Waarom maken zoveel mensen zich druk om de burkini?

Ik bedoel, ik zou ook niet willen dat die vrouwen in burkini zich druk maken om mijn (zwem)kleding. Anders hebben ze dikke pech (maar dat denken ze nu vast ook over ons).

Het kan ook zijn dat het een beperkt groepje is (die zich zo druk maakt) maar dat het overkomt dat het velen zijn, omdat ze zo uitdrukkelijk van zich laten horen in (social) media.

We lijken onze schouders op te halen 'voor de grote lijnen' wat er (over het algemeen) mis gaat in de wereld en te letten op details c.q. incidenten (want vrouwen die burkini dragen zijn inderdaad heel incidenteel).

Vervolgvraag hierop: wat willen die mensen dan niet? Dat vrouwen in burkini op straat lopen, of dat ze "zonnen" in burkini of dat ze zwemmen in burkini?

Wij gaan naar bepaalde landen toe in onze badpak, bikini (of man korte broekje) waar de meerderheid er bedekt bij loopt, dus omgekeerd verwachten wij dat zij zich niet druk maken om ons.

In Frankrijk is het bijv. deels afgeschaft omdat het geassocieerd wordt met aanslagen en extremisme.

Maar dan juist zet je zulke vrouwen in isolement (waardoor ze tot de gekste dingen in staat zijn zonder dat er iemand achter komt) door te stellen dat ze niet naar het strand of zee mogen gaan (want als ze niet in burkini mogen gaan, dan gaan ze helemaal niet).

Ik wil geen discussie (uitlokken), gewoon een kort/bondig/helder antwoord waarom veel medelanders daar zich druk om maken.

Weet jij het antwoord?

/2500

Volgens mij zijn de mensen die zich hierover druk maken sympathisanten van een bepaalde politieke partij die op voorhand bezwaar heeft tegen alles wat mogelijk raakvlakken heeft of kan hebben met de islam, of het nu hoofddoeken of burkini's betreft. Vermoedelijk heeft de partij ook bezwaren tegen baarden. De sympathisanten van deze partij zijn ruim vertegenwoordigd als "reageerders" op bepaalde internetsites.

Veel mensen in Europa zijn bang voor de toenemende invloed van de islam op onze vrije westerse samenleving. Moslims mogen o.a. niet roken, geen alcohol drinken, geen varkensvlees eten of honden aanraken en staan niet altijd even sympathiek tegenover Christenen en homo's. Moslimvrouwen mogen o.a. niet gemengd zwemmen en moeten aan allerlei kledingregels voldoen. In landen zoals Indonesië zie je dat de islam en de islamitische manier van leven dominanter wordt en 'andersdenkenden' steeds meer worden onderdrukt. Mensen in het westen zijn bang dat dit ook hier gaat gebeuren en willen dat niet. Velen vinden dat religie een privézaak is die je liefst thuis of in de kerk of moskee praktiseert, maar die je niet op straat of op het strand naar buiten hoeft te brengen, ook al omdat dit de integratie niet bevordert.

Dat komt omdat wij hier een open cultuur hebben en dat wil o.a. zeggen dat je elkaar dus aan kunt kijken. Laatst heb ik hierover een discussie gehad op het werk (werk in het OV) met de vraag of iemand met een integraalhelm op zo de bus in mag? (filmpje erbij waar dus het hoofd en de nek zichtbaar was) Bijna iedereen zei nee want de persoon was niet herkenbaar. Dan doet de persoon de helm af en zit er een bivakmuts onder. Het antwoord bleef nee om dezelfde redenen. De persoon in kwestie doet dan de bivakmuts af en er kwam een Boerka te voorschijn. Het werd wat stiller in de zaal want een aanzienlijk deel durft dan niet hetzelfde antwoord te geven omdat ze bang zijn als racist o.i.d. te worden bestempeld terwijl er eigenlijk in de situatie niks is veranderd. Er staat nog steeds een persoon die niet herkenbaar is. Ik heb niks tegen moslims (integendeel) maar hier is dus een andere cultuur dan daar en moeten ze zich aanpassen. Als ik met mijn vrouw naar Saoedi Arabie ga zwemt ze niet in bikini hoor. Ze past zich aan!

Ik ben een van de weinge soorten moslims die zo denkt: Je kan zeggen,eten,dragen wat je wilt. Homo's of lesbiennes,getinte of chineese,blanke we zijn samen EEN. Iedereen kan zwemmen met wat ie wilt ookal is het een winterjas!

Ik gok dat het aantal mensen dat zich daadwerkelijk druk maakt om een burkini nogal meevalt, getuige het filmpje wat GS maakte: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2016/08/pvvbolwerk_vindt_boerkini_prim.html En ook de antwoorden waarin het woord burkini slechts eenmaal is gevallen. Een paar meningen: "De burkini zet westerlingen in hun hemd, en die schaamte is precies de bedoeling Laten we de schaamte terugleggen waar zij hoort.... De burkini in de publieke ruimte breekt de band, de afspraak om onszelf tot een bepaalde, duidelijke grens open te stellen voor een ander. Als ik met bikini in de branding naast een vrouw in burkini sta dan maakt zij mij naakter ten opzichte van haar, zij maakt mij daarvan bewust. Daarom is het dragen van een burkini ook zo provocatief. Een bewuste provocatie, een schending van basale en waardevolle afspraken die we in het Westen, en ook per land verschillend, gewoon hebben. "(bron) "Tuurlijk, je mag het dragen, zo'n koddig plonspak. Dát is vrijheid. Maar het blijft voor de niet-islamitische toeschouwer (en dat is gelukkig nog altijd een meerderheid in het Westen) een zichtbaar accessoire van een extremistisch religieus, vrijheidsbeperkend gedachtegoed. Door het religieuze watergewaad aan te trekken, suggereer je dat je dat gedachtegoed aanhangt, óf dat je er door onderdrukt wordt. Hanina doet echter het tegenovergestelde door te suggereren dat het dragen van een boerkini gebaseerd is op keuzevrijheid. Helaas: vrije keuze door religieuze indoctrinatie is geen vrije keuze."(bron) En dan is er nog de andere kant, westerse vrouwen die zich liever ook in een burkini (-hoofddoek) zouden willen kleden, of dat zelfs doen als je de bedenker/verkoper van de burkini moet geloven. (bron) Uiteindelijk wantrouwen veel westerlingen de keuzevrijheid die vrouwen zeggen te hebben met het dragen van gezichtsbedekkende of in dit geval lichaamsbedekkende kleding. Van dat argument schiet men snel in de "niet alleen moslimvrouwen, maar de hele westerse samenleving zal straks onderdrukt worden door islam" en is van het oorspronkelijk onderwerp weinig meer terug te vinden. Behalve dat velen het een apart gezicht vinden zullen er maar weinigen zijn die er echt zo'n probleem mee hebben, het zal eerder de met onderwerp meekomende verdere kritiek op de islam zijn die het hele debat eromheen vertroebelt. Toegevoegd na 34 minuten: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2016/08/laatste_keer________hopelijk.html Het filmpje snijdt een mooi punt aan. (reacties)

Bronnen:
http://nieuws.tpo.nl/column/burkini-zet-we...
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2016/...
http://www.smh.com.au/lifestyle/news-and-v...

Mensen die de burkini willen verbieden zijn tegenstander van een cultuur waarin mannen hun vrouwen kledingvoorschriften opleggen. Ironisch genoeg doen zij met hun verbod precies dat waar ze tegen strijden. De burkini is overigens niet gelaatsbedekkend en gemaakt van dezelfde stof als andere zwemkleding.