Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom heten sommige pizzeria's Jeruzalem?

Naar mijn weten komt de pizza oorspronkelijk uit Italië. Vanwaar dan deze verwijzing naar Israël?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goeievraag en zal niet echt goed te beantwoorden zijn. En als je naar die menu's kijkt is het ook een mengelmoesje van allerlei landen en eetculturen. http://www.grillroomjeruzalem.nl/ Italiaans (pizza/pasta)
Turks (pizza/doner)
Amerikaans (hamburger/hotwings)
Frans (tosti (croque monsieur)
Indonesisch (sambal) En dat dus met een Israëlische naam, die eerder naar een Joodse eetcultuur wijst maar dat iemand er dan nog eentje vind die helal/halal zou zijn met ham op de Italiaanse pizza's is nog gekker en maakt de zaak vreemder en vreemder. (Wellicht runderham, maar het staat wel gek, ik denk aan varken als ik ham lees). Ik zou de bedenker/oprichter er wel eens over willen horen. Juist met een islamitische achtergrond (wat je wel kan gokken) lijkt de keuze heel frappant. (hoewel er ook islamieten in Jeruzalem wonen denken Europeanen eerder aan Joden bij die naam).

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

"Jeruzalem" is een keten van pizzeria's en /of eetcafés waar haast alle gerechten 100% Helal zijn.

http://www.jeruzalem-roermond.nl/info
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helal, is dat hetzelfde als halal?
Ik zou bij Jeruzalem overigens eerder aan koosjer denken...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@pieter,
De website van de pizzeria in Roermond noemt het Helal. Ik weet ook niet beter dan dat het halal is, maar mijn Arabisch is niet goed.
Het lijkt erop dat hier een wet omzeild wordt.
Amadea
9 jaar geleden
Helal is Turks, halal Arabisch.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zeg ik, Jeruzalem in Roermond zegt dat zijn gerechten Helal zijn. Een keten met een Joodse naam en gerechten bestemd voor de Islam
Amadea
9 jaar geleden
Ik gaf antwoord op de vraag van pieter1986.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Halal (helal) is geen wettelijk vastgelegde term.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Amadea, Door plotselinge hektiek hier om mij heen niet goed opgelet
Kijkend naar de gerechten die je bij de pizzeria's en grillrooms met die naam kunt bestellen lijkt het erop dat die naam is gekozen om aan te duiden dat er niet alleen de Italiaanse maar ook andere mediterrane keukens zijn vertegenwoordigd. Allerlei etenswaren uit het Midden-Oosten: Turks, Egyptisch, Marokkaans, Grieks. En bij Jeruzalem Haaksbergen staat dat ze ook echte Israëlische gerechten hebben, hoewel daar op hun menukaart niets over te vinden is...
(Lees meer...)
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pizza's worden niet vanzelfsprekend alleen door Italiaanse uibaters geleverd. Een beetje afhaalcentrum of eetcafé levert ook een heel assortiment pizza's..
De naam Jeruzalem (of Jerusalem) impliceert dat veel van hun gerechten geschikt zijn voor Joodse en Islamitische klanten.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing