeft te maken (zo gaat het hieronder bijv. over ISIS). Of ben ik gewoon heel naïef dat ik denk dat het (alleen maar) met dat duikpak met badmuts (burkini) heeft te maken? Het zit in mijn aard om liever naïef/positief te zijn, dan negatief/achterdochtig. Ik heb 'van huis uit' meegekregen om niet 'verder door te denken dan hetgeen ik kan onderbouwen met bewijzen'. Dus ik trek nooit verdere conclusies als ik iets niet zeker weet. Als jij bijv. verstoppertje speelt en van 1 t/m 9 telt, gaat (bijna) iedereen er van uit dat je daarna 10 zegt, maar ik ga daar niet van uit, omdat ik niet verder wil denken dan hetgeen ik waarneem. Ik denk en zeg alleen maar iets als ik het hard kan maken, dat is misschien een zwakte. Vandaar dat ik naar 'bewijzen' aan het sprokkelen ben om te 'onderzoeken' of die afkeer terecht is, en als dat overtuigend genoeg is voor mij, dan kan ik ook een stelling daarover innemen. Dat is mijn intentie. Dat zorgt toch voor meer 'gemoedsrust' als je je stelling kan onderbouwen? Niet tegenover/voor anderen, maar tegenover mezelf. Dat men eerlijk, rechtvaardig en onpartijdig is tegenover zichzelf in het vormen van een mening.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn maar weinig mensen fel tegen een burkini, de burkini is in dit geval dan ook eerder symbool dan een daadwerkelijk probleem. Zeker het burkiniverbod in de Franse steden is nogal vergezocht (maw slaat als een tang op een varken) vooral omdat je met reguliere kleding wel rond zou kunnen lopen of met een wetsuit met cap minstens zo bedekt bent. Het lijkt dus idd symboolpolitiek. Verder is er weinig wat niet klopt aan het antwoord van Pieter2011. Veel mensen in Nederland willen geen invloed van moslimregels (laat staan implementatie van de sharia). Of die angst gegrond is in Nederland weet ik niet. De kneejerk reactie van Frankrijk zal eerder meer problemen veroorzaken dan dat het zal oplossen:
http://indy100.independent.co.uk/article/heres-how-frances-burkini-ban-is-helping-isis-propaganda--W1xFFoLhRPZ
Pieter2011
7 jaar geleden
@MrTomaat Wat bedoel je met 'Verder is er weinig wat niet klopt (..)'? Ik ben namelijk helemaal met je eens dat de burkini (net als hoofddoeken) vooral symbool staat voor iets waar veel mensen bang voor zijn: toenemende invloed van de islam, waardoor vrijheid onder druk kan komen te staan én toenemende segregatie. Daarom schreef ik in mijn antwoord ook: 'Velen vinden dat religie een privézaak is die je liefst thuis of in de kerk of moskee praktiseert, maar die je niet op straat of op het strand naar buiten hoeft te brengen, ook al omdat dit de integratie niet bevordert'. Monchoutaart verwoordt dat mooi in haar antwoord: 'Iedereen kan zwemmen met wat ie wil, ook al is het een winterjas!'
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat bedoel je met ‘Verder is er weinig wat niet klopt (..)’? :D Haal eens niet weg in die zin. Had je dan liever dat ik dat had gezegd? dus Verder is er weinig dat klopt aan jouw antwoord?! :D
Pieter2011
7 jaar geleden
Het woord "Verder" suggereert dat je het ergens niet mee eens bent. En volgens mij zijn we het helemaal eens! Ik ben het tenminste helemaal met de inhoud van jouw reactie eens...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, "weinig" suggereert dat. Het was meer een uitdrukking, er zal vast wel ergens iets niet kloppen, als je het maar lang genoeg uitzoekt. Als ik zeg dat alles klopt, kan ik straks jouw uitspraken gaan verdedigen (bij wijze van). Laat ik me herstellen:
Ik heb niets kunnen wat niet klopt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Overigens wat er niet klopt aan je antwoord als geheel is dat je niet echt een verband legt tussen de burkini en de gevoelens die leven in de samenleving. De logica ik wil geen (verdere) invloed van de moslimcultuur, dus ik ben tegen een burkini is ook een twijfelachtige op zich. Ik ben tegen een verdere invloed van moslimcultuur (en wetgeving), maar de burkini kan me gestolen worden. In een vrije samenleving moet dat kunnen. Het Franse verbod op de burkini vind ik zelfs overtrokken en dom en zal gok ik alleen maar de verkeerde kant op sturen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oh wacht het staat in je laatste zin.
Pieter2011
7 jaar geleden
Zoals ik al eerder zei zijn we het, ondanks de misverstanden, grotendeels eens. Tijd om de discussie af te sluiten!
Dat komt omdat wij hier een open cultuur hebben en dat wil o.a. zeggen dat je elkaar dus aan kunt kijken. Laatst heb ik hierover een discussie gehad op het werk (werk in het OV) met de vraag of iemand met een integraalhelm op zo de bus in mag? (filmpje erbij waar dus het hoofd en de nek zichtbaar was) Bijna iedereen zei nee want de persoon was niet herkenbaar. Dan doet de persoon de helm af en zit er een bivakmuts onder. Het antwoord bleef nee om dezelfde redenen. De persoon in kwestie doet dan de bivakmuts af en er kwam een Boerka te voorschijn. Het werd wat stiller in de zaal want een aanzienlijk deel durft dan niet hetzelfde antwoord te geven omdat ze bang zijn als racist o.i.d. te worden bestempeld terwijl er eigenlijk in de situatie niks is veranderd. Er staat nog steeds een persoon die niet herkenbaar is. Ik heb niks tegen moslims (integendeel) maar hier is dus een andere cultuur dan daar en moeten ze zich aanpassen. Als ik met mijn vrouw naar Saoedi Arabie ga zwemt ze niet in bikini hoor. Ze past zich aan!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Computoon
7 jaar geleden
Bij een vrouw die een boerka draagt, kun je het gezicht niet meer zien. Bij een burkini is dat wel het geval, zoek maar eens een afbeelding op op internet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het zou idd beter een hijabikini genoemd kunnen worden. Vrouwen die een burka dragen zijn zo weinig voorkomend dat een daadwerkelijk burka-bikini niet eens commercieel interessant zou zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://gear.surfermag.com/brands-1/hurley/fusion-503-chest-zip-w-hood.html http://ep00.epimg.net/elpais/imagenes/2016/03/23/estilo/1458745542_742927_1458748403_noticia_normal.jpg
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als zwemkleding het gezicht zou bedekken, zou je stikken, denk ik.
Hijab-kini klopt ook niet, want de neus is ook niet bedekt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.google.nl/search?q=hijab&num=20&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjPuYuUltXOAhWCUhoKHQCBAkAQ_AUICCgB&biw=1920&bih=1099 Er is wel een mogelijkheid dat de hijab de neus bedekt maar het is geen gegeven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zie het eerder als een combinatie van een duikpak met een badmuts op. Is tevens gemaakt van dezelfde stof. Dus als een vrouw een duikpak met een badmuts op heeft, dan is het minder erg?
flyingcrow
7 jaar geleden
Zo is het Lizio,Als vrouwen graag in een boerkini gaan zwemmen,ik (zwemliefhebber) heb daar geen last van.Ziet er nog sportief uit ook.
Ik ben een van de weinge soorten moslims die zo denkt: Je kan zeggen,eten,dragen wat je wilt. Homo's of lesbiennes,getinte of chineese,blanke we zijn samen EEN. Iedereen kan zwemmen met wat ie wilt ookal is het een winterjas!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Pieter2011
7 jaar geleden
Een + van mij: ik wens Nederland heel veel Monchoutaarten toe!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een +!! Dat is nu eens een voorbeeld!!!!
jodyenboyke
7 jaar geleden
+
Ik gok dat het aantal mensen dat zich daadwerkelijk druk maakt om een burkini nogal meevalt, getuige het filmpje wat GS maakte: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2016/08/pvvbolwerk_vindt_boerkini_prim.html En ook de antwoorden waarin het woord burkini slechts eenmaal is gevallen.

Een paar meningen:

"De burkini zet westerlingen in hun hemd, en die schaamte is precies de bedoeling
Laten we de schaamte terugleggen waar zij hoort....
De burkini in de publieke ruimte breekt de band, de afspraak om onszelf tot een bepaalde, duidelijke grens open te stellen voor een ander. Als ik met bikini in de branding naast een vrouw in burkini sta dan maakt zij mij naakter ten opzichte van haar, zij maakt mij daarvan bewust. Daarom is het dragen van een burkini ook zo provocatief. Een bewuste provocatie, een schending van basale en waardevolle afspraken die we in het Westen, en ook per land verschillend, gewoon hebben. "(bron)

"Tuurlijk, je mag het dragen, zo'n koddig plonspak. Dát is vrijheid. Maar het blijft voor de niet-islamitische toeschouwer (en dat is gelukkig nog altijd een meerderheid in het Westen) een zichtbaar accessoire van een extremistisch religieus, vrijheidsbeperkend gedachtegoed. Door het religieuze watergewaad aan te trekken, suggereer je dat je dat gedachtegoed aanhangt, óf dat je er door onderdrukt wordt. Hanina doet echter het tegenovergestelde door te suggereren dat het dragen van een boerkini gebaseerd is op keuzevrijheid. Helaas: vrije keuze door religieuze indoctrinatie is geen vrije keuze."(bron)

En dan is er nog de andere kant, westerse vrouwen die zich liever ook in een burkini (-hoofddoek) zouden willen kleden, of dat zelfs doen als je de bedenker/verkoper van de burkini moet geloven. (bron)

Uiteindelijk wantrouwen veel westerlingen de keuzevrijheid die vrouwen zeggen te hebben met het dragen van gezichtsbedekkende of in dit geval lichaamsbedekkende kleding. Van dat argument schiet men snel in de "niet alleen moslimvrouwen, maar de hele westerse samenleving zal straks onderdrukt worden door islam" en is van het oorspronkelijk onderwerp weinig meer terug te vinden.

Behalve dat velen het een apart gezicht vinden zullen er maar weinigen zijn die er echt zo'n probleem mee hebben, het zal eerder de met onderwerp meekomende verdere kritiek op de islam zijn die het hele debat eromheen vertroebelt.

Toegevoegd na 34 minuten:
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2016/08/laatste_keer________hopelijk.html
Het filmpje snijdt een mooi punt aan. (reacties)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2016/08/laatste_keer________hopelijk.html
Het filmpje snijdt een mooi punt aan. In de ogen van extremistische moslims is de burkini eerder een progressieve uiting, ze hebben zelfs fatwa's uitgesproken over de burkini. En dan is er nog de Joodse variant:
https://liefdevoorholland.wordpress.com/2016/08/20/joodse-vrouwen-ontdekken-boerkini/comment-page-1/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@MrTomaat: Ik heb het uitgezocht: Onder de joden bestaat al heel lang een variant van burkini inderdaad, zij dragen dit ook. En fundamentalistische moslims laten zich inderdaad negatief uit over de burkini, nl. dat het de figuren/vorm niet verhuld. En laat nou net het toeval zijn dat medelanders daar juist tegen zijn dankzij zijn 'islamitische karakter'. Heel onsamenhangend en tegenstrijdig allemaal.
Hoe meer ik me er in verdiep, des te moeilijkere materie het lijkt te worden. Welke beroemde geleerde zei ook alweer dat de moeilijkste vraagstukken die hij ontvangt over vrouwen(problemen) gaan? Haha. Ik kan niet op zijn naam komen, hij zit op een rolstoel en kan niet praten.
Antoni
7 jaar geleden
Stephen Hawking?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klopt! :-)
Mensen die de burkini willen verbieden zijn tegenstander van een cultuur waarin mannen hun vrouwen kledingvoorschriften opleggen. Ironisch genoeg doen zij met hun verbod precies dat waar ze tegen strijden.
De burkini is overigens niet gelaatsbedekkend en gemaakt van dezelfde stof als andere zwemkleding.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ironisch genoeg doen zij met hun verbod precies dat waar ze tegen strijden. Precies dat is het punt. Iedereen die tegen onderdrukking is EN tegen een burkini is, is krom in dat opzicht mijns inziens.